Gjest Skrevet 17. november 2006 #1 Del Skrevet 17. november 2006 Har sittet og lest en del inlegg her nå og ser at mange reagerer og klager over ting i barnehagene. Vær så snille å husk på at vi som jobber i barnehager ikke er supermennesker, vi er vanlige folk vi også. Av og til kan det skje at vi ikke oppdager en bæsj i bleia, eller at vi ikke går ut med de minste barna. Kanskje oppdaget vi ikke bæsjen fordi 5 andre bæsjet samtidig (det gjør de ofte!). Kanskje gikk vi ikke ut frordi vi gjorde formingsaktiviteter... Spørr de ansatte så ser dere at det ofte er grunner til at vi gjør som vi gjør. Dere skulle bare vite hvor lett det er å missforstå hva som foregår. Av og til må vi virkelig liste oss rundt for å ikke skape missforståelser og konflikter... Dette skjedde feks. meg en gang (på småbarnsavdeling): En mor kom for å hente ungen sin og lurte på hvorfor vi ikke hadde vært ute den dagen. Jeg forklarte at en i persjonalet hadde blitt syk og at det derfor hadde vært kun en voksen frem til kl 10 på avdelingen. (Vanligvis går vi ut 9.30. Dette var på vinteren, kaldt og masse klær som skulle på alle barna. 9 toåringer som trenger hjelp med det meste av påkledningen, sånt tar tid.. Klokken 10 (da det kom en voksen til) var det en halvtime til vi skulle være inne igjen for å rekke lunsjen og da sier deg seg jo selv at det ble for liten tid å gå ut på.) Jeg sa til moren "..da ble det litt liten tid å gå ut på, så da gadd vi ikke det". Og oooops, der hadde jeg ordnet meg en klage. Fikk beskjed av ped.leder noen dager senere om at jeg hadde fått en klage fordi jeg hadde sagt til en forelder at jeg ikke gadd å gå ut med barna.... Ser dere hvor lett det er å bli missforstått? Jeg sier ikke at dere ikke skal klage... For all del bare klag hvis noe plager dere, men tenk dere om to ganger først. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7121993-til-alle-med-barn-i-barnehage/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. november 2006 #2 Del Skrevet 17. november 2006 Jeg tror de fleste forstår de tingene du beskriver dersom det blir forklart på en skikkelig måte! Ville selv reagert på måten du svarte på, "vi gadd ikke det". Hallo? Er selv pedagog og reagerer ofte på måten de ufaglærte(beklager, men sånn er det) snakker til både barn og foreldre. Mange må rett og slett bli proffere! Det er kanskje styrers jobb å veilede assistentene, men det er jo lov å tenke selv og...! Det skal sies at i mine barns bhg. har vi flerfantsastisk ass. Det har selvsagt noe med både alder og erfaring å gjøre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7121993-til-alle-med-barn-i-barnehage/#findComment-7124674 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 17. november 2006 #3 Del Skrevet 17. november 2006 Jeg er enig i at det var uheldig av meg å bruke ''gadd'' i den samenhengen, men det er ikke sånn at jeg kan analysere hvert eneste ord jeg sier heller. Jeg tror dessuten at det er utrykk som mange unge bruker og som mange litt eldre legger veldig negativ betydning i. Selvom det ikke er ment sånn i det hele tatt. At du er pedagog er jo vel og bra det(burde vært flere av dem i barnehagene). Synes det er litt dumt at du skjærer alle de ugfaglærte over en kam: ''Er selv pedagog og reagerer ofte på måten de ufaglærte(beklager, men sånn er det) snakker til både barn og foreldre.''. Vi ufaglærte får ofte et stempel på oss som mindre flinke fordi vi ikke er utdannet. Selv har jeg vært borte i ufaglærte som er kjempe resurser, men også de som ikke er det. Sånn må jeg si det er med pedagoger også, noen er flinke andre ikke så flinke...Det er et stort spekter. En ting til før jeg slutter, hvorfor er du anonym? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7121993-til-alle-med-barn-i-barnehage/#findComment-7125959 Del på andre sider Flere delingsvalg…
køben Skrevet 17. november 2006 #4 Del Skrevet 17. november 2006 Synes assistentene på avdelinga er en kjemperessurs, så de skal behandles med respekt og ikke bli kalt ufaglærte til enhver tid. Ped. leder. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7121993-til-alle-med-barn-i-barnehage/#findComment-7127127 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 18. november 2006 #5 Del Skrevet 18. november 2006 Takk Køben! Føler ofte at ufaglært blir slengt rundt som et skjellsord.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7121993-til-alle-med-barn-i-barnehage/#findComment-7134280 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. november 2006 #6 Del Skrevet 18. november 2006 At du sa at dere ikke gadd å gå ut skjønner jeg at hun reagerte på (vet du beklaget det). Men om det var bare 1 gang de var inne og at de ellers er fornøyd med deg og barnehagen så skjønner ikke jeg hvorfor det kom en klage på deg. God komunikasjon er en veldig viktig ting. Og når man får høre at de ikke gidder å gå ut (som i din situasjon), så er det vel bedre å få utdypet det enn å gå direkte til styrer. Etter å selv ha lest inne på denne siden (noe jeg gjør hver dag) har jeg også ett intrykk av at det er mange som er missfornøyde med barnehagene til barna. Håper det ikke er slik. Det er vel ofte det negative som kommer frem, Jeg har selv opplevd at gutten min har gått med bæsje bleie, men gikk ikke til styrer av den grunn. Det har bare hendt en gang og jeg skiftet på han før jeg dro hjem og sa til dem at han hadde bæsjet. De takket for at jeg sa ifra og håpet selv det ikke skjedde igjen og at han ikke var blitt sår eller gått med den for lenge. Og forklaringen de hadde var at det ikke alltid er like lett å kjenne lukten gjennom alle klærne. Så det er somregel en logisk grunn til det meste. God komunikasjon hjelper for å unngå diskursjoner Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7121993-til-alle-med-barn-i-barnehage/#findComment-7135408 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 18. november 2006 #7 Del Skrevet 18. november 2006 Ja, de var det som iriterte meg litt, at de gikk til ped.leder med en gang. Følte det nesten litt urettferdig,siden jeg var den på avdleingen som tok barna mest ut. Men, men..det var jo en liten sak og ble fort ordnet opp i. Det er faktisk sant det der med at det kan være vanskelig å kjenne luketen gjennom alle klærene. Vi hadde en jente som virkelig gjemte seg unna når hun hadde bæsjet, ungikk alle de voksne! Det endte med at jeg sjekket alle barna hvert femtende minutt når jeg var alene, for å være helt sikkker på at de ikke hadde noe lureri i blæja Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7121993-til-alle-med-barn-i-barnehage/#findComment-7140977 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. november 2006 #8 Del Skrevet 18. november 2006 Det var da og en ting å klage over..... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7121993-til-alle-med-barn-i-barnehage/#findComment-7141011 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 18. november 2006 #9 Del Skrevet 18. november 2006 Hva mente du nå? At jeg klager eller at foreldrene klaget? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7121993-til-alle-med-barn-i-barnehage/#findComment-7141193 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. november 2006 #10 Del Skrevet 18. november 2006 Jeg ser hva du sier, men jeg ville nok reagert på formuleringen du brukte selv om jeg ikke er så gammel. Ville nok ikke løpt til styrer med det, men ville tenkt mitt. Ser det samme som førskolelæreren når det gjelder de flotte assistentene i barnehagen. En kan merke at ikke alt er like gjennomtenkt når det kommer ut av munnen. Pedagogene har snakket og drøftet disse tingene utallige ganger under utdannelsen slik at de faktisk av og til blir litt for korrekt når de prater... går litt begge veier dette. Merker også at assistentene ikke er like gjennomtenkt når det gjelder hvordan de leker med barna. Noen ganger synes jeg at leken er direkte uansvarlig.Kaster ting som ikke bør kastes inne, holer barna over 3 meter høye gjerder osv... Gir veldig mye oppmerksomhet til det at barna har fått nye klær med div. figurer på. Overholder ikke taushetsplikten når det gjelder de andre barna overfor meg osv... Tenker alltid to ganger før jeg sier fra om noe jeg mener burde vært annerledes, og legger det aldri frem som en klage. Det eneste jeg kommer til å nevne på foreldresamtalen er den uansvarlige leken. Ellers kommer jeg bare til å skryte. For de er kjempeflinke med barna! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7121993-til-alle-med-barn-i-barnehage/#findComment-7141303 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 19. november 2006 #11 Del Skrevet 19. november 2006 Nå syns jeg du feier alle barnehageassistenter over en kam!!!! Jeg er assistent, men har da ALDRI holdt barna over 3 meter høye gjerder, eller lekt leker der vi kaster ting inne. og det med å kommentere klær, det gjør vel ingenting.. når jeg ser en jente i barnehagen, kommer med skjørt og har "pyntet" seg, så sier jo jeg selvfølgelig, "så fin du var i dag. har du pyntet deg" eller noe i den duren.. og gjett om de lyser opp. vi sier jo sånne ting til alle barna! kanskje ikke akkurat samtidig. men hvis jeg syns genseren til "marius" er kul, så kan man vel si det! i vår barnehage oppmuntrer vi og "ser" hvert enkelt barn. det er viktig! .i den barnehagen jeg jobber, er det jeg som er mest med barna.. og bare meg.. jeg er der når barna kommer, og er der når de går... omtrent! flere av foreldrene har kommentert det... men du skal vite det, at pedagoger ikke alltid har tenkt over og drøftet alt!! man kommer stadig opp i situasjoner, der man snakker med foreldrene, som man tar ting på sparket. der og da.. uten å ha drøftet "hva sier jeg hvis... " hvis det er det du mener.. kan være jeg tolket det feil, men men... Pedagogene kan være like løssluppen i munnen som assistentene.. alle kan si ting som høres litt feil ut i etterkant.. Syns du skrev et bra innlegg her hovedinnlegger Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7121993-til-alle-med-barn-i-barnehage/#findComment-7143394 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 19. november 2006 #12 Del Skrevet 19. november 2006 Nei, holde barna over 3meter høye gjerder? Hva slags lek var det da? Jeg tuller masse med barna jeg og finner på mye rart, men jeg tenker ALTID på sikkerheten først. Ang. det med å komentere barnas klær, så tror jeg det er positivt. Hvert enkelt barn trenger å bli ''sett'' som du sier Hufs21 2pp. Trenger ikke bare være klær heller... Kan være om de har en ny matboks eller om de har med seg en leke. Min erfaring er i hvetfall at det er noe barna reagere veldig positivt på. Skulle passe en veldig sjenert gutt en gang fra en annen avdeling. Jeg kjennte han ikke i det hele tatt og han satt bare for seg selv og så ikke veldig fornøyd ut. Så jeg satte meg ned ved han og sa ''Så fin spiderman ganser du har! Hvem har du fått den av da?''. Da fortalte han aat han hadde fått den av besteforeldrene og han snakket plutselig masse. Så bar at du likte innlegget mitt sa hufsa!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7121993-til-alle-med-barn-i-barnehage/#findComment-7147764 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. november 2006 #13 Del Skrevet 20. november 2006 Blir litt iritert her jeg sitter å leser om at ped.ledere formulerer seg bedre på grunn av utdannelsen sin. Vi fikk i sommer en nyutdannet førskolelærer som ped.leder i barnehagen. Der kom det mye klønefeil jeg ikke hadde forventet, men det nå er det jo slik at hun er jo bare et menneske. Man lærer mye på skolen, men ikke alt på skolen. Er man ny så er man ny. Så vi måtte jo bare gjøre så godt vi kunne med å hjelpe henne uten å tråkke henne på tærne. Så utdannelse eller ikke, det er erfaring man trenger, alle gjør litt dumme feil i begynnelsen er slikt man lærer av. Vet førskolelærere er i praksis i barnehage, men så er det stort forskjeld på barnehagene rundt om kring. En annen ting, ser på andre tråder her inne at enkelte iriterer seg over at det er unge assistenter i barnehagen, hvordan skal de unge få erfaring hvis dem ikke begynner et sted? Dessuten, at man er eldre betyr ikke at man har jobbet lenge i barnehage, bare at man har noen flere år på baken. Vi har et par damer der jeg jobber som har passert 40 som jobber i barnehage for førstegang. Ei som har barn og ei uten. Ikke at det har noe å si, men ville bare minne om at bare fordi det er forskjeld på alderen så behøver ikke det har noe med barnehage erfaring å si, derimot har dem mere livs erfaring selvfølgelig. Jeg startet som vikar i barnehage når jeg var 21, er nå 23 å har fast stilling, om noen år har jeg mer erfaring, men jeg ville jo ikke ha hatt det med mindre noen ville gitt meg muligheten. Men men, det en ting når foreldre iriterer seg over unge assistenter, noe annet når folk man jobber med gjør det, jeg stanger ofte hode med ei jeg jobber sammens med, fordi jeg er jo så ung at jeg vet jo ikke hva jeg snakker om, slitsomt med en slik holdning fra noen du jobber med. Har tatt det opp på møte, men det ble bare snakket bort, så skal komme meg tilbake til gamle jobben jeg, hvor unge og gamle brukte hverandre som resuser. For vi unge kan lære mye av dem, men de kan lære av oss også. Man har altid noe å lære. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7121993-til-alle-med-barn-i-barnehage/#findComment-7162885 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. november 2006 #14 Del Skrevet 20. november 2006 blah ble en del feil her gitt, av og til blir settningene mine litt rare, å da sletter jeg noen ord og legger til noen nye, noen ganger så sletter jeg ikke alle ordene jeg skal, å da sitter jeg igjen med en utorlig rar settning. Har også dystleksi, så er ikke altid jeg ser feilen når jeg leser igjenom for kan hoppe over litt ord og noen settninger. Ser det gjerne når jeg leser igjenom litt senere. Man lærer mye på skolen, men ikke alt på skolen. mente Man lærer mye på skolen, men ikke alt. Vet førskolelærere er i praksis i barnehage, men så er det stort forskjeld på barnehagene rundt om kring. mente Vet førskolelærere har praksis i barnehage, men så er det stor forskjeld på barnehagene rundt om kring. En annen ting, ser på andre tråder her inne at enkelte iriterer seg over at det er unge assistenter i barnehagen, hvordan skal de unge få erfaring hvis dem ikke begynner et sted? mente En annen ting, ser i andre tråder her inne at enkelte iriterer seg over at det er unge assistenter i barnehagen, hvordan skal de unge få erfaring hvis dem ikke begynner et sted? Tror jeg skal begynne med å være borte fra pc`n noen min, lese igjenom å så poste ut innlegget Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7121993-til-alle-med-barn-i-barnehage/#findComment-7163071 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. november 2006 #15 Del Skrevet 22. november 2006 det er forskjell på teori og praksis..... den som tror en er ferdig utlært, er ikke utlært, men ferdig.... for ped. ledere så begynner den virklige eksamen når vi begynner å jobbe.... jeg var "uerfaren" da jeg begynte som ped.leder, fy fillern jeg har lært mye de 2 siste åra..... om livet i bhg lærer en ikke bare ved å lese bøker... åja vi har mye å takke assistentene for, hvem ellers ksulle vært på avd. når vi sitter i møter på møter... er nesten slik at det var de som skulle tatt foreldresamtalene Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7121993-til-alle-med-barn-i-barnehage/#findComment-7189919 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol-A Skrevet 24. november 2006 #16 Del Skrevet 24. november 2006 Hjelp. Å bruke ordet "gadd ikke" kan da umulig være så farlig. Hun fikk jo faktisk resten av forklaringen også da.... Jeg er selv 32 år og hadde ikke reagert et sekund på den forklaringen du ga. Jeg hadde bare sagt at "det forstår jeg utrolig godt". Men det er jo selvfølgelig noen som klager på alt og ingenting og som syns alt er negativt. Jeg syns at barnehagen i dag er alt for "pedagogisk riktig". Det blir litt vel mye etter min smak. Jeg har barnet mitt der fordi jeg selv må jobbe. For meg er det faktisk en "oppbevaringsplass" som så mange reagerer på og ikke vil at det skal være. Barna blir tidsnok store når de begynner på skolen. De har jo snart ikke tid til å være barn og leke. I barnehagen nå skal de jo pokker meg begynne med matte og data. Jeg syns at det viktigste er at det er flikt personale som tenker på barnas beste og gjerne sitter på gulvet og leker med de istedenfor å stå i et hjørne av barnehagen og snakker seg imellom. Det viktigste er jo ikke om barna er ute eller ikke for enhver pris, men at de har det gøy og er trygge. Og du kan være like flink eller dårlig i jobben din om du er faglært eller ikke! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7121993-til-alle-med-barn-i-barnehage/#findComment-7216583 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. november 2006 #17 Del Skrevet 25. november 2006 Blir så lei av denne evige diskusjonen om at assistenter føler seg trakket på når de kalles ufaglærte! Hva skal vi ellers kalle dere? Dere er jo ikke faglært. Kanskje barne og omsorgsarbeidere o.l, men dere har likevel ikke gått 3 ÅR på skole for å jobbe i bhg. Men for all del: dere gjør en kjempejobb og vi hadde ikke klart oss uten dere. Dere er flink i jobben og gjør en mye bedre jobb enn hva andre som aldri har jobbet i barnehage hadde gjort... Selv om de har barn selv. Det virker som enkelte tror at å være pedagog er noe en nesten kan bli av å bare jobbe i bhg uten å gå på skolen..men jeg skal love dere at uansett om du hadde jobbet i barnehage i 20 år så hadde du ikke hatt de kunnskapene som en pedagog. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7121993-til-alle-med-barn-i-barnehage/#findComment-7229281 Del på andre sider Flere delingsvalg…
blåbæret Skrevet 25. november 2006 #18 Del Skrevet 25. november 2006 Anonym: Det kommer vel an på hva man gjør selv? Jeg er ped.leder (med utdannelse) og jobber sammen en ped.leder (på disp) og hun er absolutt på høyde med meg. Hun leser bøker og er på en måte selvlært. Hun har lang praksis og oppdatert innen ped. Riktignok er hun en sjelden perle men dog.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7121993-til-alle-med-barn-i-barnehage/#findComment-7229405 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå