Bratsj Skrevet 17. november 2006 #1 Skrevet 17. november 2006 Og hvordan brukes den ? Hvor ofte og når har dere tenkt å slutte eventuelt ? Jenta mi er 27 mndr og får smokk om natta (vil faktisk ha to, den ene koser hun med i hånda) men med en gang hun sovner så faller den ut. Noen ganger våkner hun og sutrer litt om natta fordi hun ikke finner den, og da må vi inn og hjelpe henne å finne den, men det er heldigvis sjelden. Ellers prøver vi å begrense bruken til enkelte ettermiddager hun er ekstremt sliten og trett, sånn siste timen før sengetid for eksempel. Og noen ganger får hun den på vei til barnehagen mens hun sitter i vogna, hvis hun er skikkelig trøtt og lei. Men ellers er det nei, hun får den ikke før hun skal sove, og i barnehagen bruker hun den selvsagt ikke. Hadde tenkt å prøve å venne henne av med den nå, men nå får hun søsken om 2-3 uker og vi har tenkt at det kan være greit for henne å få beholde den en stund til pga det. Ikke minst for at hun ikke skal blir sjalu siden lillebror får ha smokk, og prøve å stjele den.... Tenker vi tar det til sommeren, når hun fyller 3. Hvordan gjør dere ?
Stirra ner 32+5 Skrevet 17. november 2006 #2 Skrevet 17. november 2006 Vår jente på 2 år og 9 mnd bruker smokk om natten. Får den når hun legger seg i sengen, og får ikke ha den lenger når tennene er pusset om morgenen. Kommer nok til å ta avvenningen etter at hun fyller 3. Tenker at kanskje rollen som storesøster kan motivere til å slutte...at hun heller kan få et annet gode og babyen kan være den som bruker smokk i familien.
kat Skrevet 17. november 2006 #3 Skrevet 17. november 2006 datteren vår på 25 mnd bruker fortsatt smokk. er begrenset til soving og kos når hun er sliten når hun kommer fra barnehagen trenger 30 min på fanget da. i bilen har hun den å kose med. ligger også en i barnehagen hvis hun skulle slå seg eller noe og hvis hun en sjelden gang skulle finne ut at hun ville sove i barnehagen. er i en overgangs fase nå når det gjelder soving på dagen. så er nok litt mer smokke bruk enn før når hun blir trøtt og grinete på ettermiddagene. regner med å jobbe med å bli kvitt den nærmere sommeren. vi er nok ikke veldig konsekvente på smokkebruk ennå, men hun får ikke gå rundt med den. er begrenset til kos og trøst stort sett
2barns mor Skrevet 17. november 2006 #4 Skrevet 17. november 2006 Vår jente på 2.2 år ble storesøster for 9 dager siden! Hun bruker smokk når hun skal sove. Det vil si om natta her hjemme og i barnehagen når det er sovestund. Det er ikke alltid hun sover der, og bruker ikke smokk når hun kun slapper av. Vi tenkte at det var greit at hun fikk den kosen nå som det har blitt mye nytt for henne. Hun er jo vant til å ha 200% oppmerksomhet på seg hele tiden, men nå som hun må dele mamma og pappa med lillebror var vi redd det skulle bli for sårt.... Vi har tenkt å slutte til sommeren ja! Da har jeg tenkt at hun skal prøve å kutte bleien også.... vi har litt tidligere begynt å "trylle" bort smokker, så nå har hun kun ett par-tre stykker som ligger på rommet hennes. Hun tar de ALDRI når hun er der å leker, kun når hun skal legge seg til kvelden, da er smokken god å ha!
*Maggi* Skrevet 17. november 2006 #5 Skrevet 17. november 2006 Vi har en 3-åring som fortsatt bruker smokk når hun sover. Legger den selv i senga si før vi går fra 2. etg. om morra'n. Har tenkt å slutte til sommeren, da skal vi nemlig gi smokkene til Kaptein Sabeltann.....
Gjest Skrevet 17. november 2006 #6 Skrevet 17. november 2006 kun om natta, men den skal snart bort den og! han blir 3 år om 3 mnd. får nok finne på noe annet da ja.. ser jeg barn over 3 år med smokk blir jeg faktisk provosert..hehe passer seg bare ikke..min slutta på dagtid nårminsten kom. da var han 2 år og dette gikk strålende, da hadde vi snakket om dette litt på forhånd med han, så han var ikke lei seg, nå gir han smokken til bror finnes andre ting som elste kan kose seg med.
Gjest Skrevet 18. november 2006 #7 Skrevet 18. november 2006 gutten vår er 27 mån. han har den kun når han sover, eller når han er syk som i disse dager. da tar vi den når han er pigg, og når febern kommer igjen og han hviler litt får han tutt. men ellers aldri. i bhg er de veldig flinke m å ikke la barna ha tutt mer enn ved søvn. vi har tenkt ta den utpå våren en gang. tenker oss å ta turen til tutte-treet her i byen:-))
Galskapens overhode Skrevet 18. november 2006 #8 Skrevet 18. november 2006 vi har vært smokkefri i 2 uker.. Vesla er 3 år nå. Hun tryglet og ba om å få et sett med bocciaballer. Jeg tenkte de kunne få stå i fred så jeg sa hun da måtte kaste alle (3) smokkene. Hun prøvde seg på å forhandle med å kaste 2 smokker, men jeg nektet. Trodde ikke i mine villeste drømmer at hun kom til å kaste dem. Men det skjedde, og hun måtte jo da få ballene. Gått veldig bra. Hun har spurt etter dem bare 4 ganger på 2 uker nå. Og faktisk sover hun bedre på natta også nå. Blitt litt vanskeligere å legge, men siden hun ikek mester den på natta lenger kan hun faktisk finne på å sove en hel natt i strekk
Gjest Skrevet 22. november 2006 #10 Skrevet 22. november 2006 snuppa var totalavhengig av sutten - hadde 4-5 stk i senga hver natt... Men vi sluttet når hun var 23 mnd gammel og det gikk bare fint!
Løvemor79 Skrevet 28. november 2006 #11 Skrevet 28. november 2006 Vi har det akkurat som dere, Bratsj. Jenta vår vil også ha to smokker om natten og kaninen sin. Når hun hviler i sofaen på ettermiddagen/kvelden, får hun også av og til ha smokk. Her kommer det også et søsken til sommeren, og da blir det kanskje vanskelig med smokk-avvenning. Får håpe vi kan få kutta den ut når hun blir 3 år.
Gjest Skrevet 28. november 2006 #12 Skrevet 28. november 2006 Nei, har aldri brukt smokk til henne. Har aldri brukt smokk til noen av ungene.
Snupidupi Skrevet 29. november 2006 #13 Skrevet 29. november 2006 Hei... vårres situasjon e jo vældi lik da... har også tenkt på å se om vi klar å slutt med suttn når ho bi tre år... iallefall ikke nu når ho skal bi storesøstert.... eine tante ongen min gikk over tel tommel når ho fikk sæ litn bror og mått slutt med smokken samtidi... å den klar ho enda ikke å la heilt vær... å ho e nu åtte år... å har fått sånn tannreguleringsplate.. så heller smokken enn tommeln... Veit ikke heilt korsn vi skal gjør det... Vi må vel bærre finn et tidspunkt og så forebred ho på ta etter den dagen e d slutt på sutt... Lykke tel...
pøber´n & je Skrevet 29. november 2006 #14 Skrevet 29. november 2006 Elias på 2.5 bruker smokk når han sover eller sitter i bil
mamman&andrea Skrevet 29. november 2006 #15 Skrevet 29. november 2006 Nei, her slutta vi når jenta var ca 18 måneder. Syns ikke noe om eldre barn med smokk. Har selv ei svigerinne som dytter smokken i sønnen på 3 og et halvt år støtt og stadig. Med tanke på avvenning, så tror jeg det er lettest til mindre dem er.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2006 #16 Skrevet 30. november 2006 2-åringen min var skikkelig avhengig av smokken sin, men plutselig ville han ikke ha den lenger, og sluttet helt av seg selv. Og når han skal legge seg så sier han: "Ikke bruke smokk, stor og flink" !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå