MAMMA1 Skrevet 17. november 2006 #1 Skrevet 17. november 2006 Jeg har lest at man skal holde seg unna mykoster, og da ville jeg gått ut ifra at tom kremostene fra Tine ikke kan være bra.Men iflg jordmor er det kun muggoster som er farlig. Jeg er glad i Camembert og Brie, da er det vel trygt da..?
9nah Skrevet 17. november 2006 #2 Skrevet 17. november 2006 så lenge de er pasteurisert er det greit visst. og i norden er de aller fleste oster det.
Juni07 Skrevet 17. november 2006 #3 Skrevet 17. november 2006 JA, du kan spise alle oster som er pastoriserte, dvs nesten alle oster som selges i Norge. Om ostene er upastoriserte skal dette stå på pakken på osten. Jeg husker jeg sjekket opp dette sist jeg var gravid for jeg er også veldig glad i slike oster. Spis med glede!
Gjest Skrevet 17. november 2006 #4 Skrevet 17. november 2006 jeg syns man skal spise det man liker jeg!! med måte... det er mye som blir sagt om ulike ting man kan spise.. jeg forholder meg til å spise det jeg liker best og det jeg er vant til.. er jeg i tvil spør jeg legen men kan virkelig IKKE tenke meg du ikke kan spise den osten..
MAMMA1 Skrevet 17. november 2006 Forfatter #5 Skrevet 17. november 2006 Takk, det skal jeg jammen gjøre:-)
tina 79:) Skrevet 17. november 2006 #6 Skrevet 17. november 2006 Gå inn på http://matportalen.no/Emner/Gravide Der står alt vi trenger å vite om statens anbefalinger for graviditet og kosthold Myke og halvmyke oster Myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og muggoster som Gorgonzola, bør inntas ferskest mulig. (sakset ut fra matportalen)
9nah Skrevet 17. november 2006 #7 Skrevet 17. november 2006 man spiser ikke det man liker dersom det kan utsette forsteret for noen form for fare....
tina 79:) Skrevet 17. november 2006 #8 Skrevet 17. november 2006 Og desverre, de aller beste franske ostene er upasteuriserte, sånn som brie de meaux... Jeg ELSKER den osten, men den må jeg nok klare meg uten i 6 mnd til... Det er listeriabakterien som er aller farligst for oss gravide. Dette er fordi den kan være mere agressiv nå som vi har barn i magen, og den er svært skadelig for fosteret. Derfor er det viktig å tenke over hva man spiser.
Stirra ner 32+5 Skrevet 17. november 2006 #9 Skrevet 17. november 2006 Jeg har så lyst på Philadelphia, men finner ikke ut om den er pasteurisert eller ikke. Står ikke utenpå tror jeg. Men den er vel trygg? Lages ikke den her i Norge, av Tine?
tina 79:) Skrevet 17. november 2006 #10 Skrevet 17. november 2006 Den kan vi trygt spise. Det har iallefall jeg gjort i 3 mnd nå Det er opplysningsplikt på alle upasteuriserte produkter i norge.
Cnath Skrevet 17. november 2006 #11 Skrevet 17. november 2006 Den hvite "skorpen" på camembert og brie er dessverre mugg. Men let i ostedisken på en litt bra butikk, og du finner mange pasteuriserte oster, ganske myke, uten mugg:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå