K&K2 Skrevet 18. november 2006 #1 Skrevet 18. november 2006 hei! Datteren vår er 9 uker og jeg lurer på om det er på tide med litt rutiner. Jeg er usikker for hun har ingen egne rutiner enda, hvis dere skjønner hva jeg mener med det. Huin sover og spiser når det passer henne, og fordi det er sånn tenker jeg kanskje det er litt tidlig å "tvinge" henne til rutiner. Jeg har en eldre datter så jeg vet at rutiner er viktig, så det er ikke det, men jeg tenkte kanskje jeg burde vente litt til hun har blitt litt eldre og finner sin egen rytme litt mer? Det største problemet er kveldene hvor hun ofte er veldig urolig og kun vil sove hos meg. Hvis vi får henne til å sovne, våkner hun opp med en gang vi legger henne ned, og sånn kan vi holde på hele kvelden. Jeg er ikke klar for lange skriketokter, da jeg syns hun er for ung. Har dere noen erfaringer å dele med oss?
K&K2 Skrevet 18. november 2006 Forfatter #2 Skrevet 18. november 2006 Dytter...er det ingen som kan gi oss noen tips?
Anonym bruker Skrevet 18. november 2006 #3 Skrevet 18. november 2006 Min første hadde kolikk og var oppe kveld og natt og sov dagen så ingen rutiner før ho var 6mnd. Tror ikke det er vanlig med så mye rutiner når de er så små. Men er nå minsten 6 uker og har kun morgen stell og kveldsstell som rutine. Midt på dagen har vi sovetid 4 timer)hvor ho sover i vogna (mens jeg og storesøster 4 år er på lekeplassen) Prøver å ha samme tid hver dag slik at det er lettere å tilføre flere rutiner senere. Men også fordi jeg har en til som har rutiner fra før.
Gjest Skrevet 18. november 2006 #4 Skrevet 18. november 2006 Jeg begynnte med kveldsrutiner veldig tidlig (bare noen uker gammel). nå er jenta mi 8 mnd og legger seg i 1900 tida. hun roer seg veldig fort på kvelden når vi begynner med "kveldritualet". Min lille spiste og sov også når det passet henne. Men når kvelden kom så var det greit å "symbolisere" natt for henne, og oss:) Begynte vel i starten å ta kveld i 2200-tida.
Gjest Skrevet 18. november 2006 #5 Skrevet 18. november 2006 Jeg og drev å masa med dette i starten. Men da jeg slutta å tenke på dette så ordna det seg plutselig helt av seg selv. Sånn nesten nøyaktig ved 3 mnd så la hun seg en gang mellom 19 og 21 og det er rutiner nok for en på 3 mnd spør du meg... Vi starta med at hun la seg når vi la oss, fordi hun gråt endel. Så prøvde vi bare å legge henne tidligere og plutselig skjønte vi hvorfor ho gråt sånn på kvelden, ho var jo stup trøtt ho. Så sånn ordna det seg for oss hvertfall..
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 19. november 2006 #6 Skrevet 19. november 2006 Jeg synes egentlig rutinene kom litt av seg selv her.. La merke til etterhvert at rundt kl 12.00 sov henne så lenge på teppe, så da tenke jeg at jeg legger henne ut i vogna etter måltid nr 2. Det fungerte kjempe fint. Lenger sover hun også.. I starten la vi henne i 23.00, deretter ble det 22.00 og nå 21.00. Går kjempe fint. Mina la veldig lite på seg i starten, så jeg måtte vekke henne hver 3 time døgnet rundt i 1 mnd. Så begynte jeg med mme og jenta ble en helt annen.. Sov mye mer og var mer fornøyd. La masse på seg og, så da trenge jeg ikke å vekke henne lenger.. Da sov hun fra 23-0500, så ble det bare mer og mer.. Nå går leggerutinene her som en drøm. Det er så deilig..Samboern min har en datter fra før som er snart 4år. Jeg har sett også at rutiner er kjempe viktig.. Barn liker rutiner og føler seg trygge
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå