Janey Skrevet 17. november 2006 #1 Skrevet 17. november 2006 Lillemor var god og rund ved fødsel (49cm 3568g). Ved ca 4 mnd alder har hun fått en annen kropssfasong og er blitt mye nettere enn hun var. Har aldri bekymret meg for vekten, hun er blid og kvikk og hun virker heller ikke mager på noen måte. Var¨på forsinket 6 mnd kontroll (dagen før hun fylte 7 mnd). Hun er nå 66 cm og veier 6980g, dvs hun hadde bare gått opp 100 g den siste mnd. Vi kom til en ung, hyggelig lege som desverre virket veldig usikker. Han undersøkte henne, hun var ennå ikke veid og målt. Han sa bare at hun virket veldig fin i kroppen og at vekten så ok ut og at hun skulle veies når vi var ferdige hos han. Da hun hadde gått så dårlig opp ga "legesekretæren"beskjed til legen. Jeg sa at jeg ville ha time hos helsesøster som avtalt etter forrige gang vi var hos henne hvis tuppa ikke la særlig på seg. I det legen kom ut sa han at han hadde skrevet henvisning. Jeg trodde han mente til helsesøster, men han sa det var til barneavdelingen på ullevål!! Jeg smilte og sa at det kunne da ikke være nødvendig, men han insisterte fordi han mente han "måtte". jeg smilte av det hele og reiste hjem med min friske lille jente. Da jeg kom hjem kjente jeg at jeg ble litt provosert og følte meg usikker på hva som egentlig var blirr sagt. Jeg ringte til helsesøster og fortalte hva legen hadde sagt og at jeg mente han hadde overreagert kraftig. Samboeren min var liten og tynn da han var baby akkurat som datteren vår. Vi kunne da ikke bli sendt rett til sykehuset før vi hadde snakket med hs og fått litt tips. Helsesøster la seg helt flat og beklaget og håpet jeg ikke var blitt bekymret. Hun sa det ikke var vanlig prosedyre og at legen ikke var barnelege, og hun lovte å konfromtere han med episoden. Jeg blir provosert som mor. At det går an å hause sånn opp pga denne vekta når ungen er frisk som en fisk! Blir litt skremt av fagpersonal som ikke vet hvordan en skal oppføre seg i møte med ganske nybakte foreldre. Så at sekretæren reagerte når legen kom ut på venteværelse i det jeg skulle gå og bare ga beskjeden om at vi måtte på sykehuset med henne. Har nesten lyst til å skrive inn historien som et leserinnlegg et eller annet sted. Makan til mas og styr!!
animal Skrevet 17. november 2006 #2 Skrevet 17. november 2006 Hei. Ville bare fortelle deg at våre jenter var nesten helt like i vekt/lengde da de ble født, og er det nesten enda. Så du er ikke den eneste med spedlemmet barn, vekten betyr jo så lite sålenge de trives og er fornøyde ellers.
april 06;) + mai 09* Skrevet 18. november 2006 #3 Skrevet 18. november 2006 hmm, forstår at du synes det var drøyt og at det var overdramatisert, spesielt siden det er som du sier at datteren din er frisk og fin. Men, jeg synes vel på sett og vis at det er hyggeligere med de legene som henviser en gang for mye enn en gang for lite, for majoriteten hører vel heller til i den andre gruppen. Vår lege henviste oss ikke videre selv om gutten vår var 4 mnd og fortsatt hadde vondt i magen store deler av døgnet. Vi måtte albue oss selv inn på barneklinikken, tørr ikke tenke på hvordan det hadde gått uten. Bare som kontrast;) Som sagt er datteren din helt sikker rask og fin og alt er ok, men tross alt er 100 g i månenden for lite, og om det skulle fortsette er det jo greit å utelukke at det ikke er noen allergier eller lignende. Er jo helt sikkert bare harmløse undersøkelser evnt. uansett... Syntes bare litt "synd" i legen, er sikkert ikke like lett å være lege alltid heller;)
belli72 Skrevet 18. november 2006 #4 Skrevet 18. november 2006 Synes kanskje at det er du som overreagerer litt her, jeg? 100 g på en måned er cirka det hun skulle gått opp i uken, så selv om alt sikkert er i skjønneste orden, gjør ikke legen annen enn sin plikt ved å henvise deg videre. Hvis han ikke hadde gjort det, og det senere skulle vise seg at noe er i veien, hvilke meideoppslag ville vedkommende lege risikert? At legen er litt klossete, og ikke så veldig erfaren, og at du kan klage på hans måte å gjøre tingene på er en helta annen sak, men her mener jeg bestemt at han gjør rett.
Anno Nym Skrevet 18. november 2006 #5 Skrevet 18. november 2006 Forstår det du sier at de lager oppstyr over noe som sansynligvis er ingenting...har opplevd litt av det selv. Det var også at min gutt hadde lagt på seg 100 gr. på 3 uker. De legger på seg i rykk og napp....men gutten min er et par kg mer enn jenta di. Jenta di har jo lagt lite på seg jevnt over....er det ikke trygt å vite at du får sjekket at det ikke er noe gale? Hva hadde du sagt om legen dersom han ikke hadde henvist dere...og dere senere hadde funnet ut at noe er galt? Synes du skal la det være jeg og ta den timen på sykehuset.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2006 #6 Skrevet 18. november 2006 Herregud! Det virker som om du tar henvisningen som et angrep på deg. Det er jo bare for å forsikre seg om at det ikke er noe galt med babyen din. Synes det er du som overdramatiserer og legen som er fornuftig. Heller en sjekk for mye enn en forlite.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2006 #7 Skrevet 18. november 2006 jeg synes også du overreagerer..du skal jo bare være glad for at de passer på og at de vil hjelpe deg hvis det skulle være noe galt..hun har jo faktisk lagt på seg ganske lite, ikke sikkert at det gjør noe men legen ville jo bare være sikker..tenk hvis han ikke hadde gjort noe, så hadde du sikkert saksøkt han hvis det var noe galt...jeg hadde bare vært kjempeglad hvis de hadde passet på sånn..
Anonym bruker Skrevet 18. november 2006 #8 Skrevet 18. november 2006 Synes du overreagerer. Legen vil bare hjelpe. 100 gram er LITE vektøkning, og det er jo en grunn til at han ville sende henne på sykehus. Det kan være problemer emd matinntaket, kroppen som ikke tar til seg næring ikke vet jeg, men et eller annet som legen bare vile får sejkket ut. VÆR GLAD du for at han tok den lite vektøkningen på alvor, og ikke vær sur fordi du fikk henvisning til sykehus. Det er DITT barn, så legg vekk stoltheten over at "mitt barn er det ikke noe galt med, sykehus....nei langt ifra" holdningen din og bli voksen!
dama Skrevet 18. november 2006 #9 Skrevet 18. november 2006 skjønner deg godt jeg... min siste la på seg bare 50 g fra hun var 5 uker til hun var tre mnder.... hun var i god form hele tiden... var ikke slap elleri dårlig humør. frisk og rask var hun... siden jeg da fullammet med begge puppene itl hvert måltid, ville helsesøster at jeg skule gi henne mme etter hvert måltid... hvilket jeg gjorde, og på tre uker la hun på seg litt over 1 kg... altså ingenting å bekymre seg over... jeg hadde bare ikke nok næring i melka mi....
Anonym_her_inne Skrevet 18. november 2006 #10 Skrevet 18. november 2006 Spm. til dama... Ikke nok næring i melka??? Er det ikke sånn da at all morsmelk er såkallt god da, og at det heller er for LITE melk?? I gamle dager drev man å snakket om at melka ikke var næringsrik nok, men man har da gått bort fra det nå??! Ble litt overrasket over slutten på innlegget ditt jeg...
Janey Skrevet 18. november 2006 Forfatter #11 Skrevet 18. november 2006 Ordla meg sikkert klønete, var litt for ivrig og irritert Er virkelig ikke bekymret og lillemor har helt lik kroppsfasong som faren så det er genetisk Synes virkelig at mange helsesøstere maser om denne vektøkningen og at det skaper unødvendig bekymring for mange foreldre. Jeg jobber selv med barn og jobber mye med kommunikasjon. Jeg er absolutt ikke fjern for ideen om å utrede barnet hvis noe er galt med kroppens inntak av næring el. DET jeg REAGERTE på var måten ting ble sagt og gjort på. Jeg ble tatt tak i på vei ut og legen forklarte ingenting. Dessuten må det vel være naturlig å snakke med helsesøster først og kartlegge matvaner osv. Lillemor vil helst bo med puppen i munn og det er hun blitt for stor til Altså: har ingenting med stoltheten min å gjøre, enig om å heller sjekke en gang for mye enn for lite, men her ble det tatt en "snarvei". Takk for alle svar!
belli72 Skrevet 18. november 2006 #12 Skrevet 18. november 2006 Mor &datter: Jeg mener å ha lest at dersom mor ikke legger på seg særlig i svangerskapet, og ikke har disse ekstra kiloene de første par månedene, så er det slik at ammingen tærer på avfallstoffer, og dermed blir langt mindre næringsrik. Mulig jeg tar feil, men tror det står i Gro Nylander boken. Det kommer vel også an på mors kosthold? Kan ikke tro at en som spister veldig usunt og har like mye næring i melka som en som anstrenger seg for å få i seg nok vitaminer?
Anonym_her_inne Skrevet 18. november 2006 #13 Skrevet 18. november 2006 belli72: Det er klart at dersom det ikke er TILGANG på nok næring i mors kropp, så går det sikkert ut over melka ja. Hadde ikke den varianten i tankene i denne saken..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå