Gå til innhold

sovemetode?!!??

irdilenji-jente-og-gutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en 3mnd gammel datter. Hun nekter å sove. Blir helt hysterisk allerede før hun er lagt ned. Vi har prøvd å legge henne mens hun er blid og fornøyd. Da begynner hun å gråte. Vi har prøvd å bysse i søvn, men så fort hun kommer nær madrassen, våkner hun. Hun vil ikke ha smukk. I følge de fleste her inne er det barnemishandling å la barnet ligge å gråte. Jeg har prøvd å sitte inne hos henne og trøste, men det har jo ingen effekt. Hun enser knapt at jeg er der.

Da lurer jeg på om noen har noen forslag?? Hva skal man gjøre? Bare ha henne oppe til hun segner om? Nesten uansett hvor trøtt hun er greier hun å våkne når hun skal legge seg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det være at hun er overtrøtt når hun blir lagt? Vi sliter med å få lagt junior hvis han blir overtrøtt. Da blir det sutring og grining.

Skrevet

jeg har tenkt på det, og det har nok stemt mange ganger. Nå får hun siste måltid kl 8 (har hatt en liten lur før det) og vi begynner å legge kl 9. Det er en del tidligere enn før. Kanskje det tar noen dager å venne seg til rutinen? Men hvis det skal bli en rutine må jeg jo få henne til å sove kl 9 før hun er vant til det og... Sukk!

Vi har latt henne ligge og skrike vi nå altså. Men fordi jeg har vært for mye her inne, er jeg full av dårlig samvittighet.

Skrevet

Ta det med ro. Du gjør helt sikkert en god jobb. Og det tar litt tid før man finner ut av hva man skal gjøre med disse små. Vanskelig å vite hva som fungerer best for hver enkelt unge.

Vi har også latt junior gråte, men ikke så fryktelig lenge om gangen før en av oss har sett til han. Han sliter av og til med å finne roen og blir liggende og sutre litt før han omsider sovner. Vi har nok vært "strengere" enn mange her inne mht legging, men jeg er ganske sikker på at junior har det bra.

Skrevet

Har akkurat samme problem som deg, hun vil aldri legge seg.

Hun er snart 3 mndr, og har alltid vært sånn.

Hun begynner faktisk å gråte med en gang jeg tar henne inn på soverommet, da skjønner hun at hun skal legge seg...

Kan derfor ikke gi deg råd, men vil bare si at jeg ikke synes du skal ha dårlig samvittighet for at hun ligger og skriker.

Da HS var på hjemmebesøk, reagerte de på at jeg tok henne opp hele tiden ved det minste knyst. De sa at så lenge hun var mett, hadde tørr bleie og ikke var plaget med luft, hadde det bra rett og slett, så kunne man vente noen minutter mellom hver gang. Jeg har ikke vært flink til å praktisere dette, men om jeg hadde gjort det, hadde jeg ikke hatt dårlig samvittighet. Det er jo best for dem å lære å finne roen selv.

Nå har jeg gjort meg selv en bjørnetjeneste, og må hjelpe henne til å sove stort sett bestandig.

Skrevet

Huff. Jaja får håpe det går bedre for dere også etterhvert da. Tusen takk for trøstende svar : )

Når vi lar henne ligge sovner hun jo, men jeg er usikker på om det er fordi hun er utslitt eller om finner roen.

Skrevet

Hei

Hva mener dere med at babyen ikke tar smokk?

Min brakk seg og spytta ut smokken mye de første ukene, men vi gjorde endel triks for å få han til å bli vant med den. Bruker en ekstra dyne ved hodet som vi bretter som en hestesko rundt hodet. Da kan han når han får smokken legge hodet en eller annen vei og klarer ikke spytte den ut uansett. Så jeg vil si at min ikke tar hverken smokk eller flaske utejn litt triks og hjelp :)

Min også hyler når han ser madrassen så uten smokk hadde han ikke sovet enda ; )

I begynnelsen la vi han i dyna mens vi holdt han (dynetrikset) og da vil vår iallefall automatisk legge hodet inn mot brystet og da putter man inn smokken her :)

Skrevet

Jeg har prøvd endel da. HUn har hatt en sånn ekstradyne i senga nesten hele tida, men hun greier å spytte den ut fordet. Jeg sitti og holdt den inntil munnen hennes i sikkert en halvtime av gangen, og hun har sovna med smukken i munn et par ganger, men hun suger jo ikke på den. Tror hun har glemt sugeteknikken. Hun tar nemlig ikke flaske heller lenger selv om hun gjorde det da hun var 1 mnd. Vi har prøvd å gi henne mm på flaske mange kvelder (og formiddager) nå. Vi har prøvd når hun var sulten og når hun har spist litt, jeg har prøvd og pappan har prøvd. Og jeg har prøvd med tutekopp. Jeg har prøvd å være standhaftig (holde smukken inntil/inni munnen hennes leeeenge) og å roe henne og prøve på nytt igjen. Hun spiser jo nesten opp hendene sine og minifom og tran glir ned som bare det. Så HVORFOR kan hun ikke ha en smukk eller en flaske i munnen???

Oi! Det ble visst et lite klageinnlegg til det her. Men det er liksom de to tingene vi lurer på for tida; hvorfor kan hun ikke bare sove, og hvorfor vil hun ikke suge?

Skrevet

Og bare en ting til; hvordan får man en smukk til å sitte fast i et vidåpent gap. Det er jo ikke sånn at hun lukker munnen når jeg putter i smukken. Ikke når jeg holder der heller.. Mener ikke å være sarkastisk altså. Det hadde vært fint å visst svaret bare :o)

Skrevet

Forstår hvorfor du klager jeg. :) La netopp inn ett innlegg ang flaske. Veldig dumt at de plutselig ikke tar flaske, ikke like lett å stikke ut da. Må jo planlegges veldig.

Skrevet

Jeg tror du kan stimulere sugerefleksen ved å kile de litt på kinnet...

Og du stimulerer visst også sugerefleksen ved å stimulere oppe i ganen på dem.

Det var dette jeg gjorde for å lære gutten min til å ta smokk, men det var da han var to uker. Nå er han fire måneder, og jeg synes kanskje ikke det virker like bra lenger...

Men om du putter en finger inn i munnen på henne, suger hun på den, da? Da kan du jo ha fingeren i munnen, la henne sutte litt, og så kjapt sette inn smokken i stedet... Det kan kanskje også fungere.

Hvis du ikke vil bruke "skrike-metoden", ser jeg at det er mange her inne som anbefaler "kose-metoden". Da gutten min legger seg veldig greit hver kveld (men alltid må bysses hver gang han skal sove på dagtid) har jeg sluppet å gjøre det... Men legg ut en tråd, så kanskje noen kan forklare deg hvordan de har gjort det... :o)

Lykke til! :o)

Skrevet

Jeg pupper henne i søvn, det må jeg kanskje 3 ganger i uka. Hun er 9 uker og ofte sovner hun selv. Men når hun ikke vil det, så får hun hjelp og hun sovner i dobbeltsenga som i natt....

Skrevet

Hei! Takk for sist, irdilenji.

Det ble jente på dere også, ja! :) Vi fikk vår den 20.august, 3 dager over tiden. Ser vi har hatt omtrent samme problem på kveldstid. Vi har begynt å innføre faste leggerutiner nå, har brukt samme rutine i kanskje 2 uker, og nå begynner det å fungere veldig fint. Hun sovner litt lettere for hver kveld og sover også litt bedre om natta. Vi har ikke fått henne ut av senga vår enda, så det blir neste steg i prosessen.

(Tidligere har hun ikke klart å sove med mindre hun har fått sove oppå en av oss, men det har faktisk gått over nå. Setter dette i forbindelse med at hun hadde sterk kolikk i 7 uker, så hun trengte masse, masse trøst.)

Slik gjør vi det altså: Når hun begynner å bli sigen og survete utover kvelden, rundt klokka 7, tapper vi i badevann og setter henne i baljen. Der blir hun god og døsen og ren og pen. Gir henne litt massasje mens hun bader, det liker hun veldig godt. Så tørker vi og tar på pysj. Så sier vi god natt til pappaen og skrur av lyset i stua (han skrur det på igjen etterpå, hehe) og går inn på soverommet. Soverommet er veldig dempet belyst. Så legger jeg meg ved siden av henne i dobbeltsenga og gir litt kveldspupp mens jeg synger byssan lull. Fortsetter gjerne å synge litt etter at hun har sluppet puppen og er mett. Og så sover hun! Hurra, hurra. :) Da kan jeg reise meg opp og fortsette kvelden litt (men som regel er jeg ganske gåen selv og sovner selv også). Hihi.

Min erfaring foreløpig er at det er viktig at akkurat det samme skjer hver kveld. Det skal være forutsigbart, selv om det ikke nødvendigvis må skje til pinlig nøyaktig tid. Etter hvert begynner det å danne seg en døgnrytme. Jeg tror også det er viktig at man fullfører "kveldsritualet" når man først begynner på det, dvs ikke la det gå en halvtime mellom pysj og seng, men la alt skje på løpende bånd.

Dette har i alle fall hjulpet oss! Og som sagt, det tar ikke mange dager før du vil merke at det begynner å gå lettere. Jeg tror det viktigste er å finne noen lett gjenkjennelige aktiviteter som man ikke gjør ellers på dagen, og utføre dem i rekkefølge hver kveld.

Håper dette ga deg noe :)

Skrevet

Wow. Husker du meg altså? Jeg har jo ikke vært så aktiv her inne (med å skrive da), men jeg har lest mye av dine innlegg siden vi hadde termin ganske likt. Hm kanskje vi skulle ha rutinene rett før hun legger seg ja. Jeg syntes liksom vi hadde innført rutiner med å ta tran og spise kl 8 og så ta på pysj, men vi har henne jo oppe en stund etterpå for at hun skal bli litt mer trøtt, og så legger vi ca kl 9. Men vi har ikke så mange "kveldsaktiviteter" å gjennomføre. Bader dere hver kveld dere da?

Jeg hadde en plan om å få henne til å sove uten puppen jeg da. Og når hun sovner ved puppen må jeg jo legge henne ned i kurven sin etterpå, og det er ikke så lett. Vi kunne selvfølgelig ha hatt henne i senga, for da slipper jeg å flytte så mye på henne, men vi har ikke så stor seng. Hun sover fint da, men jeg blir liggende å balansere på den siste halvmeteren av senga med armene i kors. Dessuten må jeg jo følge med på at hverken pappan eller jeg legger meg på henne, og jeg merker hver minste bevegelse og lyd hun lager.

Men jeg skal prøve å jobbe litt mer med rutinene. Hun har alltid vært veldig flink til å sove så fort vi har greid å legge henne da.,

Skrevet

Selvsagt husker jeg deg. :)

Ja, vi bader henne hver kveld. Hun liker det og det er en fin markering på at det begynner å bli leggetid. Nettopp fordi dette er en sånn kveldsaktivitet som det går an knytte litt andre ting rundt. Du kan jo ta kveldsmatpuppen utenfor senga også, slik at det er det siste dere gjør før hun skal legge seg i senga si. Grunnen til at vi tar den i dobbeltsenga, er at det er der hun sover foreløpig. Som sagt er dette i en overgangsperiode.

Har satt opp en finérplate med et håndkle rundt på "min" kant av senga, slik at den fungerer som sengehest. Snuppa kan dermed ligge ytterst uten å falle ut, og hun havner ikke under vår dyne. Det er ikke alltid hun vil ha kveldspupp heller, i så fall tar vi bare nattasangen. Hun sovner likevel. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...