Morango 29.05.2007 Skrevet 17. november 2006 #1 Skrevet 17. november 2006 Jeg lurer på å prøve tøybleier når den tid kommer. Her lest mange av innleggene deres og det virker interessant. Men hvordan rengjør man bleier med veldig mye avføring? Vasker dere bleiene i vasken før dere setter på vaskemaskina? Hvordan er det praktisk med vask av veldig skitne bleier og hvordan blir det med lukt hvis vaskemaskina med bleier ikke settes på med en gang? Mange spørsmål, men håper noen tar seg tid til å svare. På forhånd takk!
Madamina Skrevet 17. november 2006 #2 Skrevet 17. november 2006 Man legger rispapir i bleia (gir tørr følelse for barnet). På papiret samler avføringen seg og man kaster papiret i do. Morsmelkbæsj blir gjerne sølete og det er ingen krise om det havner litt bæsj på bleia som skal i maskinen. Det løser seg opp i det varme vannet. Bleiene oppbevarer man i en bøtte med lokk. Vi bruker ikke bløtlegging eller sanitærmiddel. Vi har 32 bleier og 6 cover. Coverene skyller vi av for hånd dersom søl og vasker dem ved flekker. Lokket holder lukta borte. Vi vasker bleier sammen med annet hvitt tøy (vaskekluter, sengtøy, håndkle og undertøy) hver tredje dag. Vi bruker www.bambinomio.com Dobbelt så dyre i Norge som i UK. Kjøpes i Norge hos www.medart.com De er like enkle å bruke som papirbleier (den tiden vi bruker på tørk og vask av bleier er lik den tida vi bruker på bleiekjøp og bleiekast).De har borrelås på coveret, noe som gjør dem kanskje litt stive mot magen når barnet begynner å løfte beina. Men man finner stadig på bedre teknikker. Det er en veldig slank bleietype.
mømamma Skrevet 17. november 2006 #3 Skrevet 17. november 2006 Hei! I begynnelsen, når det bare er morsmelkbæsj trenger man ikke å skylle dem, det skylles fort av i vaskemaskinen! Etterhvert når babyen får fast føde legger man rispapirinnlegg i bleien som man bare kaster i do. Av og til hender det jo at det kommer noe utenfor, da har jeg skylt bleiene i vasken, men det er heldigvis ikke sa ofte. Vi har bleiene i vanlige plastbøtter, med tett lokk fra Clas Ohlson. Det lukter litt når vi tar opp lokket og det river i nesa når man putter bleiene i vaskemaskinen, men det tar jo bare mindre enn et minutt da... Bleiene begynner først å lukte når man gir fast føde! Vi vasker på 60 grader, av og til på 90. Vi har både brette og formsydde bleier. Brettebleiene tromler vi ikke, men de formsydde tromler vi en ti minutters tid, for ellers blir de så stive. Lykke til som tøybleiebruker! Det er mye mindre jobb enn jeg trodde på forhånd, og så er det jo så mange fine bleier å velge i! Her er en link med mange andre linker: http://www.cut4cloth.co.uk/directory/wdirc1537857613 også har vi jo nøstebarn og cottonchild her i norge!
Morango 29.05.2007 Skrevet 17. november 2006 Forfatter #4 Skrevet 17. november 2006 til mømamma og dagrosa. Takker for flotte innlegg. Jeg er blitt mer nysgjerrig nå som det ble litt enklere å se for seg bruk av bleiene.
Lurifaksmammaen Skrevet 18. november 2006 #5 Skrevet 18. november 2006 Vil tipse deg om at du finner mye info om tøybleier på tettinntil.coms tøybleieforum... Eks på norske butikker som selger tøybleier: kenguruloftet.no Krusedull.net vidunderbarn.no Jeg hadde vært ihuga papirbleiebruker i 3 år - på eldstemann før jeg ble nysgjerrig på tøybleier...... Nå er jeg overbevist om at det ikke er såå vanskelig med tøybleier heller...hihihiihihihi
Gjest Riga19 - jente 14.10.06 Skrevet 20. november 2006 #6 Skrevet 20. november 2006 Nå bæsjer ikke babyen vår så mye, men når det kommer en bæsjebleie, så skyller vi den litt i dusjen før vi legger den i vannbøtta siden det er snakk om bløt morsmelkbæsj. Da unngår vi at vannet i bøtta blir så skittent. Vi har bare vann i bøtta, og lokket har et hull på midten, men alikevel så merker vi ingen lukt. Har mange bleier så det går noen ganger opptil 5 dager før vi vasker dem, og fremdeles ingen lukt!:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå