Anonym bruker Skrevet 18. november 2006 #1 Skrevet 18. november 2006 Hva skal de få til middag da da? Min 1 åring har lenge fått stort sett det som vi spiser. Og synd å si det, men det ER mye farsemat: Pølse i kvit saus= pølse er farsemat. Kjøttkaker i brun saus= Kjøttkaker er farsemat Pølsegrateng=pølse er farsemat Ja, jeg er kanskje dum, men jeg har ikke så god peiling på matlaging jeg da. Tips til middager som ikke inneholder farsemat? HS som sa i går at farsemat er lov toppen 1 gang pr uke.....
Anonym bruker Skrevet 18. november 2006 #3 Skrevet 18. november 2006 Vel, nå er hverken min mann eller jeg spesielt glad i fisk, så å gå over til å spise fisk i ulike varianter 6 dager i uka er lissom ikke drømmen. Vi er ikke oppvokst med fisk noen av oss...
Anonym bruker Skrevet 18. november 2006 #4 Skrevet 18. november 2006 Det går jo an å spise det et par ganger i uka, om ikke dere er så glad i det, må jo barnet spise fisk. Pannekaker, supper, gryteretter med kjøtt, kylling....
Luca Skrevet 18. november 2006 #5 Skrevet 18. november 2006 Altså ,hadde HS sagt til meg at det toppen var lov til noen som helst hjemme hos oss mer enn en gang i uka hadde jeg trukket på smilebåndet. For hun har vel strengt talt ikke noe med hva dere setter på middagsbordet deres. MEN, det at farsemat ikke spises annehver dag er jo mere helt vanlige retningslinjer på kostholdsvett. Det er jo mye fett i farsemat, så ingen bør jo spise for mye av det. Så kanskje dere skal gå over mer til å spise rent kjøtt istde, rent oksekjøtt, kyllingkjøtt, svinekjøtt osv. Spise karbonadedeig istedefor kjøttdeig siden det er mye mindre fett i det. Lillesnupp her er 10 mnd, og fordet om hun spiser mye av det vi spiser tar jeg unna maten hennes før jeg salter/krydrer eller at hver enkelt gjør det på maten sin. Så når du spiser farsemat, er jo denne veldig saltet(pølser osv) og ikke bra for småttinger. Med rent kjøtt og andre råvarer, har du mye mere kontroll over hva barnet ditt får i seg. Så det er nok dette HS tenker på, men det blir jo merkelig å si at man ikke har lov til:-)
Anonym bruker Skrevet 18. november 2006 #6 Skrevet 18. november 2006 JO Luca, det er litt merkelig. Hun tengte seg sikkert ikke om før hun ordla seg. Jo da, litt fisk får jo ungen, har laget seibiff en gang, og ellers kokt reint fiskekjøtt i folie sammen med grønnsakene. Jo vi bruker altid karbonadedeig vi, nettopp oga fettinnhold...ehennn prøver å gå litt ned i vekt jeg da. Ellers bruker vi en del halvfabrikat, eller heilfabrikat eller hva man kaller det. Jeg er som sagt vant til at det bare er oss to voksne, og da er det så lettvint å brase en pk karbonadedeig, og lage toro meksikansk gryterett.....hvis du skjønner. Har aldrig laget gryterett på annen måte jeg. Nå liker vi godt svinekjøtt da, og kunne sikkert brukt det i steden for karbonadedeig i gryterett, men da er sikkert ikke pose-gryterett bra for den lille heller, og hvordan lage gryterett sånn heilt av meg selv.... Ja jeg VET jeg er håpløs.....huff. Har prøvd å lage hjemmelaget spagettisaus, men synes ikke jeg får skikkelig smak på den, er vant til å kruke knorr sin. Men har jo skjønt at det ikke er bra. Hverken for meg eller ungen. Men får altså ikke heilt den gode smaken, og ikke fåreslå basilikum...det liker jeg ikke, synes ikke det gir god smak.... Vanskelig jeg? Pøh....hehe Supper, vel, her er det dann og vann toro tomatsuppe, dersom det skal være lettvint, men har aldrig laget suppe selv. HAr ikke orket bry meg med det siden gemalen ikke synes suppe er noe særlig. Pannekaker har vi jo innimellom, men kan poden får det da? Ja han kan vel det nå kanskje.... Men, når vi har feks pølse i kvit saus, da er det jo hjemmelaget hvit saus, som jeg har tatt av litt, før jeg krydrer, og så får ungen masse grønnsaker, og noen få pølsebiter....ja, vi gruker bare den gilde, go og mager kjøttpølse, og poden får kanske 1/4 bit av den...er det så mye da? Huff, nei vi er elendige på middag her i huset, Føler meg nesten som en dust........en kløn....
Anonym bruker Skrevet 18. november 2006 #7 Skrevet 18. november 2006 Virker egentlig ikke som om dere er spesielt GLADE i mat..? Mye ferdigmat og toro tyder fort på slikt...hva med et lite kokekurs? Å lage supper selv er jo superenkelt, og tar like lang tid som en toro-pose. Gryteretter ligeså, det ER jo bare å kutte opp grønnsaker, kjøtt, og ha over vann og buljong og krydder...
MintCondition Skrevet 18. november 2006 #8 Skrevet 18. november 2006 Hva med pasta? Her i huset er pasta med tunfisk en suksess ihvertfall (hun er 10 mnd). Hakk en løk, et par fedd hvitløk og noen soltørkede tomater, fres i olje. Ha over en boks tunfisk (eller to, kommer an på hvor mange som skal ha mat og hvor sultne de er , og to små beger med rømme. Pasta etter ønske til. Enklest med rør til de små har jeg funnet ut...eller makaroni Jeg tar av litt av denne sausen før jeg salter og peprer den til oss voksne. Ellers kan du jo prøve med kylling kanskje? Kan jo kjøpe ferdig-grillet kylling, og ta av skinnet og dele opp litt i biter til ham. Dampe litt kålrot/gulerot/potet/broccoli til? Går på 5 minutt Vi krydrer med litt pesto, det pleier å være en suksess.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2006 #9 Skrevet 18. november 2006 Joda vi er glade i mat, egentlig.. Men gi meg din beste gryterett oppskrift da!!
Anonym bruker Skrevet 18. november 2006 #10 Skrevet 18. november 2006 Ca. 1 kg tomater 2-3 friske paprika i forskjellige farger 3 fedd hvitløk 1-2 løk Purreløk Kjøtt, det du vil ha Frisk basilikum Salt & pepper Du skjærer tomatene opp i biter, tilsetter paprikaen, hvitløk og løk. La dette koke ned. Tilsett så purreløk og krydderet. Stek kjøttet litt og tilsett dette opp sammen med de andre ingrediensene. Når dette har stått og "kost" seg en stund, vil du kjenne at smaken kommer godt frem. Dette er en rett som du bør ha ris til.
Luca Skrevet 18. november 2006 #11 Skrevet 18. november 2006 Begynte med et svar for noen timer siden, men så klarte snuppa å treykke på esc...så da kom jeg litt utav det:-) Det er vel mange som har et enkelt og litt dårlig forhold til middag før de får barn, men nå bør dere kanskje legge litt om stilen. Papsen her i huset kom plutselig hjem med fiskeboller her en dag og skulle lage det. Han har ikke spist det siden han var barn, og jeg lurte på om han hadde slått seg. Neida, men for barnas skyld så var det forskjellige ting han måtte begynne å spise mente han..barnavennlig mat:-) Nå er vel ikke fiskeboller den største fiskekilden da, men gerit innimellom.-) Så mitt råd til dere er å kjøpe dere n kokebok av typen sunn middag på 30 min, gode hverdagretter for travle familier osv. Lag enkel mat, tar ikke lang tid, og bruk ferske råvarer. I lengden er det ikke bra med mye halvfabrkata mat, og det virker det som dere spiser. Det er mye salt i det, og det er ikke bra for en liten kropp. Så altså, det trenger ikke være så vansleig å legge om stilen litt og jeg er helt sikker på at det er bedre mat for alle. Seibiff er jo fin fiskemat, den er det jo faktisk fisk i. Og det er jo ikke galt i posemat innimellom, men det bør ikke være hovedtyngden av middag. Vi bruker masse kyllingfilet her hjemme, i pastasaus både hvit og rød, i taco i firskjellige varianter(sterkt for babyer da:-) med ris, pasta, salat osv. Håper dere blir litt inspirert til å lage mat her:-)
Anonym bruker Skrevet 18. november 2006 #12 Skrevet 18. november 2006 Jeg leser og følger med jeg og! Dette er jeg så dårlig på... Fullammer heldigvis fortsatt, og har begynt å grue meg til gutten skal starte å spise vanlig føde. Tror jeg fullammer til han blir 10, jeg, så kan han begynne rett på vanlig mat!! ;o) Føler meg også litt teit som er så dårlig på mat, (men jeg lærer vel?!) så denne gangen her får jeg vel være...
Luca Skrevet 18. november 2006 #13 Skrevet 18. november 2006 Ser mange her skriver "vanlig mat". Men hva er det da? Er det fine råvarer, så kan jo babyen spise det fra den begynner med fast føde. Har hele veien enten tatt ut grønnsaker, kylling, poteter osv til lillenupp før jeg har krydret til oss. Eller så har jeg kokt dette i egen kjele, bare å hive alt oppi samme kjele og koke ferdig. Det er jo det samme som vi spiser, men uten krydder osv. Så hvis vanlig mat er halvfabrikata hver dag, ville jeg ikke gitt det til baby om den var 10 mnd heller. Vet ikke om det var det du mente da:-) Det er faksik ikke så hokus pokus å lage mat til baby....
Anonym bruker Skrevet 18. november 2006 #14 Skrevet 18. november 2006 Men jeg må jo innrømme at 75% av måltidene våre kommer fra Toro... Og ikke er vi (vel, mest jeg da) så fryktelig glad i grønnsaker heller (men salat elsker jeg, da!). Så det at minsten skal begynne å spise fast føde fører med seg "store konsekvenser" for hele familien... Helt nytt (men sikkert mye bedre) kosthold for oss alle! Men gutten er bare 3 mnd, da, så jeg har nå litt tid til å forberede meg mentalt på det... ;o) (Høres ille ut dette, må si jeg har vært så sløv med å lage mat, men egentlig liker vi det jo... Bare en liten vane-endring!) )
Anonym bruker Skrevet 18. november 2006 #15 Skrevet 18. november 2006 PS. Jeg mente ikke til babyen var 10 mnd, men 10 år... Og det var litt ironi, da! ;o)
Luca Skrevet 18. november 2006 #16 Skrevet 18. november 2006 Ok:-) Som jeg sa over så tror jeg det er mange som har et slik kosthold som dere har, og syns det er greit. Men når det er barn i bildet, så er det jo lett å ønske å ender dette litt også, for som så mange her gjentar til det kjedsommelige: man vil jo det beste for barna sine:-) Så litt mer grønnsaker, det er jo så mye godt der ute, og litt sjeldnere posemat, så er det ikke så mye endringer som skal til. Og det tar ikke lenger tid å lage fersk mat enn posemat, man må bare ha ideene. Så håper dere endrer litt på kostholdet, for det er virkelgi ikke bra med så saltholdig mat til småttinger. Og tror ikke dere føler at det blir noe total omlegging av kosten, bare å tenke litt anderledes..
Anonym bruker Skrevet 18. november 2006 #17 Skrevet 18. november 2006 Jeg er helt enig, jeg altså, Luca... ) Jeg vet jo hva som er sunt, og så bare "gidder" vi ikke til hverdags! Enda vi egentlig er glad i grønnsaker og hjemmelaget... Så at det kommer en liten baby i hus tvinger vel frem en liten livsstilsendring som nok er veldig bra for mor og far også! Har begynt å ble i kokebøker og skrive opp diverse ting vi kan lage, så vi holder på å forberede oss... Men fullammer fortsatt, slik at Toro-kokken er på besøk mange ganger i uka enda! ;o) Men nå sporet jeg jo helt av fra hva HI egentlig ville diskutere... Og jeg håper også at det er flere som kommer med noen gode tips her, for det trenger jeg og! Ikke helt enda, men kjekt å begynne å spare opp tips... )
Anonym bruker Skrevet 19. november 2006 #18 Skrevet 19. november 2006 Synes egentlig at dette ble en ok diskusjon jeg, dessuten er det greit å se at det ikke er bare meg som ofte har halvfabrikata og posemat... Men når vi ikke er spesielt glad i å lage mat, eller interisert i mat, og ikke minst når vi som voksne egentlig har veldig forskjellig sn på hva som er godt.... Jeg liker fiskekaker, han hater det, jeg liker kylling-han greier ikke kylling i noen fasong. Jeg liker koteletter han finner det motbydelig, han hater fisk, og jeg synes det er greit nok, Han elsker skalldyr, jeg hater det, han elsker krydder og spisy mat, jeg vil helst ikke krydre biffen engang. Så da blir det grei mat som begge spiser; posemat, kjøttkake, pannekake, pølse med stappe, pølse i hvit eller brun saus, joikakaker, svineplomme, biff, pasta+++ Huff. Heldigvis krever ungen nå en endring.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2006 #19 Skrevet 19. november 2006 Her hos oss er det jeg som er kresen da, mens mannen min spiser alt mulig... Og jeg er ikke så glad i å lage mat, det blir mye poser når jeg skal lage, mens mannen min er flinkere til å svinge opp på kjøkkenet også. Men jeg tror egentlig det handler mye om å forandre litt vaner bare. Det er jo som Luca sier egentlig ikke vanskeligere å lage "ordentlig" mat enn pose-mat. Det bare føles sånn. Og vi har ofte handlet daglig, og når man står i matbutikken og er sulten er det lett å bare rive med seg en pose... Vi tenkte å sette oss ned i fellesskap og lage en lang liste over ulike middagsretter, som vi liker begge to og som babyen kan spise. Gå igjennom kokebøker og nyttige sider på nettet (matprat.no f.eks) og finne retter som vi liker begge to. Håper å få til en nokså lang liste. Og så skal vi handle inn mat en gang i uka. Kvelden før vi handler skal vi lage en ukes-meny. Jeg tror at om vi får til dette, så vil vi klare å sørge for mer varierte måltider og vi får også mer oversikt over hva vi faktisk spiser... Men siden jeg fullammer fortsatt så utgjør jo Toro fortsatt en stor del av middagene her, men tror vi skal klare å redusere det når vi blir flere ved middagsbordet! ) PS. Når du etterlyser gode måltider uten farse, så synes jeg wok er glimrende! Man får jo masse forskjellige poser med wok-grønnsaker i butikken og også masse ulike typer sauser. Kan vel bare woke opp grønnsaker og kjøtt, ta ut mat til babyen og så hive oppe sausen (mange av de er vel for sterke og salte for baby-mager) til slutt. Kan variere både grønnsaker, type kjøtt og nudler/ris... Bruker ikke mer enn 10 minutter å lage, heller! Det kommer nok til å stå på vårt middagsbord ukentlig, i hvert fall! (Mmm... Nå ble jeg sulten! Frokost!!!) ) Hilsen den andre anonym... )
Guttemamma til tusen :) Skrevet 19. november 2006 #20 Skrevet 19. november 2006 du ville ha god oppskrift på gryterett?? Jeg slumper bare..så det blir litt vanskelig å lage oppskrift av det....men, du får se om du forstår:) den blir jo lagd med posesaus, men gryteretten blir så stor, at saltinnholdet blir lite pr 100 gram kan du si... strimla okse eller svinekjøtt (for ca 70kr på rema...vet ikke hvor mange g det er:o)) 4-5 shampingjonger (eller en boks) en halv boks mais en paprika (gjerne i forskjellige farger for syns skyld) en løk en pose fløtesaus (du kan sikkert lage brun saus og ta i fløte..har ikke prøvd for sausen er sååå god) gjennomstek stek kjøttet, tilsett grønnsakene, hiv oppi posen med saus og dobl vannmengden som står bak på pakken, og la det småkoke ca 10 min til kjøttet er mørt! serveres med ris (baguetter og salat om ønskelig) dette er den BESTE gryteretten jeg har smakt!!!!
Anonym bruker Skrevet 19. november 2006 #21 Skrevet 19. november 2006 Jeg dytter litt opp jeg, i fall flere har lyst til å komme med forslag... ) Hilsen (ikke HI, men den andre) anonyme...
Anonym bruker Skrevet 19. november 2006 #22 Skrevet 19. november 2006 Tja, sånn rent bortsett fra at jeg ikke liker shampimjong, ikke liker jeg mais og slett ikke paprika så er det sikkert en grei rett..... Og så det var foreslått wok........jeg greier ikke sånne harde grønnsaker...altså sånne halvkokte, halvråe, sprøe, eller hva du kaller det. Så jeg er også vanskelig i kosten, og frykter å overføre dette på ungene.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2006 #23 Skrevet 19. november 2006 Syns det er på tide å bli litt voksen da, om man sier at man ikke liker grønnsaker Hva er det å IKKE like liksom? Smaken? Konsistensen? Fargen..?
Anonym bruker Skrevet 19. november 2006 #24 Skrevet 19. november 2006 Hallo, liker DU alt du da? Jøss, da er du jaggu heldig. Så dersom jeg ikke liker shampinjong så er jeg ikke voksen...... Kanskje du skulle bli voksen selv........makan til holdning. Nei, du må ha det perfekt du da, i din lille verden. Du som liker absolutt alt......
Anonym bruker Skrevet 20. november 2006 #25 Skrevet 20. november 2006 Enig, en MÅ ikke like alt. Jeg liker ikke hummer, og må få låv å si det. På samme måte som en som ikke liker paprika. For saelv om paprika er rød og fin, så betyr det ikke at manMÅ like den.... Barn skal heller ikke tvinges til å spise ting de ikke vil ha.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå