Gå til innhold

Norske skriveregler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her kommer jeg nok til å irritere en del personer, men så er det også svært irriterende å lese innlegg der forfatteren helt klart ikke har peiling på norsk rettskriving. Noen enkle regler:

Da- brukes om noe som har skjedd; Da jeg var på UL

Når- brukes om noe som skal skje, eller en hendelse som blir gjentatt; Når jeg legger meg om kvelden

Å - infinitivsmerke, brukes bare framfor verb i infinitiv; å gå

Alltid to l-er i alltid

Aldri g i aldri

Hilsen petimeter

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hihi.. :P du har så rett i hva du sier.. må si jeg har blitt sløv etter at mobilen kom... men jeg prøver :P

alltid vært flink i rettskriving, siden jeg leser mye.. men på pcen går det og litt fort i svinga :P

men jeg er så enig med deg :)

Skrevet

aldri t l-er i aldri

eneste regelen jeg husker fra skolen, som du glemte å skrive;)

Personlig DRITER jeg i rettskriving, den som vil kan skrive rett norsk om de vil/kan d. Vi andre (inkl.meg), som ikke går å pugger på disse reglene, skriver innlegg akkurat som d passer oss;)

God Jul;)

Skrevet

ja tror faktisk at mye av grunnen til skrivefeilene er rett og slett tastefeil. Ting går fort i svingene når innleggene skal postes i rekordfart;)

Skrevet

om noen skriver litt feil så driter jeg i det..for jeg skjønner faktisk hva de mener..det er jo det viktigste..men fint at du prøver å lære oss da=) flott..du får nok ikke barn som skriver feil..hehehe...

Skrevet

Den eneste feilen som irriterer meg er orddelingsfeil... Så lett å huske, men så mange som ikke greier det!

Skrevet

hehe, skal dytte opp en tråd for deg - er flere her inne som iririterer seg over skrivemåter, skjønner du ;) Heter noe med apostrofer!

Skrevet

Nå tråkker jeg nok noen på tærne, men det verste jeg vet er å lese følgende:

e veit nåk tje ka d kan ver, men et gått tips kan verra å sei... osv

æ sei nå ka æ he på hjærta... osv..

Det bare slår meg at når vi er voksne, så slutter vi vel å skrive på dialekt? Jeg hopper bare over de altså, så de irriterer meg ikke så veldig. Men noen syns jeg rett og slett er håpløse og lese. Og sorry, men noen ganger må jeg le, og lurer på hvor gamle de bak innleggene er. :-)

Men alle må for all del skrive som de vil, ville bare si det jeg.. :-)

Skrevet

Å skrive på dialekt har vel ikke noe med alder å gjøre? Skjønner at det kan være vanskelig å lese, men jeg synes det er helt greit og ofte ganske morsomt å lese.

Dette her er jo uansett en slags "blanding" av snakking og skriving, er det ikke? Så da blir det mer naturlig å skrive mer som man snakker enn som når man skriver brev til kommunen...

Og moro å lese innlegg på dialekt og prøve å tenke ut hvor innleggeren kommer fra;-)

Skrevet

Hehe, du glemte "ord deling"

morsomt innlegg, men hvorfor anonym ;D

Skrevet

Jeg er så glad for at noen endelig tar opp rettskriving på slike sider. Kunne ikke vært mer enig med deg. Må Bare føye til noen regler om hvis/viss/vis

Hvis- brukes som spørreord. Eks. Hvis du vil være med.

viss- noe spesielt, eks. En viss person

vis- da snaker vi om smartinger. Eks. En vis man.

Istedet for å bli fornærmet over slike innlegg, burde folk med rettskrivingsproblemer ta lærdom av at noen forsøker å hjelpe dem. Man blir nok tatt mer på alvor de fleste steder (ikke bare internettforum) hvis man behersker det norske skriftspråk.

Skrevet

Hærregud da.. Hva så om noen skriver noen feil?? Dette er et forum, ikke i en skoletime! Kanskje noen shar dysleksi også...

Jeg gidder ikke å tenke over hvert ord jeg skriver innpå her, for å se om det er rett skrevet el ikke ass... Der går grensa!! Ferdig på skolen

Skrevet

En ting som alltid har forbauset meg, er at folk som skriver feil ofte blir kjempesure hvis noen påpeker at det er feil. Det er liksom ikke godtatt å pirke på det, men hvis noen regner feil er det fullt lovlig å påpeke det. Får nok mer alvorligere konsekvenser om en regner feil enn om en skriver feil da hehe...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...