firemerkersmør Skrevet 18. november 2006 #1 Skrevet 18. november 2006 Tassen på 5 mnd putter alt i munnen. Han har ingen tanke for om noen andre barn har hatt det i munnen tidligere. Det blir jo litt slitsomt og vanskelig om jeg skal passe på at han ikke tar andres leker i munnen eller andre tar hans leker. Er jo omtrent som å "kline" med de, så kanskje litt ekkelt, men jeg har bestemt meg for at jeg ikke skal bry meg med det (hvis de ikke er spesielt syke da). Hva gjør dere andre?
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 18. november 2006 #3 Skrevet 18. november 2006 Har funnet ut at det ikke nytter å passe på det hele tiden. Er hos fysioterapeut 1 gang i uka med snuppa, og da tar hun alltid fram en stor kasse med masse leker. Tør ikke tenke på hvor mange barnemunner de har vært inni:) Men det får bare være. Det er jo deres måte å utforske på, og det blir feil av oss å ta det fra dem. Det positive er at de får bygd opp immunforsvaret sitt, når de får litt bakterier i seg. Og det kommer godt med til senere!
langevipper Skrevet 18. november 2006 #4 Skrevet 18. november 2006 Fetteren min som er 1 1/2 år puttet biteringen til min datter i munnen, og det kom en rift på den så den gikk rett i bosset etterpå:-( Ble litt irritert på min farmor som lot han putte den i munnen siden min datter er så avhengig av den(men klarte ikke å si at jeg ikke likte det). Kjøpte en ny til henne dagen etterpå, hun klør sånn i gommene. For min del kommer det an på hva det er, er det som i mitt tilfelle en bitering så vil jeg ikke at andre skal ta den i munnen pga mye sykdom som er ute å går (og en bitering kan man ikke koke). Han var litt forkjølet, og min datter har vært mye tett i nesen de siste 2 ukene. Er det andre ting det gjelder som det går an å koke eller putte i vaskemaskinen er jeg ikke så kresen på det, jeg sørger bare for å få det vasket før min datter får det igjen (om den som låner er litt småsyk). Har ikke helt tenkt over hva jeg ville gjort om min datter hadde puttet andres sine leker i munnen...hmm men det er jo litt vanskelig å hele tiden passe på at de ikke putter lekene i munnen. Det er vel ikke så lurt å være over hysterisk heller da. Så jeg tror ikke jeg skal bry meg så mye om det jeg heller, om ikke de andre barna er spesielt syke da...men ja biteringen vil jeg holde unna andre barn, den får ingen andre tygge på:-)
*Ulrikke* Skrevet 18. november 2006 #5 Skrevet 18. november 2006 Hvis du skal passe på sånt hele tiden, så får man ikke gjort annet... Jeg (og mine venninner/folk i barselgruppa) brydde oss aldri særlig om det, med mindre noen var ordentlig syke (men da er man jo hjemme uansett, så det er jo en lite aktuell problemstilling). Snuppa mi har absolutt ikke vært mer syk enn andre!
Gjest Skrevet 18. november 2006 #6 Skrevet 18. november 2006 Det bryr jeg meg ikke noe om. Men når det kommer til å låne hverandres smokker så syns jeg det blir litt kvalmt. Det blir på en annen måte, mener jeg. Full av spytt og vært inne i munnen til noen i gud veit hvor lenge.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2006 #7 Skrevet 18. november 2006 Det bryr jeg meg ikke om. Var litt strengere da hun var yngre, men etter hun var 6 måneder ga jeg opp. I barselgruppa går lekene på omgang. Vi tar ikke med egne leker til treffene, ungene er bare interessert i de andres leker likevel... Umulig å følge med, - og de små putter jo alt annet i munnen, ting som er eller har vært på gulvet, etc. Nei, litt bakterier må de jo få i seg for å få motstandskraft (eller hva man sier..?). Men selvfølgelig: hvis noen er syke (mer enn bare lett forkjølelse) går ikke lekene på omgang! Matilde
Spente med nr 3 i vente... Skrevet 18. november 2006 #8 Skrevet 18. november 2006 tenk på alt de soper med seg på gulvet.. dessuten er det meste med på å bygge opp immunforsvaret.. skal en verne de mot alskens bakterier så tror jeg en er garantert å ha en unge som er mye syk.... men alt med måte her og... )
april 06;) + mai 09* Skrevet 18. november 2006 #9 Skrevet 18. november 2006 jeg var hysterisk med hensyn på hygiene og matsikkerhet under graviditet og når gutten her var under 6 mnd. Har lest at infeksjoner før 6 mnd kan disponere for astma og allergi, og vet jo at de er sårbare når de er nyfødte. Men, nå prøver jeg å overvinne alle hysteriske tendenser i meg selv, og la minsten få bryne seg på diverse bakteriebomber. Eneste er badet og kjøkkenbenk o.l jeg er obs på, av hensyn til bakterietypene vi kan ha der. Bakteriene som smitter fra barn til barn er jo i de aller aller fleste tilfeller relativt harmløse, og jeg tror det er mer naturlig og sunnt at han møter på smitte enn ikke. Det er jo diverse teorier om at vår hygienehysteri er årsak til allergi-økningen i samfunnet, selv om dette fortsatt ikke er en udiskutabel sannhet. Så, jeg lar han tygge og gnafse på det meste fra når av, selv om jeg kjenner det byr meg i mot av og til.. (og hehe, noen ganger klarer jeg ikke la være å koke diverse ting som har vært i andre munner med forkjølelse og rusk) Det øyeblikket de begynner i barnehage er det jo bare å glemme å ha kontroll på dette her, da begynner de å skrape tyggiser fra bakken, bytte smokker så det jomer etter og det som verre er;D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå