Gå til innhold

1-åring som ikke vil ha middag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei

1-åringen min vil ikke spise middag, hun spiser bra til de andre måltidene.

Jeg har prøvd vanlig mat og middagsglass men ingenting som nytter.

Er det noen med gode råd?

Tusen takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd å lage maten meir/mindre klumpete? Eller prøvd å la ho ete sjølv? Guten vår hadde ein periode han nekta å bli mata med skei, han skulle putte alt inn i munnen sjølv. Så då var det berre til å dele opp i passeleg store bitar og la han styre på. Det blei mykje søl, men han fekk no i alle fall i seg litt.

No er han blitt så stor at han helst vil ete sjølv med skei, men det går ikkje alltid så bra (dvs han får ikkje i seg så mykje på den måten). For å få i han noko må vi sette fram ei skål med litt av middagen oppi + ei skei, som han kan få styre på med. Og så kan vi lure inn ei skei innimellom.

Har du prøvd å legge middagen til ulike tider på dagen? Guten vår pleier å ete meir ved lunsjtider enn middagstider, så no og då får han middagen til lunsj.

Ellers er avledning ofte til stor hjelp her - viss det er noko som er veldig spennande å sjå på/gjere på, legg han ikkje merke til at vi matar han og han gapar automatisk. Bla i bok, synge, sette på musikk etc.

Skrevet

Prøvd å la hun spise selv? Ha maten i en plastskål feks og gi hun en skje og se om hun vil prøve....blir mye gris..men må jo lære etterhvert...

Min datter er kresen og har lenge kun ville hatt en type middagsglass...helt til jeg ga hun fiskeboller i hvitsaus, gullerøtter og poteter litt most sammen i en skål og ga hun en skje...spiste litt da...og vi fikk i hun noen skjeer i tillegg...samme gjorde jeg med lapskaus..dvs jeg tok en sånn frossenblanding m potet,gulrøtter,selleri og purre...hadde oppi litt buljong...kokte..og tok av litt til hun før jeg tok pølser oppi til oss andre...dette likte hun veldig godt!! Spiste masse selv og vi kunne mate hun i tillegg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...