Anonym bruker Skrevet 20. november 2006 #26 Skrevet 20. november 2006 Nei, men det er forskjell på å ikke like champignon og å si at en ikke liker "grønnsaker" eller "fisk". Om man ikke liker grønnsaker må mand a bli rimelig feilernært etter en stund...spiser du bare kjøtt du da kanskje? Og saus? Nei, stemmer, PØLSE var det...eh.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2006 #27 Skrevet 20. november 2006 Nåvel, dersom du leser litt da kjære deg, så ser du at HI aldrig har skrevet at hun ikke liker grønnsaker. Hun liker ikke grønnsakene når de er wokket. Står ikke noe sted her at hun ikke liker kokte gulerøtter, eller poteter, brokkoli, blomkål ol. Lær å les før du kommer med tåpeligheter lille venn.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2006 #28 Skrevet 20. november 2006 Var velikke snakk bare om HI, er mange i denne tråden som sier sånne ting. Og vær så snill å slutt med den "maktgreia" di med å kalle folk "lille venn". Det er usedvanlig tåpelig
Anonym bruker Skrevet 20. november 2006 #29 Skrevet 20. november 2006 Næmmen....litt sårbar kanskje? Det er jo bare svar på tiltale, når du snakker så uhøffelig til folk du ikke kjenner, ber dem bli voksene ol, da ber du om å få slikt tilbake. Fei for din egen dør, og svar på inlegg her med respekt, så kanskje du får respekt tilbake. Selv om DU liker ALT som er av grønnsaker, både farge, smak, lukt, og konsistens, så finnes det faktisk personer som er voksene som sier de ikke liker en gitt ting ja......net er NORMALT det skal jeg fortelle deg. Dessuten der det du som er usedvanlig tåpelig som kommer med din type uttalelser.
Nye sprell Skrevet 20. november 2006 #30 Skrevet 20. november 2006 Til dere to over her: Nå er dere usaklige begge to - dumt at denne fine tråden skulle bli ødelagt her nede. Vi har også laget posemat flere ganger i uken frem til nå, men alltid tilsatt ekstra grønnsaker for å gjøre dem sunnere og mer velsmakende. Når gutten etterhvert vil ha mat, håper jeg vi blir flinkere til å lage flerer retter fra bunnen av, Ellers må jeg si meg enig i at det er nesten umulig å lage et sunt kosthold uten grønnsaker, fisk og kylling. Og - det er ikke til å komme bort fra at grønnsaker er sunnere hvis de ikke er kokt "sønder og sammen". Mitt forslag til middag, såpass fet at den ikke bør spises for ofte: 1 pakke frossen sei 1 purre 1 boks lettrømme 1 buljongterning (dere som har små barn, putter denne i til sist) litt sitronsaft Del den halvtinte fiskeblokken i skiver på 2-3 cm, og legg disse i en kasserolle med tykk bunn eller stekepanne med høye kanter. "Sprut" på litt sitronsaft (ca 2 ss tilsammen?) over fiskebitene, og dryss på bittelitt salt. Hell på vann til det står ca en cm opp på stykkene. Skjær opp purre og legg dette i gryten/pannen. Kok opp. Når det koker, rører du inn rømme og buljong. Jeg pleier å bruke nesten hele rømmeboksen, men alt mellom halve og hele er passe. :-) La det koke/trekke til fisken er gjennomkokt og purren er myk. Smaker best med poteter.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2006 #31 Skrevet 20. november 2006 Snål diskusjon mellom to anonymer her, ja! Jeg er anonym nr 2 (ikke HI), som ikke liker grønnsaker. Føler meg nokså voksen allikevel, altså! ) Og jeg spiser forresten litt grønnsaker altså, brokkoli, gulrøtte og blomkål spiser jeg. Salat (m/tomat, paprika, agurk og sånt) ELSKER jeg. Frukt og bær er jeg også veldig glad i... Så jeg får i meg masse vitaminer! ;o) (Jeg måtte bare svare, selv om jeg vanligvis aldri gidder å bry meg når diskusjoner går over til å bli så teite!) ) Er veldig glad i fisk, så vi lager faktisk ofte noe tilsvarende den retten du beskrev, Ekte sprell! For å lage fisk på en litt annen måte (jeg er mest vant med fisk og potet sammen), så kan man ta laksefillet og steke den, spesielt god synes jeg den blir hvis den blir sprøstekt! (steke i olje, sunnere enn margarin!) ;o) Koke opp ris og ha ved siden av. Og så kan man bruke en "Sweet hot chili" saus over... Mmmm... Blir sulten ved tanken! )
børdi Skrevet 20. november 2006 #32 Skrevet 20. november 2006 ok??? hva er liksom grunnen til at de ikke skal ha farsemat mer enn en gang i uka da??? hehe stadig noe nytt.....
Anonym bruker Skrevet 20. november 2006 #33 Skrevet 20. november 2006 Hei! Jeg slenger meg på debatten og kommer med litt forslag til middagsmat. Jeg er nemlig veldig glad i å lage mat så jeg kan da forsøke å komme på hva vi spiser som ikke inneholder farsemat.. KYLLING: Grillkylling med ris, karrysaus (lag vanlig hvit suas og tilsett karry, til ungen tar du fra hvit saus før du tilsetter karryen) og en salat siden av Kyllingfileter, kan stekes i panne eller legges i ovn. Hvis de legges i ovn er det godt å helle litt matfløte over, hvis man vil være sunn kan man ta en boks tomater eller bare nøyes med litt olje. Som tilbehør til kyllingfileter er det godt med ris, poteter, salat, kokte grønnsaker. For å gjøre det litt mer spennende for foreldrene kan man ha soyasaus eller chillisaus siden av. FISK: Fisk i form: Fiskefileter legges i en form med forskjellige grønnsaker (gjerne kokt litt på forhånd så går det fortere). Hell over hvit saus eller tomater i boks og sett i ovnen på ca 200 grader til fisken er ferdig. Serveres med f.eks. poteter Laks i folie. Legg laks og de grønnsakene du liker i folie sammen med litt olje/smør og stek i ovn ved ca 200 grader i ca 20 min (til fisken er ferdig) server med poteter, salat, ris, eller hva du liker. PAI: Her kan man lage nesten hva som helst. Paibunn lages av: 3 ½ dl hvetemel 150 g smør 3 ss kaldt vann Stek paibunnen i ca 10 min ved 200 grader. I mens lager man en eggemasse: 3 egg 3 dl rømme/ cottage cheese/kesam/matfløte evt. revet ost salt og pepper Som fyll kan man bruke hva som helst nærmest: grønnsaker (tomater og brokkoli er veldig godt), fetaost, kylling... hell fyll og eggemasse over paibunnen og stek ytterligere i ca 30 min eller til eggemassen har stivnet. det var hva jeg kom på i farta...
Anonym bruker Skrevet 20. november 2006 #34 Skrevet 20. november 2006 jenter!! det er kjempeviktig at vi gir ungene våre sunn mat. maten er det viktigste av alt.. forebygg sykdommer i framtiden! halvfabrikat, sukker, fett kjøtt osv er med på å bryte ned immunforsvaret vårt. Det skaper ubalanse i kroppen - mye fet mat(farsemat bl.a) skaper et ubalansert forhold mellom omega 3 og omega 6 i hjernen og ødelegger for kroppen, hjernen blir treigere, osv. Min unge får ikke smake pølser før han er mer enn to år. Griser blir stappet full av antibiotika. Dessuten er det masse fett (for mye omega 6) i. Å steke kyllingfilet eller svin eller biff tar ikke lengre tid enn å steke pølser. Jeg lager alltid mat fra bunnen av, og det tar virkelig ikke lang tid! man kan sette på poteter, leke og kose seg med babyen mens det koker og så mose det etterpå. ok, kanskje litt lengre tid enn å koke vann og slenge i en pose, men ikke mye lenger tid. Dette er ikke ment som "bedrevitende", men det er så leit å se hvordan våre folkesykdommer sprer seg blant barn - allergier, sukkersyke, og i tenårene blir fler og fler deprimerte. Jeg er ganske overbevist om at kostholdet spiller en enorm rolle for vår psykiske og fysiske helse. Jeg er oppvokst på halvfabrikat, tror ikke mine foreldre tenkte en tanke på hvor usunt det er. I voksen alder lærte jeg meg å lage mat og det blir bare morsommere og morsommere. Det er en av mine høyeste prioriteter, å spise og lage god, sunn deilig mat. (ja, jeg spiser også frossen pizza iblant og pølse og kjøpt potetmos men kanskje et par ganger i året.) Hjelp samfunnet og helsevesenet med å forebygge folkesykdommer! Vi har enda ingen anelse om konsekvensene av all den ferdigmaten vi spiser. Men mye forskning viser at det ikke akkurat går den rette veien.. Lykke til alle dere med å endre kostholdet!
Anonym bruker Skrevet 20. november 2006 #35 Skrevet 20. november 2006 Tusen takk for alle de positive bidragene i tråden "min", har skrevet ned fler av oppskriftene, og jammen skal de prøves. Og forøvrig, SLUTT Å KRANGLE her. Kom med forslag isteden, HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå