Gå til innhold

Hvem sitt etternavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna våre skal ha min manns etternavn. Vi er ikke gift, men regner med vi blir det om ikke alt for mange år. Synes det er unødvendig at barna skal ha to etternavn, ser jo unger i avisen med både 4 og 5 navn, synes det er helt unødvendig. Og hvilket navn som er finest av mitt og samboers har ikke vært i tankene mine engang!!! Når vi blir en familie, og både jeg og sambo har samme etternavn (kommer til å beholde mitt også da), synes jeg det er greit at ungene også har det navnet, og helt unødvendig med to... men det er mitt syn :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi skal bare ha farens etternavn.

Skrevet

Mange innspill her. Synes det med bindestrek ikke var så dumt. Tror jeg må tenke litt mer på den muligheten. Jeg er absolutt for at barnet skal ha begge etternavn, iallefall hvis begge er sjeldne. Jeg synes det er viktig at man får et forhold til sitt opphav. Også overfor familiene synes jeg det er viktig at man bringer begge slektsnavn videre. Ved eventuelt giftemål eller barn senere i livet, kan barnet selv foreta et valg mht om det vil ta med seg begge eller bare det ene videre i livet. Da vil det måtte foreta et bevisst valg, noe som kan gjøre det mer bevisst på sin identitet og opphav. Hvis jeg ikke hadde hatt min mors etternavn som mellomnavn tror jeg faktisk jeg ville følt meg litt halvt siden jeg har hatt så mye mer med den slekta og det stedet navnet kommer fra å gjøre enn min fars. Det var av den grunn naturlig for meg nå å ta min mors pikenavn som etternavn. Og det føltes veldig riktig etter å ha skiftet. Jeg har derfor problemer med å bare måtte gi slipp på det.

Vi har mer eller mindre bestemt oss for et guttenavn, og det passer soleklart best om mitt da er sist. Så jeg har foreslått at dersom det blir en jente kan hans bli sist, og omvendt, men det vil han ikke gå med på fordi jeg har vært så overbevist om at det kom til å bli en gutt. Det vet jeg jo absolutt ikke. Det ender nok med mynt og kron! Grue seg!

Skrevet

Vi har slått sammen begge våre etternavn med bindestrek, så da har vi felles navn både mannen, datteren vår og jeg....og om en liten stund får også den kommende datteren vår dette navnet. Da blir vi bare fire stk som har det etternavnet...

Ulempen med dette, er at navnet blir noe laaaaaaaaangt :)

Skrevet

Vi er gift, og det blir farens etternavn - det er suverent mer sjeldent enn mitt og er knyttet til et sted - og er et veldig fint navn. Men jeg har beholdt mitt etternavn også etter at vi giftet oss, og ikke tatt hans. Barna skal få slippe å få en haug med navn, men jeg vil så gjerne hete det jeg alltid har hett. Det er ingen som har løftet et øyebryn over det -- svigerforeldrene synes nok det er en moderne løsning, men så er jeg også passe moderne, så det var nok ikke en stor overraskelse. Heldigvis er mannen og jeg noenlunde på linje mht navn ... hvis vi nå bare kunne bestemme oss for et fornavn....

Skrevet

vi har ikke bestemt oss ennå vi. synes ikke jeg har noe fint etternavn så vurderer å bare bruke sambo sitt, men samtidig vil jeg ha mitt også..vanskelig. hehe

Skrevet

Vi skal la jenta vår ha farens etternavn, siden vi om noen år skal gifte oss og jeg tar hans etternavn likevel.. så ikke vits å lage masse rot og kluss... så vi gjør det enkelt...

Vi døper henne med farens etternavn, så hopper jeg på litt senere i svingen når vi gifter oss;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...