Anonym bruker Skrevet 17. november 2006 #1 Skrevet 17. november 2006 Tenker litt på hva jeg fikk lov til da jeg var liten.. fra 3år og oppover husker ikke før det nesten.. så tenker jeg på hvis noen andre som lar barna sine få lov til ditt og datt når de er så små.. så tenker jeg å nei så liten kan da ikke få lov til det, tenk om det skjer noe osv.. Men jeg fikk lov da jeg var enda mindre selv kanskje.. å det syns jeg var helt greit.. rart det der.. Så tenker jeg om barnet mitt skal få lov til diverse ting når han blirr stor nok.. Nå er det litt annerledes "alle" har mobiler når de begynner på skolen elelr kanskje barnehagen.. jeg fikk klokke på 7årsdagen min husker jeg å var kjempe stolt! har gått/sykla/gått på ski/sparka til skolen hver dag siden 1.klasse var ingen fortau.. Var heller ikke så masse biler, men de som var kjørte 60km/t og mer.. jeg var sjeleglad hver gang jeg var alene hjemme fra jeg var5år sikkert.. Fra jeg var 3år lagde jeg grøt tl meg og bror alene hadde en kjele med smørgrøt og en med havregrøt.. likte ikke den samme grøten da selvfølgelig... Årdna å styra med komfyr og mat med foreldre stua.. Rørte i 2kjeler på engang... Å ja grøt ble det hver gang ble aldri svidd/ødelagt gikk alltid bra! uansett hva det skulle være.. Da jeg flytta et annet sted fikk alle sjokk fordi jeg ville gå ikke bli kjørt hele tida... å der var det en regel som sa at man ikke skulle sykle før 3.klasse osv.. heldigvis var jeg gammel nok til det.. men jeg hadde ikke tatt sykkellappen da.. selv om man egentlig skulle det også.. Der var det fortau/sykkelsti på veiene.. begynte å være hjemme alene etterskolen fortsatte å lage mat bake osv nå alene.. eneste vi ikke fikk lov til var å leke med fyrstikker elelr tenne lys... men en jeg kjente som var 1år eldre enn meg fikk ikke lov til å bruke komfyren alene før ho begynte på ungdomskolen... ble litt masse rot her, men bare litt tankegang fra meg.. Takk for at du ville lese... Synspunkter noen?
Anonym bruker Skrevet 17. november 2006 #2 Skrevet 17. november 2006 Ja du var tydeligvis en av de som jeg så på som "heldige" som fikk lov til litt av hvert. Slik venninna mi :-) Er litt annerledes nå en før. Virker som barn nå driter mer i alt. De virker mer uansvarlige.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2006 #3 Skrevet 17. november 2006 men så mye jeg har lært i løpet av årene da.. Kan alt om baking og laging av mat som mamma lærte meg.. strikke osv.. Mange nå som ikke kan steke grændi engang vettu.. hihi Hilsen HI
Gjest Skrevet 17. november 2006 #4 Skrevet 17. november 2006 Det er jo ikke barn nå som er annerledes, det er bare slik at flere oppdrar barna sine til å være uansvarlige mye lenger.
Mathoka Skrevet 17. november 2006 #5 Skrevet 17. november 2006 Jeg har også tenkt på det...virker som om barna ikke får lov til å ta ansvar lenger...jeg gjorde "alt" da jeg var liten og det beste jeg visste var å være hjemme alene...da kosa jeg meg skikkelig!!! Jeg er "bare" 24 år, så er ikke så lenge siden, vet om mange som ikke fikk gjøre de samme tingene som meg, eks gå til skolen alene i 1. kl, lage mat etter skolen, sykle til butikken på veldig traffikert vei (8 km èn vei...) osv...jeg var barnevakt for to barn (2 og 6 år) hele helger fra jeg var 11 år...jeg var et veldig ansvarlig barn, og hadde stor tillit hos voksne... Alle kan ikke være sånn, men tror barna burde få litt mer ansvar enn slik det er rundt omkring nå altså...og da tenker jeg ikke på mobiltlf og sånt, men matlaging, være hjemme alene o.l...
Turbomamma (gutt 170606) Skrevet 17. november 2006 #6 Skrevet 17. november 2006 Syns det er feil å si at barna driter i alt som en svarer over her. Det er foreldrene som lærer barna hvordan de skal oppføre seg, og med det mener jeg også i forhold til folk og ting. Barn har ikke evnen til å forstå konsekvenser av handlingene sine før de er ganske store, og lærer derfor hvordan å reagere på situasjoner av forldrene sine. Mener nå jeg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå