Anonym bruker Skrevet 18. november 2006 #1 Skrevet 18. november 2006 Hadde "fullt" bryst i går, med kul. Barnet sugde godt, men det var vondt etterpå. Vart bare mer og mer vondt. Fekk barnet til å suge godt igjen, tror brystet ble tømt. Men fortsatt vondt. Ingen kul, men veldig ømt å ta på og kommer borti, og når jeg beveger meg. Er på undersiden. Har jeg bare hatt en tett melkekanal? Hvordan vet jeg at den er tømt? Har bare handpumpe, kommer ingenting ut etter amming. Må jeg begynne å amme oftere? Ammer ca hver 3 time, men da bare på en pupp. Så det kan gå 5-6 timer mellom amming av samme puppen. Men det er jo puppen vandt til, uten problem. Problemet oppstod i går da det gikk 12 timer imellom, fordi barnet sov hele natten.
Blomsterbarn Skrevet 18. november 2006 #2 Skrevet 18. november 2006 Det kan godt være tette melkeganger du fortsatt har. Det er viktig at du tømmer brystet hyppig. Annenhver time på dagtid og ca hver tredje time på natta. Legg barnet til slik at underleppen er der det er kul/virker mest sprengt. Tvillinggrepet er bra dersom det er tett under brystet. Når barnet er godt i gang med å suge kan du stryke forsiktig fra der det er kul/tett og ut mot brystknoppen. Du kan evt legge på en varm klut eller ta en varm dusj før amming, da flyter melken lettere. Du kan ta tilskudd av Lecitin som gjør at melken flyter lettere. Søk på forumet her for å finne riktig dose. Det at det ikke kommer noe melk ved pumping etter amming kan bety at brystet er tømt (jeg merket det ved at brystet var bløtt og lett) eller at melken ikke kommer ved pumping. Syntocinon-spray setter igang utdrivningen og er for mange en god hjelp ved pumping, men denne er reseptbelagt. Kontakt lege dersom du får feber og føler deg uvel, da er det brystbetennelse på gang. Lykke til og god bedring!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå