Stratos med 3 barn Skrevet 18. november 2006 #1 Skrevet 18. november 2006 Ser det er flere her som "irriterer" seg over at de feks har unger som må bysses i søvn etc. Altså at de ikke sovner av seg selv. Ofte er foreldrene selv skyld i det har jeg forstått....??!!! Vel, jeg har selv en liten på 2,5 mnd og jeg gjør det ofte selv. Synger og greier, men hva er galt med det? Hva kan skje som er så ille? Har ikke forstått det jeg! Trodde det viktigste var at han sovnet og sover godt..... Dere som har greie på det; fortell meg hva som skjer for jeg vil nødig gjøre meg selv en bjørnetjeneste!
Mamma til Isaac og Lucas Skrevet 18. november 2006 #2 Skrevet 18. november 2006 det er vel bare det at det er vanskelig å venne dem av med det etterpå...jeg plages i allefall ekstremt. bysset min i søvn i kolikk tiden og fortsatte med det. nå nekter han å ligge i ro når han skal sove. hyl og skrik i evigheter. så jeg må bære/bysse han i søvn...tungt det når han nå er nesten 10 kg.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2006 #3 Skrevet 18. november 2006 Veldig mange her inne er kjemperedd for at babyen skal være avhengig av mammaen og pappaen sin, og vil helst ha barn som er superselvstendige og uavhengige så fort som mulig. Hold frem som du stevner, høres lurt ut!
Stratos med 3 barn Skrevet 18. november 2006 Forfatter #4 Skrevet 18. november 2006 Hmmm, men jeg er fremdeles like dum jeg!! Hvorfor må de vennes av med det da? Forstår at det blir tungt om de må bæres, men man kan da finne andre måter..!?!!? Min sovner om feks mormor gjør det også, så avhengig av meg er han ikke. Unnskyld meg, men hvorfor skal dere slutte med å hjelpe de i søvn? Jeg kommer til å fortsette i mange år enda! Når han blir større leser vi eventyr. Bare koselig det vel? Ser ingen grunn for at han skal sovne uten litt kos først! Og det er jo ikke sånn at det aldri tar slutt. Altfor fort er de ungdom og ønsker ikke ha noe med det der å gjøre! Så, hvorfor er det så viktig??? Skal dere rekke noe på tv'en eller hva er "problemet"? Unnskyld om jeg provoserer, men jeg forstår VIRKELIG IKKE problemet! HI
Anonym bruker Skrevet 18. november 2006 #5 Skrevet 18. november 2006 Når du har fått flere unger forstår du kanskje problemet! Noen unger legger seg enkelt hver kveld, mens andre krever spesialbehandling som byssing og kosing i timesvis hver gang de våkner i løpet av natten. Det som fungerer greit med et lite barn, kan bli veldig slitsomt når det kommer flere unger som alle forventer samme utvidede service. Derfor kan det være lurt å gradvis lære barna til at de er trygge og kan sovne selv, selv om mamma og pappa ikke bysser dem f.eks.
Boulengerina Skrevet 18. november 2006 #6 Skrevet 18. november 2006 når de er 2,5 mnd gjør det jo ingenting da.. Jeg ventet med å venne min lille til å sove uten byssing/pupping da han var 10 mnd. Da følte jeg at han var gammel nok og klar for å sove i egen seng uten puppen i munnen.. Gikk ganske smertefritt.
Gjest Skrevet 18. november 2006 #7 Skrevet 18. november 2006 Problemet er vel hvis det er for mye hjelping for å få barnet til å sove eller hvis det blir sånn at det feks bare er en spessiell person som kan legge barnet. Å synge en sang eller lese et eventyr (for større barn) synes jeg er en god vane og det er hyggelig. Men da må man også være litt konsekvent og si at i dag er det 2 sanger før det er natta eller et eventyr. Dette gjelder jo litt større barn da... Kusinene min endte med å måtte synge hele sangboka før datteren kunne sove, og det var en rimelig tykk sangbok! Det vil jeg si er å gjøre seg selv en bjørnetjeneste...
♥Prinzessin♥ Skrevet 18. november 2006 #8 Skrevet 18. november 2006 Det er ikke noe problem å sitte på sengekanten å fortelle eventyr og synge. Men barnet bør ikke sovne i armene til foreldrene hver eneste natt, og foreldrene bør heller ikke ligge sammen med barnet til det sovner hver eneste natt. Skjønner dette med kosen, men det skaper utrygge barn. Barnet føler seg ikke trygg uten at mamma/pappa er der til de sovner, og da klarer de ikke å slappe av i sitt eget selskap. Det er faktisk veldig viktig at barnet får falle til ro alene. Å venne dem til at noen skal være der og passe på dem hele tiden er definitivt en bjørnetjeneste, og det er en bjørnetjeneste for BARNET, først og fremst.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2006 #9 Skrevet 19. november 2006 Jo, men det kan bli litt slitsomt hvis du har 4....
*bolla pinnsvin* Skrevet 19. november 2006 #10 Skrevet 19. november 2006 Her på helsestasjonen sier de at når baby er 3 mnd, så bør man prøve gradvis å få dem til å sovne av seg selv. Lillegutt er 4 mnd og sovner som en stein på kvelden, men kan slite litt på dagen fortsatt. Bare til skrekk og advarsel, så har jeg en lillesøster som er 12 år yngre og altså skikkelig attpåklatt. Hun ble dullet med og bysset etter alle kunstens regler fra dag én (hadde jo fire "foreldre" i stedet for to). Så gikk det over til eventyr i fleng på sengekanten, hele sangboka i ett og kiling og kos. Vi kunne bruke timesvis hver kveld på å få lagt henne helt fram til hun var ti-elleve år! Det er først nå det siste året at hun har døren til rommet lukket når hun skal legge seg og nå er hun femten!! Skal i hvert fall ikke gjøre samme tabbe med mine unger...
Benni-min Skrevet 19. november 2006 #11 Skrevet 19. november 2006 Min gutt er snart 4mnd, og han sovner av seg selv uten byssing o.l. Når det er kveld er det stell på badet, mme og så i seng. Jeg synger so ro lille mann, kysser han på kinnet og sier jeg er glad i han og god natt. Før dette får han en liten runde med uroen over senga. Da smiler han så godt.Så tar jeg den ned og synger. Synes det er greit og ha en leggerutine og at han klarer å sovne selv. Jeg vil også lese for han når han blir større, men vil da at det skal holde med et eventyr, ikke tre bøker. Når de blir større og er vant med byssing og styring kan det jo ta laaang tid før de sovner, og da forsvinner fort kvelden. Synes foreldre kan ha kvelden for seg selv og være bare seg og nyte partneren og gjøre som en vil. Jeg liker iallefall det. Hadde noen kjente som alltid la seg med ungene til de hadde sovnet, og det var slitsomt å gå på besøk der. En av foreldrene forsvant jo kl 19.30 og ble borte i "evigheter". Men men, en velger jo selv. Det er jo sant at de fort blir store, men hva med å kose med de mer på dagtid da? Det letter jobben når de blir større.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå