Gå til innhold

noen som vet.....eller har formening..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal starte med progynova i uke 48/49 for frys i uke 51....kan jeg drikke alkohol i tiden før innsetting...eller bør jeg holde meg helt unna? Hva hadde dere gjort?? Er jo såå mye som skjer nå før jul....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Dette lurer jeg og på!!!! Det er jo julebord sesong.

Jeg tror ikke at det er noe problem. Jeg skal sjekke pakningsvedlegget for progynova og står det ikke noe der, så kommer jeg til å drikke på julebordet. Det er i alle fall ikke noe fare for et eventuelt foster når ikke egget engang er satt inn:)

Jeg henter ikke ut medisinene ennå..... Har du pakningsvedlegget hjemme?

Skrevet

Nei men nå skal jeg sjekke felleskatalogen......jeg tenkte liksom om det hadde noe å si for fryseforsøket.....om kroppen ikke var helt optimal....men vet jo at de fleste har vært skikkelig på fylla før de har oppdaget at de er gravide så.....hehe da blir det kanskje skikkelig julebord da jo!! :D

Skrevet

Sånn nå kan vi lese litt.....hehe , ;D

Progynova Schering AG

Østrogen.

Pakningsvedlegg

VarenummerATC-nr.: G03C A03

T

TABLETTER 1 mg og 2 mg: Hver tablett inneh.: Oestradiol. valer. 1 mg, resp. 2 mg, lactos. monohydr., const. et color q.s. Fargestoff: 1 mg: Jernoksid (E 172), titandioksid (E 171). 2 mg: Indigotin (E 132), titandioksid (E 171).

Indikasjoner: Symptomer på østrogenmangel. Postmenopausal osteoporoseprofylakse hos spesielt disponerte kvinner og behandling av postmenopausal osteoporose.

Dosering: Gis som kontinuerlig eller syklisk behandling. Kvinner med intakt uterus bør få tillegg av progestogener. Normaldose ved klimakteriske plager og etter ovariektomi: 1 tablett à 2 mg daglig. Hvis god respons, kan dosen reduseres til 1 tablett à 1 mg daglig. Profylakse mot osteoporose: 1 tablett à 2 mg daglig. Progynova alene: Langtidsbruk av Progynova uten progestogen kan bare anbefales til kvinner uten livmor. Kontinuerlig behandling: 1 tablett daglig uten opphold. Progynova med progestogentilskudd: Kontinuerlig behandling: 1 tablett Progynova daglig uten opphold. Progestogentilskudd gis sammen med Progynova f.eks. de første 10-14 dager hver måned. Syklisk behandling: 1 tablett Progynova daglig i 21 dager, så 7 tablettfrie dager, deretter 1 tablett daglig i 21 dager osv. Progestogentilskudd gis de siste 10-14 dagene i hver syklus sammen med Progynova. I begge tilfeller vil det oppstå en menstruasjonslignende blødning 2-4 dager etter siste progestogendose. Tablettene skal svelges hele med væske.

Kontraindikasjoner: Kjent/tidligere brystkreft eller mistanke om dette. Kjent eller mistanke om østrogenavhengige maligne tumorer (f.eks. endometriecancer). Udiagnostiserte underlivsblødninger. Ubehandlet endometriehyperplasi. Tidligere idiopatisk eller nåværende venøs tromboembolisme (dyp venetrombose, lungeembolisme). Aktiv eller nylig arteriell tromboembolisme (f.eks. angina, hjerteinfarkt). Akutt leversykdom eller tidligere påvist leversykdom hvor leverfunksjonstester fortsatt viser unormale verdier. Alvorlig hypertriglyceridemi. Overfølsomhet for noen av innholdsstoffene. Porfyri.

Forsiktighetsregler: Preparatet har ingen kontraseptiv effekt. Før hormonsubstitusjonsterapi (HRT) initieres eller gjenopptas skal den fullstendige personlige og familiære medisinske historie nedtegnes. Fysiske undersøkelser (inkl. bekken og bryst) bør foretas iht. denne, kontraindikasjoner og advarsler. I løpet av behandlingen anbefales det å foreta periodiske undersøkelser med en frekvens og type tilpasset den enkelte kvinne. Kvinner må oppfordres til å rapportere om endringer i brystene. Undersøkelser, inkl. mammografi, skal utføres i.h.t. gjeldende screeningpraksis og ev. tilpasses den enkelte. En grundig vurdering av nytte/risiko bør foretas jevnlig. Dersom noen av de følgende forhold er tilstede, har tidligere funnet sted og/eller er blitt forverret under graviditet eller tidligere hormonbehandling, skal pasienten følges nøye: Leiomyom (uterine fibroider), endometriose, tidligere tromboembolisme eller risikofaktorer for dette, risikofaktorer for østrogenavhengige tumorer, f.eks. 1. grads arvelig brystkreft, hypertensjon, leverforstyrrelser (f.eks. leveradenom), diabetes mellitus med eller uten vaskulær implikasjon, kolelitiasis, migrene eller (alvorlig) hodepine, systemisk lupus erythematosus, tidligere endometriehyperplasi, epilepsi, astma, otosklerose. Det må tas i betraktning at disse forhold kan gjenopptre eller forverres under behandlingen. Behandlingen skal seponeres hvis det en kontraindikasjon oppdages, samt ved følgende situasjoner: Gulsott eller forverring av leverfunksjon, signifikant blodtrykksøkning, nytt utbrudd av migrenelignende hodepine, graviditet. Risiko for endometriehyperplasi og carcinom er økende når østrogener administreres alene over lengre perioder. For å redusere, men ikke eliminere risikoen, er det derfor nødvendig å kombinere østrogenbehandlingen med et progestagen i en periode på minst 12 dager pr. syklus hos kvinner som ikke har fjernet livmor (hysterektomisert). Gjennombruddsblødninger og småblødninger kan forekomme i løpet av de første behandlingsmånedene. Dersom dette viser seg etter lengre tids behandling eller fortsetter etter at behandlingen har opphørt, skal mulig årsak utredes. Dette kan innebære endometriebiopsi. Stimulering med østrogen alene kan føre til premalign eller malign transformering av de residuale foci ved endometriose. Progestagen i tillegg til østrogen er derfor anbefalt for kvinner som har gjennomgått hysterektomi pga. endometriose, særlig hvis det er kjent at de har residual endometriose. Studier har vist en økt risiko for brystkreft hos kvinner som tar østrogen eller østrogen-progestagen som HRT gjennom mange år. Økt risiko for brystkreft er sett hos magre eller normalt bygde kvinner. Overvektige kvinner har økt risiko for brystkreft, men hormonsubstitusjon øker ikke denne risikoen ytterligere. Risikoen øker med behandlingsvarigheten og synes å gå tilbake til utgangspunktet ca. 5 år etter avsluttet behandling. Kvinner som bruker kombinasjonsbehandling har lik eller muligens høyere risiko for brystkreft enn kvinner som bruker østrogen alene. HRT er assosiert med høyere relativ risiko for å utvikle venøs tromboembolisme (VTE) dvs. dyp venetrombose eller lungeemboli. Det er vist 2-3 ganger høyere risiko for VTE hos brukere sammenlignet med ikke-brukere. VTE er mer sannsynlig i løpet av første behandlingsår enn senere. Risikofaktorer for VTE inkluderer tidligere VTE eller kjente trombofile tilstander, personlig og familiær historie (arvelig predisposisjon), alvorlig overvekt (BMI >30 kg/m2) og systemisk lupus erythematosus (SLE). Personlig eller familiær anamnese med tromboembolisme eller tilbakevendende spontanabort skal undersøkes for å eksludere en trombofil predisposisjon. Inntil grundig evaluering av trombofile faktorer er lagt til grunn, eller behandling med antikoagulerende midler er gitt, skal bruk av HRT til slike pasienter betraktes som kontraindisert. Risiko for VTE kan midlertidig øke ved langvarig immobilisering ved store traumer eller etter store operasjoner. Oppmerksomheten må rettes mot profylaktiske målinger for å forhindre VTE etter operasjon. Ved immobilisering som følge av operasjoner (særlig abdominale eller ortopediske operasjoner i underekstremitetene) bør midlertidig seponering overveies 4-6 uker før operasjonen. Behandling bør ikke gjenopptas før pasienten er fullstendig mobilisert. Dersom VTE utvikles etter at behandling er initiert, bør legemidlet seponeres. Pasienten må informeres om å kontakte lege umiddelbart dersom symptomer på tromboembolisk sykdom opptrer (f.eks plagsomme ødemer i bena, plutselig brystsmerte, dyspné). Østrogen kan forårsake væskeretensjon, og pasienter med hjerte- og nyrelidelser må derfor følges nøye. Pasienter med terminal nyreinsuffiens må observeres ekstra nøye ettersom det er forventet at sirkulerende mengder østrogener kan bli forhøyet. Kvinner med tidligere hypertriglyseridemi bør følges nøye, da sjeldne tilfeller av forhøyede plasmakonsentrasjoner av triglyserider, har ført til pankreatitt ved østrogenbehandling. Kloasme kan tidvis forekomme, spesielt hos kvinner med chloasma gravidarum i anamnesen. Kvinner med tendens til å utvikle kloasme bør unngå sollys eller UV-stråling. Østrogener øker tyroksinbindende globulin (TBG) og fører til økt totalkonsentrasjon av sirkulerende thyreoideahormon. Nivået av fritt T4 og T3 er uendret. T3 -resinopptaket er nedsatt som følge av økt TBG-nivå. Konsentrasjonen av andre bindende proteiner kan være økt i serum, f.eks. kortikosteroidbindende globulin (CBG), kjønnshormonbindende globulin (SHBG), noe som fører til økt konsentrasjon av hhv. sirkulerende kortikosteroid og sirkulerende steroid kjønnshormon. Fri eller biologisk aktiv hormonkonsentrasjon er uendret. Andre plasma proteiner kan være økt (angiotensinogen/reninsubstrat, alfa-I-antitrypsin, ceruloplasmin).

Interaksjoner: Metabolismen av østrogener kan øke ved samtidig inntak av substanser som er kjent å indusere legemiddelmetaboliserende enzymer, spesielt cytokrom P-450-enzymer, slik som antikonvulsiva (f.eks. fenobarbiturater, fenytoin, karbamazepin) og antiinflammatoriske midler (f.eks. rifampicin, rifabutin, nevirapin, efavirenz). Ritonavir og nelfinavir, som vanligvis er sterke inhibitorer, har induserende egenskaper når de brukes samtidig med steroidhormoner. Naturmedisiner som inneholder johannesurt (Hypericum Perforatum) kan indusere metabolisme av østrogener.

Graviditet/Amming: Skal ikke brukes ved graviditet eller amming. Hvis graviditet oppstår under behandlingen, skal behandlingen stanses umiddelbart. Epidemiologiske studier til dags dato indikerer ingen teratogene eller fostertoksiske effekter hos fostre som uten overlegg har vært eksponert for østrogener.

Bivirkninger: Endringer i det vaginale blødningsmønster og unormal blødning, gjennombruddsblødninger, sporblødninger (blødningsforstyrrelser avtar vanligvis ved fortsatt behandling), dysmenoré, endringer i vaginalsekresjonen, premenstruelt syndrom og smerter, ømhet eller forstørrelse av brystene. Dyspepsi, oppsvulmet abdomen, kvalme, oppkast og abdominale smerter. Utslett og ulike hudreaksjoner. Hodepine, migrene, svimmelhet, angst/depresjon og tretthet. Palpitasjoner, ødemer, muskelkramper, vektendringer, økt appetitt, endringer i libido, visuelle forstyrrelser, intoleranse for kontaktlinser og overfølsomhetsreaksjoner. Risiko for diagnosen brystkreft øker med varigheten av HRT. Andre bivirkninger rapportert i forbindelse med østrogen/progestagen behandling: Østrogenavhengige benigne eller maligne neoplasmer, f.eks. endometriecancer. VTE, dvs. dyp venetrombose i ben eller bekken og lungeembolisme. Hjerteinfarkt og slag. Sykdommer i galleblære. Hud- og underhudsforstyrrelser. Kloasme, erythema multiforme, ertythema nodosum, vaskulær purpura.

Egenskaper: Klassifisering: Østrogenpreparat med østradiolvalerat, en ester av det naturlige humane 17β-østradiol. Virkningsmekanisme: Substituerer den reduserte østrogenproduksjon. Absorpsjon: Østradiolvalerat spaltes ved absorpsjon til kretsløpet slik at østradiol frigjøres. Proteinbinding: Høy, 3% av østradiol er biotilgjengelig etter peroral inntak av østradiolvalerat. Metabolisme: Hovedsakelig i lever, hovedmetabolittene er østron og østriol og dets konjugater. Utskillelse: Via urin og fæces.

Pakninger og priser: 1 mg: Datopakn.: 3 × 28 stk. kr 80,80. 2 mg: Datopakn.: 3 × 28 stk. kr 103,20.

T: 6a).

Refusjon: Behandlingen skal være instituert i sykehus, i sykehuspoliklinikk eller av spesialist i indremedisin, nevrokirurgi, nevrologi eller pediatri.

Skrevet

Herregud det er jo livsfarlig å ta disse medisinene:) ;)

Nei, jeg tror ikke det spiller noen rolle om det da ikke er dagen før. Om man går på flatfylla ei uke før er man uansett 100% i løpet av 2 dager..... Så det må jo gå bra. Man kan liksom ikke stoppe helt opp og,,,

Jeg satser på et julebord hvor jeg skal kose meg med noe å drikke.....

Jeg har bare 2 egg på frys og håper virkelig at ett av dem overlever opptiningen. Men man må være innstilt på at det kan gå begge veier. Du hadde en del egg på frys? var det 6 ? Det skulle vel i alle fall holde....

Blir spennede dette!!

Skrevet

Hei

Jeg tok meg en fest da jeg gikk på progynova i september og to glass vin kvelden før innsetting. Og det satt det ble, gravid jeg...........men mistet da jeg nesten var 6 uker på vei.

Så tror ikke det er farlig å drikke før innsetting, venninna mi jobber på privatklinikk for barnløse og har ikke sagt noe om dette ihvertfall:o).

Så ta dere en fest dere jenter:o)

Klemz

Skrevet

ja satser på at det skal gå bra...får feire nyttår på forskudd vi da katmar...med litt god vin eller noe...blir vel solbærtoddy på nyttårsaften...hehe må jo holde oss varme da vet du ;D

Har 7 på frys , de er delt inn i 4 + 2 + 1 , men satser på at jeg får tint opp slik at det blir innsetting av 2 stk. Det skal jeg ha!!! Det som er litt deilig å tenke på er at siden vi var med på studie , så har vi jo ennå ikke begynt på noen av de 3 forsøkene vi har i det offentlige...og hvis det klaffer på frys har vi jo mange sjanser på å få søsken....hvis vi ikke er heldige å få tvillinger da..... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...