mixbaby Skrevet 17. november 2006 #1 Skrevet 17. november 2006 Tok fostervannsprøve for ett par dager siden,og plutselig har all verdens bekymringer kastet seg over meg. Har tatt duotest og trippeltest og gud vet hva. Er 43 og har tre friske barn fra før. Hvor stor er egentlig risikoen. Mine prøveresultater viste 1til 37 kun med alder,redusert til 1til801 med blodprøve. Er dette bra eller dårlig tro...Bor i utlandet og de sier bare at alt ser normalt ut og at dette er rutine for alle eldre gravide. Men jeg engster meg syk og skjønner ikke hvordan jeg skal holde ut å vente 3 til 4 uker på svar.Please,er det noen som vet......
KMB Skrevet 17. november 2006 #2 Skrevet 17. november 2006 I til 801 er bra på en duotest. Jeg er 2 år yngre enn deg og hadde 1/1600 mener jeg, det vil da kun være alder som gjør at du får dårligere odds enn meg. Jeg fødte akkurat en frisk datter. I helt ekstreme tilfeller kan man få resultater opp mot 1/10000 på duotest. Men da må mor være yngre, og blodprøven ha veldig lave verdier. I Norge vil man normalt sett kun gå videre til fostervannsprøve hvis resultatet blir dårligere enn alders-sannsynligheten, dvs 1/37. Har du tatt utvidet ultralyd? Nå er jo det ikke nødvendig lenger for deg ettersom du har tatt fostervannsprøve, men en erfaren lege er flink til å se om babyen er frisk eller ikke.
*Maggi* Skrevet 17. november 2006 #3 Skrevet 17. november 2006 Jeg har nettopp fått svar på vår duo-test, som ble tatt på Ullevål i Oslo. Fikk 1/1503 risiko, er 3 år yngre enn deg. Jeg fikk beskjed om at de ikke anbefalte forstervannsprøve om risikoen for Downs var mindre enn 0,5 %. Såvidt jeg kan se, er 1/801 helt nede i 0,12 % risiko, så her i Norge ville man da ikke anbefalt FV-prøve i det hele tatt. Det vil jo si at det er 99,88 % risiko for at barnet ditt IKKE har Downs!
mixbaby Skrevet 20. november 2006 Forfatter #4 Skrevet 20. november 2006 Tusen takk for gode og positive svar,jeg er mye roligere nå,men det skal bli godt å få svar. Jeg går til kontroll på privat sykehus og har hatt ultralyd hver gang. Har en meget dyktig lege og han har vist meg neseben og sier at babyen ser helt frisk og fin ut.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå