Gå til innhold

Barnevakt for første gang - trenger hjelp!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så bekymret for hvordan dette skal gå. Mini er nå 8 mnd og vi skal på julebord. Har bare vært borte fra mini et par timer i strekk fram til nå. Da har han vært hos mormor og det har gått veldig fint når han har vært der, ca 5-6 ganger, 1-2 timer. Men nå skal vi altså på julebord og hun skal være her. Vi skal legge han som vanlig og så skal hun passe på og evt putte smokk om det trengs. Er ikke så ofte han våkner etter at han er lagt da, men er redd han skal "klikke" når det ikke er vi som er der om han våkner.

Håper noen kan berolige meg, vi trenger virkelig å gjøre en kjæresteting i lagt, 8 mnd siden sist...

Anonym

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første: det går sikkkert kjempefint! Og en gang må bli den første!

Men; Jeg ville absolutt ha latt mormoren være der litt først, og kanskje stelle og legge han. Da får babyen ro over seg og hvis han våkner, så blir han ikke forundret over at det er noen andre der plutselig.

Kan også være en idè om mormoren kan komme og være hos dere litt en kveld i forkant og mate han osv, så ser dere at han tar mat av henne og gutten deres vender seg litt til det.

Kos dere på julebord! Det fortjener dere :o)

Skrevet

Vet du, dette kommer til å gå så bra! Jeg var redd for det samme da vi skulle ha barnevakt til jenta vår for litt iden, hun er nesten 6 mnd. Vi la henne som vanlig, og gikk da hun sov. Så skulle pappa og kona han spasse på. Hun våkna kun en gang, da sto bare stemora mi og nynnet litt og strøk henne over hodet, og hun sovnet igjen med en gang. Om natta, når de ikke er sultne da, så er det bare det å se at det er noen der som teller tror jeg, og når det er et annet menneske der, som han i tillegg kjenner, så er det ikke så farlig at det ikke er deg.

Skrevet

Tusen takk for svar ma!!!

Høres lurt ut det du skriver. Er bare litt redd for at han ikke skal like å bli lagt av henne. Hittil er det bare jeg som har lagt han i senga... Ligger og pluddrer i 10 min før han sovner... Tenk om det blir skriking og oppstyr?

Skrevet

Selv om det er dritsurt for meg å skrive dette så var det INGEN problemer for oss å ha svigermor som barnevakt til snuppa på 6 mnd....

Hun har i det siste vært urolig, sovnet først i 12 tiden, å våknet maaaaange ganger for pupp.... MEN da vi dro i bursdag forrige helg passet svigermor henne, å hun hadde sloknet kl 8 i vogna si, å sov der helt til vi kom dit å la oss i 2 tiden. da våknet hun av at hun hørte stemmen min, å siden jeg følte meg veldig edru gav jeg henne flaske å hadde henne med meg i senga da jeg la meg. Hun våknet ikke før i 8 tiden på morgenen å da ammet jeg henne.

Jeg ble egentlig litt snurt jeg, for det hadde gått så fint :-) trodde hun kom til å savne meg, men neida hun hadde stortrivdes!

Skrevet

jovisst hadde hun ikke savna deg superglad:) våkna jo idet hun hørte stammen din jo!!!

til HI..hva med at lyset er av på rommet, og at hun har en ekstra sutt i stua som hun tar med opp og gir fen så han ikke ser henne? (ekstra sutt så hun slipper å leite i senga, og ta på lys og sånn)

og bare gå stille innn å gi den å liste seg ut igjen, uten å prate til han og sånn?

ellers hadde du jo fått masse gode råd, så dette kommer til å gå så bra:)

Skrevet

Tusen takk for enda flere svar :-)

Kjenner likevel at jeg kvier meg jeg. Tenk om han blir redd siden han er vant til at vi er der på flekken med det samme han lager en lyd og så plutselig er det en annen som er der.... Huff hønemor jeg tror jeg...

Skrevet

Ikke stress! Det går sikkert kjempebra! Så lenge han kjenner mormor, tror jeg ikke det vil by på problemer.

Tror dette er mye verre for deg enn for lille tassen. Skal du langt avgårde?

Klart dere må kose dere! Det er virkelig på tide!

Skrevet

Takk beli ;-)

Føler meg lettere hysterisk, he he!

Joda han kjenner mormor, men mamma og pappa er bedre hvis noe går på tverke. Har vært hos mormor 4 ganger den siste måned, men da bare en til to timer. Men det har gått bra da...

Skal ikke så langt så vi kan jo komme hjem innen 10 min...

Joda, vet at vi trenger det. Har bare hatt 1 time sammen helt uten baby på 8 mnd :-)

Skrevet

Vi gjorde dette da poden var ca fire måneder. Bryllup. Var skikkelig engstelig for hvordan det skulle gå og var fullt innstilt på å avbryte festen når som helst. Men det gikk faktisk over all forventning, bortsett fra i starten da han hadde grått i tyve minutter...huff, det var jo ikke hyggelig, men så gikk det så fint etter det, han hadde smilt og kost seg, lekt med dem og sovnet ved flasken de gangene han var sulten.

Tror det er viktig at dere prøver slik at dere ser at det går. Sikkert bra også å venne han litt til å være hos andre. Litt gråt må man antakelig regne med, men det tåler de.

Det er viktig for forholdet også, vi fikk åtte timer kjærestetid, det var fantastisk.

Skrevet

Takk for svar Marius'mamma!

Sikkert godt når det er overstått ja... Første gangen er sikkert verst.

Tenkte at dem skulle være her hjemme slik at han får sove i egen seng i hvert fall.

Huff, har IKKE lyst at han skal gråte hvis vi ikke er der! Har aldri grått uten at vi har vært hos han og trøstet.

Må innrømme at jeg er ltt redd at han skal ta skade av det dersom han blir redd dersom han våkner og vi ikke er der.

JA, jeg tror jeg er overbeskyttende, huffameg!

Skrevet

Dette kommer helt sikkert til å gå kjempefint. Det er nok verre for deg enn for han. Kos deg på julebord!

Skrevet

Takk for beroligende svar fra deg også anonym :-))

Skrevet

la henne legge babbisen din da vel, så blir d ikke noe "sjokk" for han,,

glad snuppa mi har sovet borte titt og ofte fra hun var 4 uker jeg=)

( snakker om 4 ganger da, hun er 4 mnd nå) synes titt og ofte hørtes litt ille ut,,,

meeeeeeeeen, d går garantert veldig bra,, men synes du skal la henne legge han også..

Skrevet

jeg skal på julebord i desember,gutten vår er 4mnd. vi skal sove en natt på hotell,gruet meg veldig til å reise fra nurket. men fant ut at vi skulle "øve" oss på å være vekk fra han på natta før julebordet,så jeg fikk slappe litt av å kose meg da. så vi har latt han sove vekk ett par ganger nå,og det har gått kjempe bra...

tror det er lurt at den som skal passe han steller han for natta og er der litt før han skal legge seg,tilfelle han våkner på natta...

Skrevet

Ikke for å ta fra deg motet, men jeg følte meg ikke klar for å dra på overnattings-julebord med jobben denne sesongen (jenta er 9 mndr). Så jeg sa nei takk. Det kommer andre julebord.

MEN det er klart du og mannen din trenger kjæreste-tid!!! Du kan jo f eks ikke drikke så mye og ta taxi hjem hvis babyen skulle skrike mye.

Eller la noen du stoler 120% på sitte barnevakt.

Gjør det hjertet ditt sier i denne barseltiden.

Skrevet

Tusen takk for enda flere svar og gode råd :-))

Har ikke tenkt å drikke men holde meg kjørbar, det er da 7 min hjem.

Hmmm, vet liksom ikke om det blir verdt det, kommer til å være SÅ bekymret selv om jeg stoler fullt ut på barnevakten ja.

Skrevet

Hei igjen,

Ja, jeg forstår at du ikke vil at han skal gråte, det ville ikke jeg heller. Det vi kanskje gjorde litt "feil" var at foreldrene mine ikke kom før ca tyve minutter før vi skulle dra. Det hadde kanskje vært bedre om de hadde kommet før slik at han kunne vent seg mer til dem (selv om han er ganske vant til mamma). Men det får vi jo aldri vite, kan godt hende han ville grått litt uansett i starten. Det som er viktig å si er likevel at han aldri gråt mer etter det, han hadde derimot vært veldig glad og fornøyd. Han gråt aldri da han våknet og vi ikke var der.

Må også nevne at han er en litt "krevende baby", dvs har fra dag en alltid ville bli holdt mye, sov lite spesielt i begynnelsen og gir sterke uttrykk for hva han vil...Sikkert forskjell på babyer også når det gjelder hva de aksepterer av andre omsorgspersoner.

Tror det er bra for deg og dere å teste dette, du er jo heldig at det er så kort vei hjem i tilfelle det blir krise. Det er en fin anledning å prøve det, og det er sikkert bedre nå enn senere! Du skal se at han kanskje overrasker deg, slik jeg opplevde det.

Ha en fin kveld ute!

Skrevet

Tusen takk igjen marius mamma!

Vet vel innerst inne at det jo ikke er noe farlig om det blir litt gråt. Er bare så vannvittig pysete på hans vegne...

Ellers har han også tidligere vært en krevende baby med KISS, er heldigvis bra nå.

Må nok bare ta sats og håpe på at det går bra. Skal bli SÅ godt hvis det går bra :-))

Skrevet

Hei igjen!

Som sagt; det kommer til å gå så bra!

Så du skrev at babyen hadde kiss- det har vår også i tillegg til refluks. Så jeg vet godt hva det vil si å ha en baby som"krever" litt ;) Og da tror jeg man har ekstra behov for å kose seg litt!

Jeg synes absolutt dere skal nyte det og kose dere masse ;o)

Skrevet

Har deres også hatt det ma? Er det bedre nå?

Vår gutt hadde i tillegg laktoseintolleranse, så kjenner til dette med en "tøff start" ja.

Må si at jeg savner litt å kunne "koble av" bare noen timer sammen med min kjære :o)

Tusen takk for alle svar og råd fra deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...