M&Ms Skrevet 18. november 2006 #1 Del Skrevet 18. november 2006 "Gjester" innom fra barnimagen, fikk tips om å spørre i denne klubben: Jeg har nylig vært på ultralyd og fikk vite at den lille jenta vår kun har 2 blodårer i navlesnoren mens det normale er tre. Vi fikk henvisning til spesialist for ekstra ultralydundersøkelser, men fikk ikke vite så mye om dette fenomenet. Det er flere uker til legetimen, og jeg begynte derfor å søke på nettet etter info. Der var det mye skremmende å lese, og nå er jeg veldig bekymret. Er det noen som har hatt samme diagnose og som kan fortelle litt om hva dette innebærer? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7138323-april-2-blod%C3%A5rer-i-navlestrengen-istedenfor-3-sua-noen-som-har-opplevd-det-samme/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
**synne** Skrevet 18. november 2006 #2 Del Skrevet 18. november 2006 Hei! Vi opplevde akkurat det samme med snuppa vår for 2 år siden. Det var en merkelig tid...mye tenking og grubling. Vi fikk beksjed at 2% av alle fostre hadde det...Men ikke alle ble oppdaget. Og når de oppdaget det ble samtlige fulgt opp av spesialist. Vi var til spesialist tre dager etter de oppdaga det.. til slutt hadde vi vært på 7 UL til sammen... Like nervepirrende hver gang.. Men så til poenget.. Det kan være toppen av et isfjell de har oppdaget...Det er mulighet for store missdannelser..desverre... MEN det er også muligheter for at den blodåren som er igjen forstørres og pumper dobbelt opp... Altså den kompanserer for den manglende. For vår del var det heldigvis sånn!!! Så snuppa vår ble født frisk som en fisk. Men de bomma når de skulle finne terminen vår, da hun var ganske liten på UL -pga litt redusert næringstilførsel den første tiden. Men dette tok hun igjen på slutten, og var slettes ikke spesielt liten da hun kom ut... Det de gjør hos spesialisten er at de gjennomfører en ekstra grunndig UL og de måler blodgjennomstrømningen inn til barnet fra morkaka... Vi opplevde det svært vanskelig da spesialisten ikke sa et ord mens han undersøkte oss. Håper dere er heldigere der! Iallefall... Dere vil nok måtte gå til en del ekstra kontroller for å sjekke at blodgjennomstrømningen holder seg oppe, og at morkaken fungerer som den skal. Det var det jeg kom på i farten... Bare spør hvis du lurer på noe mer... Ikke sikkert jeg kan svare, men likevel! Bare husk at det ikke er en håpløs situasjon!!! Det trenger ikke gå galt, og jeg håper håper at dere blir like heldige som oss!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7138323-april-2-blod%C3%A5rer-i-navlestrengen-istedenfor-3-sua-noen-som-har-opplevd-det-samme/#findComment-7139989 Del på andre sider Flere delingsvalg…
M&Ms Skrevet 18. november 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 18. november 2006 Tusen takk for svar. Det er dette med faren for andre misdannelser som skremmer meg mest. Men hvis hun hadde hatt det, ville de ikke ha oppdaget det på ultralyden da? Alt annet ved ultralyden var normalt, jordmoren gikk igjennom hjerte, nyrer m.m. og var veldig flink til å forklare oss hva hun så etter. Jeg vet at de ikke kan se alt på utlralyden i 18 uke, men jeg prøver å trøste meg med at hvis det hadde vært alvorlige misdannelser så ville de sett det? Godt å høre det gikk så bra med dere. Jeg håper det går like fint med oss. Men jeg tror det blir en fryktelig ventetid fram til neste ultralyd, som ikke er før etter nyttår. Ble din født for tidlig? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7138323-april-2-blod%C3%A5rer-i-navlestrengen-istedenfor-3-sua-noen-som-har-opplevd-det-samme/#findComment-7140161 Del på andre sider Flere delingsvalg…
**synne** Skrevet 18. november 2006 #4 Del Skrevet 18. november 2006 Jeg gikk en uke over mens, men fødte før UL termin... Glemte å skrive at de sjekker nyrene..at de fungerer som de skal.. at det er urin i blæren og sånn.. Synes det var veldig rart at dere må vente så lenge, for m tanke på om dere vil vurdere abort... Det trenger du ikke kommentere her, altså... men bare tenkte på det, og i tillegg at dere vil bekymre dere såpass lenge! Jeg ville ringt og spurt veldig fint om ikke dere kunne få en time før. Er ikke bra for babyen at dere skal bekymre dere sånn! Hvis alt så bra ut foreløbig så er det bra. Det er jo et godt tegn! Jeg mener å huske at det er snakk om mest innvendige "feil"...men nå kan det være jeg tar feil altså... Og også om funksjonshemninger, ikke at det mangler en arm eller lignende... Vi fikk jo time såpass kjapt at vi fikk noen lunde greie svar relativt snart... Ring jordmor eller sykehus og be dem forklare nærmere hva dette innebærer. De kan nok forklare enda bedre enn jeg kan... Skal du snart til Jordmor eller lege igjen? Hvis det ikke hjelper at du spør om tidligere sjekk hos spesialist, så be legen eller jordmor insistere på at du kommer til før. Det er ikke noe kjekt å gå sånn og fundere og lage seg feil bilde av situasjonen... Mener spesialisten vår sa at av de 2 %ene var det flest tilfeller det gikk bra i! Men de må undersøke alle tilfeller nærmere, for å gi riktig oppfølging for de som virkelig trenger det. Så tenkt som så at dere er heldige som får oppfølging...-det er jo derfor de har UL..for å finne de tilfellene som trenger mer oppfølging. Uff..det begynner å bli seint nå, så nå går det litt i surr for meg... Prøv å ikke tenk for mye på det, ikke søk etter mer info på nettet, for da ender du opp med å skremme deg selv unødvendig. Så snakker du med fagfolk på mandag..ok? Mange klemmer til deg!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7138323-april-2-blod%C3%A5rer-i-navlestrengen-istedenfor-3-sua-noen-som-har-opplevd-det-samme/#findComment-7140385 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå