Gå til innhold

Selvreguleringstull

Anbefalte innlegg

Helsesøster og personalet på sykehuset sa at tassen skulle få pupp hver gang han viste interesse for det. Med det resultat at jeg har ammet absolutt hele tiden (seriøst) i seks uker. Jeg har nå forstått at dette er tull.

Hvis mannen min og jeg står på litt klarer vi å avlede babyen litt og noen ganger sovner han t.o.m i bagen.

I går gikk det en gang 3 timer mellom ammingen (helt utrolig). Jeg fikk så dårlig samvittighet at jeg i går kveld ammet konstant igjen. For jeg har fått det for meg at ammer jeg ikke konstant så kan jo produksjonen gå ned og jeg kan miste melken osv. (tassen går opp 300g i uken). Jeg føler jeg har fått standar ammasvada slengt etter meg av helsesøster og at rådene hun gir gjelder for de som ammmer sjeldnere enn hver eneste time.

For det er vel ikke meningen at man skal amme døgnet rundt 20 min på den ene puppen rape 10 min 20 minutter på den andre rape 10 min og på'an igjen. Eller er det?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7142212-selvreguleringstull/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mamsidaisy

He, he.. Høres ut som om tassen har oppdaget at puppen er det deiligste som finnes :-)

Min eldste var en sånn baby som sugde, sugde og sugde. Dvs at vi gjerne brukte opptil en time per måltid + bleieskift. MEN da sovnet han som en stein etterpå og sov gjerne 3 timer før det var dags for nytt måltid. - Også ble han en smule rundt også, da med all den feite ettermelken... Tredoblet vekten på 6 mndr...

Du trenger ikke amme døgnet rundt for at tassen skal ha det bra og du mister ihvertfall ikke melken selv om du lager litt "system" med noen timer imellom!! Det er så viselig innrettet at puppen finner ut når den skal produsere. Puppen lager det tassen trenger, og baby suger i seg det han trenger. Tror nok du kan prøve å få ham inn i et møster med amming ca hver 3. time. Ha smokken klar og "lur ham" med den ellers, så får han tilfredsstilt sugebehovet. En koseklut har også vært lurt med begge mine.

Kan han ha dårlig sugeteknikk slik at ammingen ikke blir effektiv??? Sånn var første jenten min og, hang ved puppen hele tiden, men hun var jo faktisk aldri helt mett fordi sugeteknikken var dårlig og det da ikke ble så mye melk. Nå med nummer to fikk jeg en ammespesialist til å se teknikk osv. og nå slipper tøtta puppen når hun er mett fordi hun faktisk blir ordentlig mett.... Når de bruker puppen til "smokk" så kan det jo ikke konstant komme mye melk ut...

Jeg har en venninne som hadde det AKKURAT som dere, hun har tilogmed ammet på do... Ved tre mnd (korrigert) var det en kjempeforandring, og han sov 4 1/2 time på en gang (de trodde han hadde dødd ;) )

Men har du vært i kontakt med ammehjelpen direkte?

Forresten er dette med vann (vi snakket om det før) innimellom sjekket og funnet som ok.

Vil bare legge til at babyer med magesmerter/kolikk også er flinke til å søke etter puppen ofte fordi melka demper smertene ei lita stund. Vår baby med kolikk fikk mat VELDIG ofte, og la på seg over 400 g i uka den første tiden, før jeg fikk råd om å prøve å regulere det litt. Det virket som all melken gjorde vondt verre, og magen fikk aldri ro. Var litt tøft å holde igjen, for babyen skrek jo og virket sulten, men søvnen ble mye bedre av at det gikk litt lenger mellom hvert måltid (mindre uro i magen).

Gulping og sure oppstøt kan også være årsaker til at babyer drikker ofte fordi melka virker nøytraliserende.

så det =)

hs ville jeg skulle prøve mme i stedet....han drakk 1 dl og så var det rett på puppen. min konklusjon er rett og slett at han er puppegal. i dag har det gått mellom 3 og 2 timer mellom hver amming. Det jeg har gjort anderledes er at vi har bysset og bært han hvis han hyler etter pupp rett etter en ammings...og det har funket, han har sovnet!!!

Tror han er en type som vil ha pupp for enhver følelse han har, ikke bare sult. Så han er nok en fyr som ikke skal gis pupp ved enhver interesse, bare når han er virkelig sulten.

Storebroren var lik, men han fikk pupp alltid (lettere å ha tid til det med nr 1), og han ble forøvrig 12 kg fullammet 6 md gammel.

Annonse

Jeg risikerer sikkert å bli halshugd når jeg sier dette, men jeg er hjertens enig ! Jeg har ingenting til overs for den ammefilosofien - Jeg er så takknemlig for at jeg lyttet til andre råd. Resultatet er to barn som spiser og sover regelmessig og har sovet natten gjennom fra 2mndrs alder....

Jeg gir nå min lille (store)venn 6-7 måltider pr dag - godkjent fra helsesøster. Jeg har gitt med 2,5-3 timers mellomrom frem til nå, og utvider rytmen til 3-3,5 timer siden han sover lenger og jeg må vekke ham til måltidene. Etter hvert måltid skal han være våken - noe vi jobba med de første ukene- om enn bare en halv time, så gradvis lenger. Etter våkentid sover han frem til neste måltid, og jeg slipper sutring og "masing etter puppen" .Han er inderlig tilfreds og bæsjer som en helt. HAn får da regulert sove-mat og våken tidene sine og er mett og trøtt til natten.

Vi lever et rolig og forutsigbart liv med to små på henholdsvis 1,5 år og 2 mndr. Nattevåk hører med til sjeldenhetene.

Barna mine er forskjellige av lynne, men begge har hivd seg på rytmen - som JEG har bestemt for dem - fordi de ikke er så gode på akkurat den biten:-) Nå har jeg full kontroll på hvor mye han får i seg - noe som er betryggende. Han gråter ikke etter puppen uten at han er sulten fordi han spiser fulle måltider når han spiser i stedet for småspising mellom måltidene.. Det sier seg jo selv at det ikke er bra...

Det er IKKE meningen at du skal være amme-slave...Du kan faktisk bestemme deg for å klare det på dine primisser UTEN at babyen din nødvendigvis sulter eller gråter seg i hjel - som noen hevder kan skje om de ikke får puppen når de vil...

Det tullete er at det man sier om selvregulering er bra for 80-90% eller mer av ammerne, og så sitter resten og strever. Og "reguleringen" virker dårlig for de 80-90%-ene så dermed så sier man selvregulering til det faller på sin egen urimelighet, som her.

Synes dette høres lurt ut å gjøre. For de fleste holder det nok å amme hver 3. time på dagen, hvis man har mye melk og babyen suger effektivt. Min gutt er også veldig glad i puppen, og kunne ha sugd hele tiden om han hadde fått bestemme;) Han er nå nesten 3 og en halv måned, og jeg må fortsatt ta han av puppen slik at han selv kan kjenne at han er mett, han slipper veldig sjelden selv. Han sutrer da noen ganger i et par minutter, før han merker at han faktisk ikke er sulten lenger... Han legger veldig godt på seg (la på seg over 300 g i uken de første 6 ukene), og hadde mer enn doblet fødselsvekten på 3 mnd kontrollen. Jeg tør ikke tenke på hvor mye han hadde veid dersom han selv hadde fått regulere spisingen fullstendig:) Jeg må legge til at dersom han faktisk ikke er mett når jeg tar han av puppen, hyler han skikkelig, så det er ingen fare for at han ikke får nok mat. Noen ganger når han sutrer etter puppen, men ikke er sulten, hjelper det nesten like godt med smokk og kos istedet. Det er bedre for mammas brystknopper også.

jeg må bare føye til noe...

Jeg har en fantastisk helsesøster som har støtta meg hele veien - selv om jeg har valgt fleksible rutiner i stedet for selvregulering. Hun har aldri sagt imot meg men har oppmuntra meg til å gjøre det som funker for meg så lenge babyen har det bra og tisser og bæsjer normalt. Det burde ALLE helsesøstre med respekt for både seg selv, yrket sitt og mødrene de hjelper gjøre. Det er det de er der for - og ikke for å få folk til å føle seg dust og som dårlige mødre fordi de ikke følger "fasiten". Blir nesten litt sint her jeg sitter - det provoserer meg faktisk litt..

Det er forresten ikke for sent å begynne å snu trenden. Du må bare stole på at du klarer det og at barnet ditt får nok mat. Det er helt greit at han sover lenge! Etterhvert - hvis du etablerer litt rutiner på amminga(og det betyr ikke nødvendigvis at du må sitte med stoppeklokka) erfarer du sannsynligvis at han våkner ca når han skal ha mat igjen..

Hvis babyen din er sulten skal han for all del få mat - men hvis du akkurat har amma er han sannsynligvis ikke det! Det skal kunne gå tre timer mellom måltidene i de to første månedene hvis de spiser ordentlig. Du må bare klare å holde puppen inne.....:-) Men det kan jo være utfordrende nok det .-)

Jeg bare signerer med anonym jeg. Sist gang jeg ytra min mening ble jeg regelrett hudfletta.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...