Gå til innhold

Ammeinnlegg i ull...

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvor mange trenger man av disse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har kjøpt 2 par... og en pakke med engangs...

Ser jeg at jeg trenger flere, så kjøper jeg det bare, når den tiden kommer...

Skrevet

Jeg har faktisk åtte par.. (siden sist gang).. Hadde masse melk, og lak en del på starten, så fikk da brukt alle! Syntes det var greit å ha rene og tørre tilgjengelig HELE tiden, og brukte alltid ullinnlegg innenfor papirinnleggene fra Natusan. Hadde blitt "slitsomt" å hele tiden ha vaskemaskinen gående me ett eller to par ullinnlegg liksom..da syntes jeg det var vedt å ha tilstrekkelig mange. Men dette er opp til hver enkelt, og deres behov! Tror du bare må se det ann :) Tips; de man får kjøpt på SparKjøp er GODE og rimelige!

Skrevet

Jeg kommer til å ha papir-innlegg innerst og ull utenpå for isolasjonen sin del, og da vil det vel holde med to par antar jeg.

Skrevet

Hmm....men da mister jo ullen sin funksjon! Du bør jo ha den innerst... (Ull ska alltid være innerst;) Pga fibrene holder ullen deg varm selv om du blir våt...med papirinnlegg innerst vil det være "bortkastet" desverre..

Skrevet

Kan jeg spørre om noe ang ullinnlegg?

Fikk et hefte om amming fra jordmor i går. Leste i det i går kveld, og der stod det "Skift innlegg ofte, bruk ev som innlegg små lapper av utvasket stoff, som du enten kaster etter bruk eller vasker i minst 60 graders vann. Hvis du bruker ullinnlegg, bør de kunne vaskes ved samme temperatur og ikke brukes rett på huden pga risiko for infeksjon."

Jeg stusset litt da jeg leste det - har alltid lest at ull er bra å ha innerst, eller er det kun når en har såre brystvorter en ikke skal ha det? Blir litt forvirret jeg. Noen som vet noe om dette?

Skrevet

Jeg vet i alle fall at det er uaktuelt å ha ullinnleggene innerst mot huden. Ekkelt ekkelt ekkelt med ull. Har ingen planer om klø meg i hjel i tillegg til å kanskje ha såre brystvorter

Skrevet

Synes ikke ullinnleggene klør i det heletatt jeg..iallefall ikke de jeg har fra SparKjøp og apoteket! Myke og gode =)

Skrevet

Har kjøpt i ull jeg også. Min JM sa ullen sin funksjon er å isolere og at selv om man blir litt våt så holder den brystet varmt likevel. De jeg kjøpte på apoteket var satt inn med lanolin og behøver ikke vaskes så ofte, kan godt bare skylles opp. Det er faktisk lurt å kjøpe dem litt store for brystvevet er stort og de bør dekke gjerne bort mot armhulen for å forhindre brystbetennelse og sånt noe. Et annet tips er at man faktisk også kan sy ammeinnlegg selv av en gammel ullundertrøye f.eks, for innleggene er ganske dyre i innkjøp. En venninne av meg fikk brystbetennelse, 41 i feber og var så dårlig at hun ikke trodde det var mulig....

Skrevet

Støtter deg der - for å få optimalt utbytte av å bruke ull bør den være inntil kroppen...Ull trenger heller ikke vaskes så ofte, men skylles og luftes godt!! De bør også være store og gode.. Dere som feks har trent en del på vinters tid har vel merket stor forskjell de gangene dere har hatt ullundertøy innerst - mot bomull..ullen holder deg varm selv om du blir svett og våt, mens man raskt blir kald om man har våt bomull innerst.. er jo også derfor så mange bruker lammeskinn til barna som underlag i seng, vogn, vugge etc - barnet holder seg varmt om det er kaldt, og blir heller ikke vått eller klamt om det er varmt..

Skrevet

Jeg kjøpte et par ull innlegg for ni år siden. Datteren min er faktisk ni år på mandag. Kjøpte de på apoteket, ordentlige saker. Allerede den gangen var de fantastiske, Klødde ikke i det hele tatt, hadde et par engangs utenfor der igjen, for å ta av noe av melka som lakk. Men jeg sverger til ull innlegg denne gangen og. Paret jeg kjøpte for 9 år siden, har jeg fortsatt. kjøper et par nye, så har jeg så det holder, kjøper mer om jeg trenger det senere.

Kan faktisk ikke tro, at de som blir laget nå, er noe dårligere enn for ni år siden.

Skrevet

Har strikka 4 par ullinlegg. Kjøper lanolinull i hespe hos husfliden. Strikker ett par på en kveld. Veldig enkelt. Det er de samme innleggene de strikker og selger på barselavdelingen ved "mitt" sykehus. Bruker disse innefor papirinnleggene, da papir fester seg på brystvortene, og det er utrolig vondt å få av. Dessuten varmer og smører de brystet. De klør ikke. Ett hespe koster ca 75 kr +/-. og da får man flere par av det.

Oppskriften er som følger : ( jeg bruker pinne nr 4 - 4,5 for jeg strikker fast ).

1. Legg opp 6 masker på tre strømpepinner

2. strikk rundt en omgang rett

3. Øk en mase i hver maske så du har 12 masker ( 4 på hver p )

4. Strikk rundt en omgang rett

5. Øk en maske i den første og 3. ( midteste masken) på hver pinne ( 6 m på hv. p )

6. strikk rund en omgang rett

7. Øk en maske i den første og midterste masken ( 8 m pr pinne )

Fortsett slik til du oppnår ønsket str. Fell av og fest endene.

Skrevet

jeg har to par, er nokmed det for meg. for jeg skal ha engangsinnlegg helt innerst,og ull ytterst.. siden vi får nå på vintern og vilikke ha brystbetennelse..

vist jeg kunne strikke, så har jeg nok prøvd:) hehe er ikke noe flink til sånt..

Skrevet

Synes alt ull klør jeg, også ammeinnlegga fra Sparkjøp. Er helt hyterisk når det gjelder ull. De mister nok noe av egenskapen sin ja, men de er jo med på å isolere om de ikke ligger inn mot huden også.

Skrevet

bare et spørsmål.

hvorfor gjør folk omvendt. Hva er poenget med ull innlegg, hvis man skal ha noe annet imellom. Alle vet jo at slik ull har best effekt inn mot huden, den holder seg "tørr" selv om man lekkker melk, og ha engangs ytterst for å ta imot resten av melka.

Men de som velger å gjøre omvendt, ha sikkert en grunn til det. Jeg bare spør, hvorfor?????? hba er bakgrunn, hva skal det være godt for. Noen velger kun å bruke engangs. men de som velger begge deler med ull ytterst. hvilken nytte skal det gjøre.

Erfaringen min er i tillegg at engangs, har tendens til å feste seg til brystet, slik at du må plukke vekk små papirbiter, hvis du skulle være så uheldig at du ikke får bytta det, så fort det blir nødvendig. Kjennes vått og kaldt ut i tillegg.

håper ikke dere sier at de klør, for det gjør de ikke, med mindre dere er ekstra sensitive mot ull.

Skrevet

Folk gjør vel forskjellig fordi de er forskjellig. Noen ser ut til å synes at ullinnlegg klør, noen sier at papirinnlegg klistrer seg fast til brystvortene når de blir våte. Så folk har vel forskjellig erfaring med ulike typer innlegg. Selv har jeg kjøpt både ullinnlegg og engangs, og tenker å prøve meg fram. Men, lurer plutselig på noe: Hvis papirinnleggene skulle klistre seg fast, kan man da løsne dem f.eks. i dusjen med varmt vann?

Skrevet

Jeg har oså fått info at man ikke skal ha ull rett på huden... Skal helst ikke ha ull innderst på kroppen der hvor huden er tynn å sårbar. Jeg kjøpet en gang noen ull truser, og de ble bare prøvd en gang, så har jeg aldri brukt dem mer.. Kjempe ekkelt... Leste forresten også det i den ammeboka....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...