Gå til innhold

April: Henvisning til sykehus pga dårlig vektøkning...


Janey

Anbefalte innlegg

Lillemor var god og rund ved fødsel (49cm 3568g). Ved ca 4 mnd alder har hun fått en annen kropssfasong og er blitt mye nettere enn hun var.

 

Har aldri bekymret meg for vekten, hun er blid og kvikk og hun virker heller ikke mager på noen måte.

 

Var¨på forsinket 6 mnd kontroll (dagen før hun fylte 7 mnd). Hun er nå 66 cm og veier 6980g, dvs hun hadde bare gått opp 100 g den siste mnd. Vi kom til en ung, hyggelig lege som desverre virket veldig usikker. Han undersøkte henne, hun var ennå ikke veid og målt. Han sa bare at hun virket veldig fin i kroppen og at vekten så ok ut og at hun skulle veies når vi var ferdige hos han.

 

Da hun hadde gått så dårlig opp ga "legesekretæren"beskjed til legen. Jeg sa at jeg ville ha time hos helsesøster som avtalt etter forrige gang vi var hos henne hvis tuppa ikke la særlig på seg.

 

I det legen kom ut sa han at han hadde skrevet henvisning. Jeg trodde han mente til helsesøster, men han sa det var til barneavdelingen på ullevål!! Jeg smilte og sa at det kunne da ikke være nødvendig, men han insisterte fordi han mente han "måtte". jeg smilte av det hele og reiste hjem med min friske lille jente.

 

Da jeg kom hjem kjente jeg at jeg ble litt provosert og følte meg usikker på hva som egentlig var blirr sagt. Jeg ringte til helsesøster og fortalte hva legen hadde sagt og at jeg mente han hadde overreagert kraftig. Samboeren min var liten og tynn da han var baby akkurat som datteren vår. Vi kunne da ikke bli sendt rett til sykehuset før vi hadde snakket med hs og fått litt tips.

 

Helsesøster la seg helt flat og beklaget og håpet jeg ikke var blitt bekymret. Hun sa det ikke var vanlig prosedyre og at legen ikke var barnelege, og hun lovte å konfromtere han med episoden.

 

Jeg blir provosert som mor. At det går an å hause sånn opp pga denne vekta når ungen er frisk som en fisk! Blir litt skremt av fagpersonal som ikke vet hvordan en skal oppføre seg i møte med ganske nybakte foreldre. Så at sekretæren reagerte når legen kom ut på venteværelse i det jeg skulle gå og bare ga beskjeden om at vi måtte på sykehuset med henne.

 

Har nesten lyst til å skrive inn historien som et leserinnlegg et eller annet sted. Makan til mas og styr!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er virkelig ikke bekymret og lillemor har helt lik kroppsfasong som faren så det er genetisk :) Synes virkelig at mange helsesøstere maser om denne vektøkningen og at det skaper unødvendig bekymring for mange foreldre. Jeg jobber selv med barn og jobber mye med kommunikasjon.

 

Jeg er absolutt ikke fjern for ideen om å utrede barnet hvis noe er galt med kroppens inntak av næring el. DET jeg REAGERTE på var måten ting ble sagt og gjort på. Jeg ble tatt tak i på vei ut og legen forklarte ingenting. Dessuten må det vel være naturlig å snakke med helsesøster først og kartlegge matvaner osv. Lillemor vil helst bo med puppen i munn og det er hun blitt for stor til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja, dette hoertes ikke noe kjekt ut. Veldig overreagering fra legens side.

Ellers er barna vaares ganske like. Mikkel var 3556 g og 50 cm ved foedsel. Ved 6 mnd kontr var han 6890 g og 70 cm.

Hs reagerte paa 5 mnd knt at han var slank. Men foelte ikke at hun skremte meg unoedvendig. Fikk bare beskjed om at vi maatte begynne med fast foede, hadde i utgangspunktet tenkt aa vente til han var 6 mnder. Og paa 6 mnders kntr hadde han fortsatt ikke gaat opp saa mye, var ikke saerlig begistret for fast foede i begynnelsen. Men legen sa uansett at saa lenge han var blid og fornoyd saa var det ikke noe aa stresse med.

Jeg jobber ogsaa med barn, og forundrer meg ofte paa manglende kommunikasjonsferdigheter fra leger..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var på forsinket fem mnd kontroll for en mnd siden, snuppa er nå syv mnd, lengden hennes var på 65 cm og veide 6840gr. hun hadde bare lagdt på seg 700gr på to mnd. men hs mente ikke at det var noe å bekymre seg får siden hun virker aktiv og frisk jente. det går vel i rykk og napp vektøkingen også. jeg var veldig tynn når jeg var baby, så det er nok arvelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er så enig med dere jenter! Jeg var selv veldig slank som liten, så slank at jeg tom falt utenfor skjemaet til legen, han var ganske opprørt, og moren min var veldig glad for at jeg var nummer to, for hun visste ganske enkelt at jeg var sunn og frisk og alt var bra. Det bør nevnes at jeg har fortsatt med å være sunn og frisk hele livet, og at jeg nå er en helt normal person med normal vekt. Så ta det hele med en klype salt. Jeg ynes uansett det er mange rare meninger og ideer blant både leger og helsesøstre der ute;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...