Anonym bruker Skrevet 19. november 2006 #1 Skrevet 19. november 2006 Jeg imot den gammeldagse greia om at farens etternavn skal bli barnets. Vi skal ha begge etternavnene, men det ene blir jo mellomnavn. Vi vurderer å slå mynt og kron. Jeg synes imidlertid det er litt skummelt. Har så lyst til at babyen skal ha mitt, men samboerens navn er ikke så verst det heller da. Hva synes dere? Og hva synes dere om en avtale om at nestemann da skal hete motsatt av den første? Synes dere det er superteit? At søsken har forskjellig rekkefølge på navnet sitt?
Gjest Skrevet 19. november 2006 #2 Skrevet 19. november 2006 Ja, jeg syns barna skal ha likt... Enklest sånn, det er vel ikke SÅ viktig hvilket navn som kommer først, dere skal jo bruke begge? Jeg hadde satt det i den rekkefølgen det hørtes penest ut...
cecilie stolt mamma :) Skrevet 19. november 2006 #3 Skrevet 19. november 2006 Vår lille skatt skal ha både mitt og samboerns etteravn. Jeg har alltid sagt at den gang jeg gifter meg skal jeg ha mannens etternavn og da synes jeg også barna våre skal ha det.. Og jeg synes absolutt at barna skal ha samme etternavn. Men det er min mening.
kozemamma*nå 2 barnsmor* Skrevet 19. november 2006 #4 Skrevet 19. november 2006 barna mine skal ha og har min manns etternavn som jeg siden vi er gift..
Anonym bruker Skrevet 19. november 2006 #5 Skrevet 19. november 2006 Hmm,.... virker som den gammeldagse ordningen står ved lag. Ingen andre oppfatninger her inne?
Fisk med CV Skrevet 19. november 2006 #6 Skrevet 19. november 2006 Min skal ha mitt etternavn, men så er jeg ikke sammen med barnefaren, så da blir det jo en litt annen sak. Ville uansett brukt mitt navn da det bare er min slekt her i landet som har det navnet, gifter jeg meg beholder jeg mitt etternavn. Hadde jeg vært en Jensen eller Hansen hadde kanskje saken stilt seg annerledes:-)
Trampe82 Skrevet 19. november 2006 #7 Skrevet 19. november 2006 Hei.. vi skal ha begge etternavnene, men legger en - mellom de. så blir begge etternavn og ikke et mellomnavn.. eks: Hansen-Knustsen
♡Maria18&Snuppa♡ Skrevet 19. november 2006 #8 Skrevet 19. november 2006 selv så har jeg begge foreldrene mine sitt etternavn. og siden jeg ikke har noe kontakt med barnefar så skal babyen min følge mitt etternavn men da kunn det første altså min mors etternavn..
Gjest Skrevet 19. november 2006 #9 Skrevet 19. november 2006 det er ikke slik at jeg "skal ha hans etternavn fordi han er mann". det har kun med å gjøre at jeg ville valgt det som var finest/mest sjeldent. og siden jeg er en nilsen, blir det hans. hadde jeg hatt et spesielt et, ville jeg hatt mitt. har ikke noe med at jeg følger en gammel tradisjon å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2006 #10 Skrevet 19. november 2006 Både samboer og jeg har ganske sjeldne etternavn. Det er ikke så lenge siden jeg fjernet etternavnet mitt, min fars, og tok mellomnavnet mitt som etternavn, min mors. Jeg har mer tilknytning til dette navnet, og slektshistorien er ganske spennende. Navnet kommer fra en by, tidligere kåret til Norges koseligste, som har en unik kulturhistorie som min slekt tok del i. Mange i bygda bærer dette slektsnavnet, og jeg har vært der på ferie vært år siden jeg ble født. Kommer fra en storby, men har aldri følt meg som en storbyjente. Min fars etternavn er av typen Jensen, Hansen, og jeg kjenner ikke slektshistorien. Jeg trives veldig godt med å ha byttet etternavn, og vil nødigst gi det fra meg til et etternavnet jeg ikke har noe forhold til. Jeg vil si historien til mitt slektsnavn er langt mer spennende enn min kjæres. Derfor vil jeg ikke uten videre gi fra meg dette. Og jeg vil selvfølgelig at barna mine også skal ha det. Jeg synes loddtrekning vil være mest rettferdig.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2006 #11 Skrevet 19. november 2006 Ja, da er vi enige, jeg som har skrevet innlegget her, og forklart nærmere to innlegg over ditt. Det er nettopp det at jeg har et sjeldent etternavn som du kan lese over! hadde jeg hett hansen eller jensen hadde jeg glatt tatt etternavnet til samboeren min og latt barna mine hete det samme.
Betto Skrevet 19. november 2006 #12 Skrevet 19. november 2006 Jeg synst at den avtalen er grei Sånn vil jeg også at vi skal gjøre det ...
Hanne og jentungen Skrevet 19. november 2006 #13 Skrevet 19. november 2006 Ungen skal ha pappaen sitt etternavn. Mange rundt oss tror det er fordi pappaen sitt etternavn er veldig spesielt og mitt er veldig vanlig, men dette er bare tull. Vi mener begge at innføringen av de nye reglene gjør alt veldig rotete, så vi følger tradisjonene på dette området. Hun blir jo ikke mindre min unge elv om hun ikke har mitt etternavn:)
Hanne og jentungen Skrevet 19. november 2006 #14 Skrevet 19. november 2006 Ungen skal ha pappaen sitt etternavn. Mange rundt oss tror det er fordi pappaen sitt etternavn er veldig spesielt og mitt er veldig vanlig, men dette er bare tull. Vi mener begge at innføringen av de nye reglene gjør alt veldig rotete mye fordi en familie på fire kan ende opp med fire forskjellige etternavn, så vi følger tradisjonene på dette området. Hun blir jo ikke mindre min unge elv om hun ikke har mitt etternavn:)
Gjest Skrevet 19. november 2006 #15 Skrevet 19. november 2006 Vi er gift, og det blir nok begge etternavn tenker jeg, for begge er vi veldig glad i etternavnene våre:) Men det er vanskelig, for vi har egentlig litt lyst å gi et dobbeltnavn til barnet, men med to etternavn blir det litt voldsomt. Vi har ikke klart å bestemme oss enda vi heller. Bra man har 6 mnd etter fødsel på å melde ifra, he he.
Maja i Moss Skrevet 19. november 2006 #16 Skrevet 19. november 2006 Vi klarer ikke å bestemme oss - jeg har to etternavn og han har ett, alle tre er fine navn vi gjerne vil ha med oss videre. Det ser ut til at i alle fall ungen, kanskje jeg også og kanskje han også, får alle tre. Det er vel ikke særlig vanlig at unger bare får faren sitt navn lenger, ingen jeg kjenner har gjort det sånn?
Zoomer - lykkelig tobarnsmamma Skrevet 19. november 2006 #17 Skrevet 19. november 2006 Synes barna skal ha den samme rekkefølgen på navnene, men hva man velger er jo individuelt. Her i huset har/skal barna ha mors, og så fars etternavn. Hadde en venninne som gjorde en avtale med mannen sin da hun ble gravid, dersom det første barnet ble en jente skulle alle barna ha mors etternavn sist, og omvendt hvis det første barnet var en gutt. Ut kom en jente, så nå heter (foreløpig to) barna fars etternavn, så mors (dvs. mors etternavn til sist). Det er kanskje litt lettere enn loddtrekning? Lykke til med avgjørelsen!!
Lilje Sille ♀♀♂ Skrevet 19. november 2006 #18 Skrevet 19. november 2006 Jeg ønsket at barna våre skal ha samme etternavn av praktiske grunner. Mannen min ønsket at vi kunne ha "annenhver unge" noe jeg mener er upraktisk mhp merking av klær, familien husker aldri hvem som heter hva, offentlige instanser vet ikke at barna er søsken etc etc. Når det så kom til hvilket navn vi skulle velge, så ble det for oss klart at etternavnene våre betydde mye for oss begge. Hans er ikke så spesielt som mitt, men likevel betydde det mye for han. Vårt første barn ble født tidlig i 2003 så vi ble "reddet av gongongen" fordi den nye navneloven kom. Med den kan man slå sammen etternavn ved bruk av bindestrek. Ulempen er at navnet kan bli noe langt, pluss at det er litt for nytt til at offentlige registre klarer det. Men vi gjør det nå slik, fungerer for oss. Håpet er at det ordner seg fremover, at alle instanser blir mer vant til det. Uansett, lykke til! Viktig valg for noen, helt uvesentlig for andre..
Minimags -07 og mai -10 Skrevet 19. november 2006 #19 Skrevet 19. november 2006 Hei sniktitter inn fra 1. trimester og kom over denne (for meg) høyaktuelle debatten om etternavn. Jeg opplever det samme som hovedinnlegger - jeg har et veldig sjeldent etternavn, mens samboers er mer vanlig. Vi gifter oss i februar og får barn i juni, så jeg/vi må bestemme oss ganske snart. Han ønsker å følge tradisjonen med at barnet får hans etternavn og mitt etternavn som mellomnavn. Jeg ønsker motsatt selvfølgelig.. Vanskelig nøtt dette her, har knappe tre måneder å tenke på Lykke til hovedinnlegger
Gjest Skrevet 19. november 2006 #20 Skrevet 19. november 2006 Vi har fars etternavn som barnets etternavn og mitt som mellomnavn. Ikke bare pga "tradisjon", men også fordi han har ei datter fra et tidligere forhold som har hans etternavn. Siden aldersforskjellen på de 2 er ganske stor, er iallefall navnet noe de har tilhørighet til begge. Når nestemann kommer i desember gjør vi det likedan.
"Frostpinnen" Skrevet 19. november 2006 #22 Skrevet 19. november 2006 var en test på om nicket var endret
Beatej80 Skrevet 20. november 2006 #23 Skrevet 20. november 2006 Vi har kun tenkt å bruke min samboers etternavn på jenta vår. Mitt etternavn er altfor vanlig og hans er mer sjeldent. Dessuten skal jeg skifte til det etternavnet etterhvert også når vi gifter oss, så da...
Anonym bruker Skrevet 20. november 2006 #24 Skrevet 20. november 2006 Jeg synes snart at det er gammeldags å ha begges etternavn jeg. Ikke så mye vits for ungen å skulle ha 2 etternavn mener nå jeg. Tenk deg nå barnet ditt engang skal gifte seg da. Blir ren klipp og lim med etternavn. Vi tok det navnet som var mest sjeldent vi.
popliane Skrevet 20. november 2006 #25 Skrevet 20. november 2006 Datteren vår har mitt etternavn. Jeg byttet ikke navn da vi giftet oss. Så barna og jeg har samme etternavn, mens mannen min har sitt. Han hadde planer om å bytte til mitt, men har feiga ut.. Synes ikke nødvendigvis at dama alltid skal bytte. Mitt navn er sjeldent
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå