Gå til innhold

Hører ikke til her.. Men er litt interresert i hva som gjør at damer på 40+ vil ha en baby?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nå må dere gi dere her! Syns folk kan få barn når de vil, men bør tenke på barnets beste! Om dama er 40 eller 18 spiller vel ingen rolle så lenge barnet har det bra? Å den personen som sa at folk som blir gravide i ung alder er av de som ikke utdannet seg videre og ble hjemme i bygda burde skamme seg! Fatter ikke at det kan være så mange folk med så mye drittslenging og faenskap innenbors her inne! Kjenner ei som fikk sitt første barn som 35 åring, hvorfor ikke? kjenner ei som fikk sin første som 15 åring. Altfor tidlig, men så lenge barnet har det bra forstår jeg ikke hvorfor folk skal klage! Er så mye suring og klaging på andres valg her! Og der værste av allt er at det er de "voksne" som kommer med de meste av drittslengingen!!

FY!

Fortsetter under...

Jeg er enig i hva du skriver.

Men, jeg synes også at det er ganske påfallende at det er de unge jentene som kommer med den første "drittslengingen" og det i de "gravid i moden alder"'s forum.

Jeg kan forstå at de modne-gravide "flekker tender og viser klør" når det dukker opp slike kommentarer.

Kanksje de unge-gravide bør tenke seg om 3 ganger før de kaster den første stenen? De får reaksjoner.

Jeg tviler sterk på at kvinner fra dette forum kaster sten i "Ung og gravid" forumet.

Hadde håpet at jeg i dett forumet ville slippe å forholde meg til barnslige og selvopptatte småjenter, som ennå ikke har kommet over den alderen da de vet aller best her i verden!

Jeg håper du føler at dine meninger har blitt hørt, det var sikkert derfor du tok en tur innom, og at du i fremtiden holder deg i de forumene du hører hjemme. Forståelsen du har blitt møtt med av jentene her, er jeg imponert over, det er sikkert fordi de fleste får morsfølelse for deg og synes det er viktig å være saklig og forklare, slik man gjør med barn!

Ønsker deg lykke til med de glade 20-årene! På det tidspunktet studerte jeg i utlandet i flere år, og hadde en veldig fruktbar sosial og yrkesaktiv periode. Nå koser jeg meg med en to åring, og en i magen, i redusert stilling og et svært godt familieliv.

Hm, synes det er merkelig at det blir hakket så mye på yngre mødre her. Noen venter med å få barn, andre ikke. Dette er jo et personlig valg, og da trenger man ikke å se ned på noen av delene. Men å bli kalt en ung og dum tenåring fordi jeg får barn nå som jeg er 19 år vil jeg ikke høre.

Annonse

Jeg sniker meg ikke inn på denne siden. Jeg synes det er flott at kvinner i moden alder får barn. Men jeg synes ikke det å få barn er reservert en viss alder. Jeg kan alltids starte ett år senere med utdanning siden jeg nå får barn, det skader da ingen. Jeg er ingen dum tenåring, hvis man synes det har man en utrolig merkelig fordom jeg ikke visste så mange hadde.

Jeg føler meg voksen nok nå, og har stor tro på at jeg kommer til å bli en flott mamma slik de fleste blir uansett alder.

Ser at du har provosert mange med spm.ditt, og virkelig fått svar på tiltale. Har lyst å prøve å gi deg et sakelig svar. Jeg ble selv mor for første gang som 22-åring. Jeg var da nettopp ferdig med 4-års høyskoleutdanning, i likhet med barnets far, og barnet var planlagt og ønsket. Følte meg voksen, moden og klar for å bli mor! Fikk en skjønn gutt som i dag er 14 år, og storkoste meg med å bli mor, til tross for min unge alder og mangel på livserfaring. Min sønn har aldri manglet verken kjærlighet, omsorg, oppfølging eller materialistiske goder, men han har alltid hatt en ung mor! I ettertid har jeg tatt mer utdannelse og utviklet mye i faget mitt, noe som har vært viktig for meg. Jeg traff en ny mann for 8 år siden, vi giftet oss og ønsket oss et barn sammen. Fikk en herlig datter i 2002 da jeg var 32 år. Det var fantastisk å bli mor igjen etter 10 år, og en helt annen opplevelse - kanskje fordi jeg var mer rolig og hadde "levd fra meg"; utdannelse, jobberfaring, reist mye og selvfølgelig blitt 10 år eldre og mer moden! Jeg er nå 36 år og min mann 43, og vi venter barn nr 3 i juni 2007. Fant ut at det ville være hyggelig for 4-åringen vår å få et søsken, fordi 14-åringen sannsynligvis flytter ut om 4-5-år. Min mor var 40 år da jeg selv ble født, og jeg har ikke lidd noen nød! Derimot har jeg opplevd å vokse opp med foreldre med god tid, god økonomi, konsekvente grenser og stabilitet. Dette er kvaliteter som det etter min mening er meget viktig å kunne tilby et barn - uten at jeg nå sier at du som ung mor ikke kan tilby dette. Jeg ser i allefall at jeg i større grad har kunnet tilby dette som voksen mor! Jeg er som person mye mer stabil, rolig, reflektert, bevisst og konsekvent nå. I tillegg er jeg nå i en situasjon uten økonomiske bekymringer, har god utdannelse og sikker jobb å gå tilbake til, er i et stabilt forhold og føler at jeg koser meg på en anne måte.

Fordi jeg vil være 37 når barnet blir født, har vi vært til genetisk veiledning, noe som i Norge tilbys alle over 38 år og som man kan søke om dersom man er yngre. Der gjøres en beregning av risiko for bl.a. kromosomfeil (Downs syndrom og annen trisomi = misdannelser)). På bakgrunn av min alder, en blodprøve, tidlig ultralyd og en kartlegging av genetiske forhold, kom man frem til at denne risikoen for vårt vedkommende var under 1prosent. Dette tallet øker med alder, men jeg har to venninder fra videregående som har fått barn med Downs syndrom i 20-års alder, så der er aldri noen garanti for å få et friskt barn. Å sette et barn til verden, betyr alltid å løpe en risiko for å få et annerledes barn. Og kanskje har man mer ressurser for å takle dette når man er 40 enn når man er 20? Personlig har jeg helt klart det! Så vet du litt om hvorfor jeg som snart er en dame på 40år, ønsker meg en baby! Ønsker deg lykke til og håper du får det kjempekos med din baby!

Er det ikke typisk kvinner, sjalu og missunelig på hverandre, isteden for å glede seg og unne hverandre suksess og et lykkelig liv. Her inne ser man det igjen, kvinner er kvinner værst. Minner meg om noe jeg leste en gang: Husk! i hellvete finnes det et eget sted for kvinner som ødelegger for hverandre! (eller noe slikt)

Nei, jenter her bør vi stå sammen og utveksle erfaringer, og hva er da bedre enn å få gode råde som man kan følge fra erfaren mødre som har fått 2-3 unger tidligere.

Så kjære dere unge uerfarne tilkomne mødre, bruk heller oss til å øse av all verdens erfaring. Det kan til og med komme deg til nytte en dag!

Er 2 barnsmor begynte som 32 åring. Som 40 åring anså jeg meg som ferdig med barnefødsler, men så sånn ble det ikke. Livet forandrer seg hele tiden, også mitt.

Traff en ny mann som er 10 år yngre enn meg og han ville veldig gjerne ha et barn med akkurat meg. Alt ligger til rette for det, utdanning, tryggjobb, stort hus, god økonomi og ikke minst to forelder som elsker hverandre og har masse tid og kjærlighet å gi til et baren som er godt planlagt. Og en ting til meget fruktbar. Gravid ved første forsøk, er i dag 42.

Jeg har vært en dame på 19, en på 30, en på 34, og en på 46 som vil ha barn. De tre første gangene greide jeg det, og nå er jeg igang igjen.

Det er rett og slett noe "nymotens sludder" at man skal ha seg to barn i passende alder og siden slå seg til med jobb, sydenturer, bikkje og barnebarn. Og "holde seg på matta" som en slags verdig bestemor med en gang man har fått sine tilmålte to barn.

I alle år tidligere fikk folk ti og tolv barn, og de måtte man nødvendigvis spre utover for ikke å bli for utslitt. Og man begynte ofte mye før nitten år. Ikke at jeg anbefaler enda tidligere start idag, men en nittenåring er da utmerket istand til å bli en god mor.

Den eneste alderen den ikke går an å føde i er den alderen man ikke er i stand til det. Jeg blir litt oppgitt når man gir uttrykk for at alle som ikke er i ens egen alder er umoden eller avlegs eller tilsvarende karakteristikker. La oss heller konsentrere oss om oss selv. Og kose oss med det.

Min bestemor ble ikke gift før hun var over 35, og hun fikk seks friske og sunne barn. Skulle hun ha latt være? Utenkelig den gangen, og jeg synes det skulle være utenkelig nå også. Min andre bestemor fikk elleve barn og siden min far var yngst, og 44 da han fikk meg, fikk jeg aldri møte mine besteforeldre. Skulle det være galt? Det var sånn det ble.

Min far, skulle han ha latt være å få barn fordi han var 44? Fordi han da ble pensjonist da jeg var 24? Jeg må si at det aldri har plaget meg en smule. Jeg vet at det har plaget andre, men det får bli deres problem.

Folk har forskjellige liv, og ikke en livssituasjon er lik en annen. Ikke døm andre, du vil nesten alltid angre så fort du får vedkommende å lære å kjenne.

Heldigvis begynner samfunnet vårt igjen å bli variert og sammensatt, og det er ikke lenger så vanlig at folk ser rart på andre på grunn av alder. Kanskje i småsamfunn, man det er bare å tørre å være litt annerledes, så blir det forandring der også.:)

Annonse

Alle har sine grunner til å få barn når de gjør det ... Det er faktisk ikke alltid ting går av seg selv her i livet. For noen av oss er det faktisk ikke en selvfølge å få barn. Da jeg var 20 var jeg sikker på at jeg ville ha fått de barna jeg ønsket før jeg fylte 30! Slik ble det ikke, og i ettertid er jeg veldig glad for at jeg ikke fikk barn med de "froskene" jeg var sammen med før jeg traff "prinsen" i en alder av 33! Vi ønsket begge barn, men dessverre tok det drøyt fire år og noen prøverørsforsøk før vår lille prinsesse ble født. Nå er jeg 41 og kjempelykkelig gravid med nr 2! Helt utrolig! Begge våre barn er altså veldig planlagte. Jeg er sikker på at vi er gode foreldre. Til tross for tallet 41 (som virker høyt når jeg tenker på det), føler jeg meg faktisk ung og sprek. De fleste tror at jeg er yngre enn jeg er - det samme gjelder mannen min. Jeg husker forøvrig at jeg synes folk på 30 var eldgamle da jeg var rundt 20 ...

Kan godt kutte ut denne diskusjonen nå. Det startet med et usaklig spørsmål, og vi er da vel så modne her at vi ikke bryr oss om å svare på sånne spørsmål...Trodde ikke noen ville la seg provosere sånn av ei ung, uerfaren jente. Nei, la diskusjonen ligge nå, ferdig med dette, hva?

• 3 uker senere...

Hei du som er 19 år og er gravid!

Du blir sikkert en god mor, men det er sant det de "modne kvinnene" sier er at jo eldre man blir jo mer livserfaring har man og mer økonomisk trygghet, i tillegg en viktig ting, de fleste forholdene i ung alder holder ikke. Og med stor sannsynlighet blir du alenemor senere. Det er bare det statistikken viser. Når man er eldre har man fått "raset" fra seg, gått på skole og fått vært sammen med flere gutter og funnet ut hvordan/hva man vil ha.

La dessuten merke til alle dine skrivefeil...men det vil ikke si at du ikke blir en god mor for det, men jo mer skolegang man har jo lettere blir det for deg å skrive riktig.

Jeg kommer fra et lite sted. De som tar utdannelse reiser hjemmeifra og får barn senere enn de som ble igjen. Sånn er det bare.

Hilsen en som har tatt lang utdannelse og så får barna komme senere.

Sier jo litt om en person da , at hun mener at å få barn når en er under 40 garanterer friske barn..... Tror du bør sette deg ned å lese litt.

Jeg fikk et friskt barn som 23 åring, og var så heldei å få et friskt barn når jeg hadde fylt 38. Det er ingen selvfølge , det vet jeg av jobberfaring.

Jeg tilhører heller ikke mødre over 40 , men var moden da jeg fikk nummer 2 . Og jeg stortrivews og KOOOOSER meg hjemme med et ekstra permisjonsår. :o)

nå bli æ pist på enkelte av innleggene her..

æ va sjøl tenåring da æ fikk min første og ble veldig fort voksen.. som så mange andre opplever det når man e ung.. men kom faen mæ ikkje å fortell at det går nedom og hejm med oss, selv om vi ikkje har den "rette skolegangen, økonomisk trygghet osv".. e 30 år og har det perfekt.. og vente nu nr 3..

og kom heller ikkje å fortell at det ikkje fins flere her inne som har gjort akkurat det samme..

kor mange kan si med handa på hjerte at de aldri har brukt anonym knappen, både for å spørre på et annet forum og for å hetse og henge ut andre..

Jeg kan med hånda på hjerte si at jeg aldri har vært inne på forum som jeg ikke hører hjemme i. Ei heller er jeg inne på noen forum for å kaste dritt. Jeg tror det stort sett gjelder folk som ikke har så mye annet å gjøre.

Men kan vi ikke la gamle og "yesterdays news" tråder nå få ligge? Litt irriterende at de hele tiden dukker opp igjen. Og spesielt irriterende når dette skjer pga "besøk" fra andre forum...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...