Anonym bruker Skrevet 17. november 2006 #1 Skrevet 17. november 2006 Vurderer å slutte å amme, da jeg sliter så fryktelig med å få det til. Problemet er at babyen min ikke får helt til riktig sugetak...og det gir vonde pupper. Han har ingen problemer med å suge ut nok melk, problemet er at det gjør så vondt for meg. Han mister stadig puppen og slipper opp sugetaket. Det igjen fører til at jeg spenner meg skikkelig når jeg ammer og får fryktelig vondt i rygg og nakke...så nå kommer migrenen tilbake. Klarer bare å amme liggende, det er det som gir minst vondter. Babyen min er bare tre uker gammel da og han vil nok helt sikkert få det til ordentlig etter hvert, når han blir sterkere...............men vet ikke om jeg orker å vente på det, det kan jo fort ta 3-4 mnd. det, og innen den tid er ryggen min utslitt. Huff, vil liksom ikke gi opp for tidlig heller. Men jeg vil kose meg i spedbarnstida også da! Ikke gøy å stresse og grue seg så fælt til disse ammestundene. Mange sier det er så mye mas med å gi melk på flaske, pumping-frysing-tining-varming, evt litt mme også. Hvordan gjør dere det, dere som pumper mm og gir mme? Er det noen fare for at lillegutt ikke vil ta flaska? Hvordan blir det på natta? Håper noen har noen gode råd
april 06;) + mai 09* Skrevet 17. november 2006 #2 Skrevet 17. november 2006 hmm, dette har jeg ikke hatt problemer med (men mye annet, om det skulle være en slags trøst. Husk at de fleste har startvansker, i større eller mindre grad!). Men jeg håper noen andre kan svare deg her inne. Ville bare si at om du ikke har gjort det hadde jeg ASAP tatt kontakt med ammehjelpen der du bor, de kan hjelpe deg med riktig sugetak og ikke minst gode, alternative ammestillinger osv. Håper det går seg til for deg. Ang mm/ mme er det vel ingen fasitsvar, men som du sier må en ikke slite seg ut. Men ofte er gresset grønnere på andre siden av gjerdet, og jeg synes personlig det var et evig kav med flasker og grining de dagene jeg gav minsten mme. Selv om det sikkert ville gått seg til etterhvert;) lykke til!!
Lykke*m2* Skrevet 17. november 2006 #3 Skrevet 17. november 2006 Har ikke måtte gi opp ammingen denne gang, men med føste mann gjorde jeg det dels fordi jeg hadde det sånn som deg. Vet det ikke er kjekt å høre, men ikke gi opp før du har prøvd å få hjelp til riktig sugeteknikk. Ta kontakt med ammehjelpen eller kontakt sykehuset du fødte på... Jeg har vært igjennon det med å koke flasker, pumping, mme osv... Ja, alt går når ting har gått seg til. Det er rart hva man kan instille seg på, MEN... Det er veldig sytalaust å amme. Du har jo alltid med deg mat. Ta kontakt på ammehjelpen.no Ønsker deg lykke til...
Brillemamma Skrevet 17. november 2006 #4 Skrevet 17. november 2006 Heisann! Jeg har sånn delvis gitt opp ammingen. Prøver å amme av og til... Jeg har akkuratt samme problem som deg; at gutten min ikke får skikkelig tak, slipper taket osv. Jeg ammet til han var 8uker, så er altså en uke siden jeg gav opp... Jeg har fått det mye bedre med meg selv, og kan kose meg mer med babyen, og glede meg mer over han. Når jeg ammet og ikke han fikk det til så ble jeg irritert på både han og meg selv, og det er ikke bra. Jeg tenkte ammang,amming døgnet rundt.. Bestemte meg til slutt for å pumpe og gi på flaske, og gi mme i tillegg. Dette fungerer bra synest jeg. Gutten min er blidere og mer fornøyd nå, og det er jeg også! Jeg pumper meg bare ca 3-4 ganger for dag. Pumper ikke om natten, da får han mme. Men han sover seg gjennom hele natten som oftest.. Er fort gjort å lage til erstatning da. Jeg koker vann på vannkokeren, doserer oppi flaskene, har flaskene i kjøleskapet, så er det bare å ha det inni microen i 30sek, så er vannet varmt, hiver oppi mme og så er det klart. Tar ett minutt, og det er jo overkommelig, også på natten! Jeg gir mm og mme litt om hverandre. Har ingen fast tid på når jeg gir mm og når jeg gir mme... Jeg kommer til å pumpe meg til han er blitt 3mnd, og også prøve å få til ammingen innimellom. For noen sier jo at det blir bedre når de blir litt eldre... Er litt stress å drive å pumpe seg, men det fungerer iallefall bedre enn amming her akkuratt nå! Håper jeg har hjulpet deg litt her. Og husk; det er mye bedre at du er avslappet og koser deg sammen med barnet enn at du skal slite deg helt ut med ammingen! Lykke til! Og forresten, du må bare prøve om han tar flaska...Han her tok den med en gang!
Expat Skrevet 17. november 2006 #5 Skrevet 17. november 2006 Spedbarnstiden er kjempekort, selv om det virker som en evighet nå. Hva hvis du ammer liggende når du er hjemme, og pumper og tar med når dere er ute? Må jo ikke henge på kafe, kos deg hjemme! Det er helt ok å bare amme liggende, det er kulturer der det bare gjøres slik!
Videlivi Skrevet 18. november 2006 #6 Skrevet 18. november 2006 Hei! vesla her har heller ikke riktig sugeteknikk, men jeg tok kontakt med helsestasjonen hvor jeg bor, og vi fant ut at det er bedre for meg at jeg bruker brystsjold. Vesla her dytter ut brystet med tunga, og suger bare på brystvorta. Siden sugeteknikken på flaske og brystsjold er ganske lik, tar hun begge deler. Og husk at barnet ditt trenger en mor mer enn det å vokse opp på morsmelk (fra brystet) Lykke til! =)
Cinnamonnroll Skrevet 18. november 2006 #7 Skrevet 18. november 2006 Jeg skjønner deg så inderlig godt... Jenta mi vil heller ikke ta puppen i begynnelsen, sugde kun på tuppen av brystvorta. Dette endte med at jeg måtte pumpe meg og gi MM på flaske, og siden en ofte ikke får ut så mye melk når en pumper seg (selv om en har nok melk i brystet til å kunne amme) så måtte jeg gi MME i tillegg. Gikk en stund og trodd ejeg ikke hadd enok melk, men har nå snakket med flere som fullammer, som ikke får ut halvparten av hva jeg får ut når de pumper seg. Nå klarer jenta å ta bryster skikkelig, MEN hun er vandt med at melka kommer fort når jeg gir henne på flaske, så hun blir så utålmodig ved brystet at hun illskriker. Melka drypper av brystene mine, men hun vil ikke "jobbe" for maten ser det ut som. Så hun får ca 2 måltid med MM til dagen og resten MME. Alt etter hvor mye melk jeg har klart å få pumpet ut. Ja det er styr med flasker og pumping og koking - særlig på natta. Men det finnes gode tips på flaskeposten.no om laging, oppbevaring og sterilisering av flasker - anbefaler den siden!! Og på Ammehjelpen.no Tror ikke det er noen fare for at gutten din ikke vil ta flaska, problemet kan heller bli motsatt derverre, at han ikke vil ta puppen senere - at han blir sugeforvirret som det heter. Men du skal ikke ødelegge barseltiden din med smerte, vond rygg og gråt for at du absolutt skal amme. Det er det ikke verdt. Som andre har sagt her, ring Ammehjelpen for å få veiledning i forhold til riktig amme teknikk og sånn, men vær forberedt på at noen av de som jobber for Ammehjelpen er nærmest fanatiske når det gjelder amming og mener at du skal amme koste hva det koste vil. Ikke la ammingen ødelegge denne dyrebare tiden du har med gutten din. Du får den aldri tilbake igjen!! Masse lykke til, håper ammingen ordner seg, og gjør den ikke det så er du fremdeles ei god mor for gutten din!
Anonym bruker Skrevet 19. november 2006 #8 Skrevet 19. november 2006 Hei HI her! Takk for gode innspill :-) Jeg har ikke gitt opp enda, men skal prøve å pumpe meg i dag for første gang, for å se hvordan det er. Jeg har hatt hjemmebesøk av ei ammehjelpe, hun var kjempegrei og forståelsesfull og hun viste meg en ammestilling jeg kan gjøre sittende, men vi får den liksom ikke helt til, så det ender med at vi går og legger oss i senga, (vi får det ikke til ordentlig der heller da, er helt utslitt i rygg og nakke etter disse stundene), men han får da i seg mat. I går hadde vi to ammestunder som faktisk var ganske bra, han tok godt tak og det gjorde ikke vondt; men i natt har han bare villet suge på tuppen av brystvorta.og det ender med at jeg gir opp å koble han av å på hele tiden og bare lar det gå sin gang, så han skal bli mett og fornøyd. Blir nok til at jeg slutter å amme, selv om jeg vet at dette mest sannsynlig vil gå seg til når han blir sterkere og større i gapet, men jeg orker ikke vente 3-4 mnd på at det skal skje....dessverre. Må sette meg litt inn i hvordan jeg skal gjøre det med mme og pumping av mm, før jeg slutter først.
m vestfold Skrevet 19. november 2006 #9 Skrevet 19. november 2006 Jeg har ikke ammen noen av mine barn. Føratemann fordi han ikke klarte å suge i det hele tatt, og andremann fordi det gjorde så vondt at jeg ikke klarte det. Jeg pumpet meg den føste mnd og satser på å klare det nå også. Hun får litt tillegg også. Pass på at det ikke blir pes og stress å amme. Det skal være kos også. Gi heller opp litt for tidlig enn litt for seint. Det er litt mer jobb med å pumpe og ordne med flasker, men jeg synes det er verdt det. Nå klan jeg kose meg når jeg gir den lille jenta mi mat - det edr det viktigste for meg. Lykke til med de valgene du tar - husk det er du som bestemmer.
Cinnamonnroll Skrevet 19. november 2006 #10 Skrevet 19. november 2006 Ville bare gi noen råd til deg siden du vil begynne å pumpe deg og gi på flaske og eventuellt litt MME i tillegg. Ikke bli overrasket om det kommer lite melk ut, pumpingen er ikkelike effektiv som ammingen når det gjelder å få ut melken desverre. Spis og drikk godt, Prøv å få så mye hvile og søvn som du kan. Drikk et par kopper amme te til dagen. 5 min før du skal pumpe deg: bruk Syntocinon nesespray som fremmer utdrivningen (fås på resept), da kommer melken fortere nedi brystet. Sitt behagelig, slapp av og se på tv, hør på musikk. Prøv å ikke stirre på melken som kommer ut (det stresser deg bare, og det kan komme mindre melk). Først så pumper pumpen raskt i noen minutter for å stsarte utdrivninge, så pumper den senere og hardere for å få ut melken. Når det ikke lenger kommer mer melk, bytter du bryst og starter på nyttt (altså skru av pumpa, og skru den på igjen) Når det på det andre brystet virker å være tomt for melk, bytter du bryst UTEN Å SKRU AV PUMPA og melker litt til, klem gjerne litt på brystet mens du pumper for å tømme brystet skikkelig. Bytt bryst frem og tilbake slik noen ganger. Da kommer det mer melk. Angående tilbereding av morsmelkerstatning: Kok opp vann om morgenen. Hell halvparten i en ren og kokt beholder og sett i kjøleskapet. Hell andre halvparten i en termos. Når du så skal lage MME i løpet av dagen, måler du opp f.eks 60 ml kaldt kokt vann og 40 ml varmt kokt vann i en ren og steril tåteflaske. Mål så opp rett mengde pulver (2 strøkne måleskjeer dersom du bruker Collett) og setter lokket på og rister. De anbefaler ikke å varme blandingen i micro da temepraturen blir ujevn fordelt og flaska kan kjennes lunken ut på utsiden mens melka inni kan være glovarm og babyen kan brenne seg i munnen. Blandingen skal være kroppstemperert. Skal ikke kjennes hverken kald elle rvarm når du drypper den på håndleddet. Etter bruk tar en alle delene fra hverandre (også brystpumpe beholderne) og vasker i varmt såpevann, skyll og kok de i ca 10 min. Anbefaler deg å kjøpe sterillisator (Avent sin koster 299) og sterillisere de i microen. Går mye raskere og mye mindre arbeid. Anbefaler også å kjøpe en slik boks med 3 kammer som du kan ha ferdig oppmålte doser med pulver i, slik at det går raskere å ordne til maten. Ferdig blandet MME kan ikke varmes opp igjen dersom den har vært varmet opp en gang. Ferdig blandet MME kan til nøds oppbevares et døgn i kjøleskap. Masse lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå