Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helsesøster og personalet på sykehuset sa at tassen skulle få pupp hver gang han viste interesse for det. Med det resultat at jeg har ammet absolutt hele tiden (seriøst) i seks uker. Jeg har nå forstått at dette er tull.

Hvis mannen min og jeg står på litt klarer vi å avlede babyen litt og noen ganger sovner han t.o.m i bagen.

I går gikk det en gang 3 timer mellom ammingen (helt utrolig). Jeg fikk så dårlig samvittighet at jeg i går kveld ammet konstant igjen. For jeg har fått det for meg at ammer jeg ikke konstant så kan jo produksjonen gå ned og jeg kan miste melken osv. (tassen går opp 300g i uken). Jeg føler jeg har fått standar ammasvada slengt etter meg av helsesøster og at rådene hun gir gjelder for de som ammmer sjeldnere enn hver eneste time.

For det er vel ikke meningen at man skal amme døgnet rundt 20 min på den ene puppen rape 10 min 20 minutter på den andre rape 10 min og på'an igjen. Eller er det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er veldig indivisuelt hvof mya de små spiser. Jenta mi spiste også ofte, men fikk beskjed om å ikke amme mer enn en time av gangen(dvs 30 min på ene sida og 30 på andre) og så ha en pause på en time ca. Både for å skåne brystvortene og for produksjonen sin del. Etter 30 min sa hun at det ofte ikke var noe særlig melk uansett. Da gjaldt det å finne andre metoder å kose med eller få henne til å sove lillen på - ligge på fanget, i bagen eller vogna, Ligge med en uro over seg i rommet vi var i så hun hørte oss osv. Har du prøvd med smokk? Noen har et enormt suttebehov, sånn som jenta mi hadde...Etter et par mnd så roet det seg ned heldigvis. Nå vil hun ikke ha smokken kenger for hun trenger den ikke =) Syns ikke du skal ha dårlig samvittighet for å ikke amme konstant, det er ikke alltid det er sulten som gjør at de vil ha pupp. Jenta mi tar den like mye for kosen innimellom....

Skrevet

datteren min fikk/får også mye pupp..men det har aldri vært så ofte...

er du sikker på at han spiser? og at han ikke bare bruker deg som smokk???300 gram i uken er jo kjempe masse... er vel egentlig for masse? kanskje han overfores når han spiser så ofte?

jeg har ikke peiling egentlig altså

Skrevet

Vet du at jeg har sverget til denne selvreguleringsmetoden med tre barn uten problem? Og så kommer nummer fire, og jeg kan underskrive på at dette blir "tull"....

Han vil ha mat hele tiden, hvilket de andre også ville, MEN KUN på dagtid. De sov nettene igjennom fra de var seks uker! Derfor synes jeg det var greit at de spiste konstant....

Nå har jeg gitt en flaske mme om kvelden for at han skal holde lenger, og det har funka fint. Skal kanskje øke intervallene på dagtid?

Alle er forskjellige, det ser jeg nå. Så selvregulering fungerer åpenbart for en del, men ikke for alle...

Skrevet

Jeg ammet også heeele tiden i starten, men måtte finne på noe lurt siden jeg ble så fryktelig sår. Etter noen uker, da melkeproduksjonen hadde stabilisert seg prøvde vi å gi henne smukken om hun ikke var fornøyd. Da drøyde det litt lengere mellom måltidene. Som regel fikk hun pupp hver 1 1/2 time gjennom hele dagen, men sov 8 timer uten melk på natten.

Amming er slitsomt :-)

Skrevet

takker for svar =)

vi har prøvd med mme på flaske for å se om han roet seg med det. Resultat: han spiste 1 dl mme var rolig i 15 min og kastet seg så på puppen igjen...og da er han vel egentlig ikke sulten.....vi øver med smok foresten, blir sakte men sikkert flinkere.

Tror ikke selvregulering for denne tassen funker, i såfall må jeg nok ansette enda en amme eller to.

Skrevet

For masse? Det blir ikke for masse så lenge det er morsmelk. I så fall ligger jeg tynt an.

Skrevet

Nå er det helt normalt at en baby på bare 6 uker vil ha pupp hele tiden da.

Skrevet

Min regulerer det selv av og til er det ofte pupp gjerne med 20 min mellom rom og noen ganger kan det gå 5 timer (på natta)

Skal egentlig vekke ho på natta for å amme hver 3 time da ho har liten fødselsvekt men mener det er tull jeg.

Ho kan spise i 10 minutter neste gang i 15 min og noen ganger i 1 time (på natten)

Skrevet

Jada. Mange sier at barna deres spiser "hele tiden", men så er det egentlig ikke tilfellet, man har bare forskjellig definisjon av uttrykket "hele tiden". For de fleste betyr "hele tiden" egentlig bare "ofte". Men i Fertilas tilfelle er det faktisk helt bokstavlig ment. Poden henger der kanskje 20 timer i døgnet, nesten så man skulle tro han hadde slått rot i puppen og ikke kom løs. Trust me, I've seen it! :D

Skrevet

Å herregud så glad jeg er for at jeg valgte å slutte å amme.

Hærlig med mme på flaske.

Hver 3 time, hverken mer eller mindre..........

Deilig.

Og ungen ble myyye roligere, ikke det jaget etter mat heile tia.

Deilig.

Skrevet

anonym

kanskje ikke babyen din hadde hengt i puppen heletiden heller?

Skrevet

Han slipper da ikke puppen selv om han sover. Hehe.

Skrevet

Jeg synes dette høres ut som slik vi hadde det - men gutten vår sov 6-7 timer på natta i den alderen.

Sover ikke barnet i det hele tatt? Vår sov opptil en time i slengen på dagtid i den alderen, men ville ha pupp hele tiden mens våken. Brukte ca 1,5 timer på måltid. La på seg ca 300 g i uken, og det er helt normalt for gutter i den alderen!

Jeg løste flere av mine ammeproblemer med å kjøpe en veldig nøyaktig kjøkkenvekt, som jeg veide ham på før og etter måltidene. Noen dager veide jeg etter de fleste måltider, noen dager ikke i det hele tatt. Poenget med vekten er at du ser når barnet har drukket endel (dvs at jeg kunne tilby smokken), og når det bare har kost seg. Når en gjennomsnittlig baby trenger 150 ml melk pr kilo pr døgn, visste jeg når barnet hadde spist en godt måltid og ikke.

Jeg oppdaget at jeg hadde veldig treg utdrivningsrefleks og at babyen sugde ujevnt, noen ganger trengte han 1,5 time på 50 ml, andre ganger drakk han 100 på 10 min! Da han var ca 8-9 uker, drakk han konsekvent 100 ml på ca 20 minutter, så da sluttet jeg med vekten.

Dette funker nok ikke for alle, men for meg var vekten til kjempehjelp - angrer på at jeg ikke begynte med den før.

Skrevet

Da er det på tide å øve inn teknikken for å få han til å slippe puppen når han har sovnet, så kan han få ligge i fanget og sove i en periode til mor lærer teknikken for å flytte han sovende. Dette kommer etterhvert med litt trening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...