Gå til innhold

***Finne EL etter SA/MA traad***

Anbefalte innlegg

Hei damer,

Jeg tror vi som har hatt SA/MA demper oss noen ganger, fordi det ikke er saa hyggelig aa snakke om det alltid, og saa vil man la folk vaere i fred og komme paa andre tanker osv. Det vil jeg ogsaa, og derfor ikke svar paa denne traaden dersom du ikke er klar. Derfor klar overskrift, saa det gaar an aa styre unna...

Men, optimisten, er altsaa i full gang med aa tenke framover etter tidlig SA, og hvis noen vil nerde litt med meg og forske litt for finne EL til neste runde, saa er det fint. Er har aldri brukt EL tester foer.

Jeg har vanligvis 28-32 dagers sykluser, og har naa gaatt til innkjoep av

EL tester. I dag er det tre dager siden bloedningene helt stoppet og i vanlige sykluse burde EL komme en gang mot slutten av neste uke. Bloedning var kort (bare 6 dager) og endret seg slik jeg har skjoent at den skal ved SA, fra klumpete og kraftig til avtagende og brunlig for saa aa forsvinne. Naa skal jeg se med disse testene da, om det gaar mot normalitet og det bare er aa sette i gang. Jeg begynner aa EL teste litt tidlig, siden kroppen er litt "ute" etter SA/MA, og saa faar vi se. Jeg tenker jeg tester annenhver dag, og saa faar det heller bli noen tester.

Noen andre som er i samme situasjon som vil forske litt med meg?

Ha ellers en fin dag alle sammen =o)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7120867-finne-el-etter-sama-traad/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan bidra med egen forskning =)

Bestemte meg noen dager etter at blødningene var forsvunnet at jeg ville prøve på nytt.

Bestilte el-tester og begynte å teste på dag 10.

Har tidligere hatt sykluser på 26-28 dager, så jeg tok utgangspunkt i dette denne gangen også.

Kjøpte MASSE el-tester, sånn for sikkerhets skyld. testet hver dag, og på dag 13 testet jeg to ganger, og fikk positiv test på kveldstid!

Testet to dager etterpå, og fikk negavit test.

Antar derfor at el kom, som forventet dag 14. Fikk også el-slim, og masse stikninger som jeg pleier å få rundt el.

Det er altså håp for å finne el etter tidlig SA =)

Må legge til at dette var første gang jeg brukte el-tester.

Føler meg skikkelig heldig denne pp, og håper på ny positiv test om litt over en uke :)

Lykke til alle dere andre!

Hei, he hiver meg på her jeg :o)

Er det ikke sånn at el tester også reagerer på HCG hormonet? Å det kan jo ta litt tid før det kommer ut av kroppen... Jeg fikk positive tester en stund etter at jeg hadde MA forrige gang! Derfor ble jeg så skuffet når det skjedde at jeg ikke våget å teste når det skjedde igjen! Men jeg prøver å følge litt med på tempen... Å tror jeg dessverre fikk misset el denne gangen :o( Mannen min var ikke in the mood!!!!!!!!

Hei, Denne tråden vil jeg være med på!

Jeg hadde SA i 15. oktober og har ennå ikke fått tr tilbake. Jeg har testet meg med EL tester og de slår ut i hytt og pine! Skulle vel egentlig hatt tr tilbake allerede nå, men den kommer ikke og jeg tester negativt på Gravtest. Jeg synes det er vanskelig å teste seg med el tester, for jeg tester bare positivt på de hver gang!

Tror selvsagt at jeg gravid også, men senest i ¨går fikk jeg negativ gravtest.

Jeg har ikke tempet, det kan jeg ikke...!?, men vurderer å starte med det meg en gang jeg får tr.

Ellers kan jeg fortelle om masse gravi symptmomer, men skjønner at de ligger mest inn i mitt hode!..;-)

Jeg hadde også SA 15. oktober, og har enda ikke fått mensen igjen. Nå har jeg ikke testet med EL-tester (vet for å være helt ærlig ikke hva det er), men jeg har en LadyComp. Kan jeg begynne å ta tempen om morgenen og se om den stiger eller synker? Og hva er det den skal gjøre når man har EL? Stige?

Jeg tror kanskje jeg har hatt det, for et par uker siden kom det masse slim, men jeg tester negativt på CB.

Når jeg hadde mA første gang tok det 6 uker før tr kom tilbake! Så jeg vill tro at det var en el der etter ca 4 uker :o)

Men det å teste mellom sa/ma og IKM tror jeg er bare bortkasta penger egentlig! Forvirrer oss max ! Man bør nok bare prøve som vanlig og funker ikke det kan man beg å teste etter TR kommer tilbake!

i og med at du ikke vet når el var, er det jo fortsatt et håp! Ikke mist håpet før tr kommer :o)

Annonse

Jeg er enig!

Nå venter vi bare på TR, for så å hoppe i det! Gleder meg faktisk til TR kommer, slik at jeg kan føle med normal igjen! Det er skikkelig slitsomt å holde på slik vi gjør idag, og ikke minst er det dyrt...,-)

Tipper jeg har brukt ca 1000,- i tester den siste mnd...

Ja da er vi 2! Har brukt utrolig mye penger å tester det siste halvåret! Både el og graviditetstester! Til og med en sånn befruktningstest som jeg ikke skjønte meteren av!

Er litt sånn jeg også at jeg bare gleder meg til å komme tilbake til det normale! Blir sånn når jeg får beskjeden om MA også! Da vil jeg bare få det ut å beg på nytt!

Var det sånn med deg også?

Hei!

Jeg hadde utskrapning etter MA 26 oktober, 8 dager etter hadde jeg veldig EL symptomer, testet positivt. Tok også en graviditetstest for å sjekke at det ikke bare var hormoner etter aborten, den var negativ, så tror jeg kan stole på testen... (krysser fingrene for det)

Har hørt at man kan få tidlig EL etter abort, men dette er vel veldig forskjellig fra person til person.

Sitter her nå med veldige symptomer, håper bare at det ikke sitter i "hodet"...

Skal teste i helga, i morgen er det 14 dager siden det jeg tror var EL...

Da hadde vi utskraping på samme dag faktisk!

Det kommer nok litt ann på hvilke tester man bruker også! Jeg brukte billig tester, så jeg tror jeg skal bruke cb neste gang! Har også hørt at man kan bli fortere gravid etter SA/MA!

Får krysse fingra for at du er gravid :o)

Kanskje vi lå side om side på sykehuset da..

Husker faktisk ikke mye av den dagen, var helt uvirkelig.

Var i uke 12, så jeg trodde alt var helt fint - hadde begynte å få litt mage også:-( (var gravid med tvillinger)

Håper virkelig at det går bra med deg denne gangen, må være helt grusomt å oppleve det 2 ganger.

Krysser fingrene for oss:-)

Annonse

Huff av meg, og saa tvillinger, det blir vel litt dobbelt trist tenker jeg. Akk ja, hva man skal gjennom. Foeler med deg og alle andre som har mistet.

Men angaaende aa oppleve det to ganger (jeg har ogsaa hatt to MA, og naa ogsaa en tidlig SA - alle i uke 5) saa synes jeg det var 10 ganger verre foerste gangen enn den andre MA. For meg var det det fjerneste i verden baade aa bli gravid den foerste gangen, et ordentlig sjokk, jeg var ganske ung, og det var helt uvirkelig at ikke alt var greit i tillegg, og at jeg til slutt maatte hjelp til aa faa ut alt - helt merkelig alt sammen. I ettertid tenker jeg at jeg nok var proppet med ganske mye ufortjent skam/samvittighet rundt aa bli gravid uten at det var planlagt (vi fikk veldig snodig (for aa si det diplomatisk) innfoering i dette med graviditet og abort etc da jeg gikk paa ungdomsskolen, og dette satt i ganske godt, tror jeg - mange aar). Soerget fryktelig lenge ved foerste MA, og det tok virkelig en evighet aa komme over. Hadde underlige tanker som at "teeeenk om det bare er en oerliten sjanse for at dette kan bli et barn", og ville ikke til utskrapning osv. Tenk om jeg hadde nektet, da kunne jeg faat alvorlige infeksjoner og annet som kunne gjort meg infertil kanskje... Huff av meg.

Men, naar det saa skjedde igjen, 5 aar senere, saa var det av en eller annen grunn mye lettere - saa jeg vet ikke helt, men for meg var det faktisk verre aa oppleve det en gang, eller foerste gang da, enn flere ganger. Mulig det er fordi jeg faktisk har en datter ogsaa, at jeg vet at det gaar an, og at jeg nok har laert meg til - sakte men sikkert - at for akkurat meg, saa blir det kanskje saann, flere graviditeter enn barn... Har fred og ro med dette naa, og MA nr 2 tok en mnd aa komme over, saa var jeg gravid igjen 6 uker senere ogsaa da. Stor glede selvsagt.

Den siste SA naa har jeg nesten bare soerget noen faa dager over, merkelig egentlig, men kanskje jeg soerget meg ferdig med den foerste, som i hvert fall tok et aar eller to til aa komme over. Men dette er jo saa utrolig forskjellig for oss alle.

Ok, dette skulle jo ikke vaere en deppetraad, saa jeg har noen spoersmaal (mye flott skrevet allerede, jeg er myyye klokere):

1. Skal jeg etter SA regne 1. syklusdag som den foerste spottedagen eller den foerste dagen det kom ordentlig bloedning? For aa finne syklusen mener jeg?

2. Er det paa noen maate ikke smart aa sette i gang med en gang etter SA, slik som jeg naa vil gjoere?

3. Hva er typiske EL symptomer?

Så grusomt det var rundt den første aborten din!

Det er mye vi må oppleve desverre, får håpe vi har fått vår dose. Ser med grøss alle som mister gang på gang eller de som sliter veldig lenge med å bli gravide. Det er en stor trøst å vite at man kan bli gravid også. Kjenner desverre for mange som ikke kan det..

Ang dine spørsmål har jeg ikke svar på alle, men..

Når det gjelder når du kan starte prøvingen igjen er det kun deg selv det går på - hvor klar du er psykisk. Det er også litt vanskeligere å bestemme termin siden de ikke har noen mens å regne utifra..

Legene sa til meg at det var ingen vits i å vente, spesielt siden man er veldig fruktbar etter et abort..

Det er ikke noe større sjanse for at det skal gå galt neste gang selv om man blir gravid uten mens mellom.

EL symptomer er forskjelling fra person til person - jeg blir veldig øm i nedre del av magen - trolig livmoren. Så er det også det berømmelige EL-slimet. Dette har jeg ikke fått alltid, men noen ganger.. Kjennes nesten ut som svake TR smerter..

Jeg husket litt feil! 26 var jo torsdag, da fikk jeg dommen! Men utskrapingen var først fredag! Hvilket sykehus?

Uff tvillinger å da.... da hadde du jo virkelig fått kjenne på kroppen at du var gravid også! kjempe trist! Man venner seg så utrolig fort til tanken på å bli mor å det gjør så vondt uansett hvor mange eller få ganger man har mistet!

Har mistet fra før også i uke 40, men det er 13år siden. De følelsene har ikke helt kommet frem før nå! Å det svir!

Men vi får krysse fingra for at vi alle får en spire snart :o) Det fortjener vi nå!!!

Jeg er litt usikker på spørsmål 1 og 2, men el merker man ved at man kan få litt vondt i mage/ rygg akkurat som ved tr. El slim er veldig spes. Utflod som kan minne litt om eggehvitte! Men ikke alle har det. Noen får økt lyst og andre vil ikke ha noe kos i det hele tatt! (kjip kombinasjon med babylaging hehe)

Hei Vetlis!

Kjente virkelig på kroppet at jeg var gravid ja :-)

Måtte bare si at når jeg ser på kalenderen hadde jeg også utskrapning 27 oktober - fikk vite det på UL 26 oktober..

Krysser fingrene for oss - vi fortjener det!!!

Er det slik at dere regner blødningen ifm aborten som "mens" og at dere tenker at EL da vil komme ca 14 dager etterpå (dersom man normalt har 28-dagers syklus)? Vet at avvikene kan være mange i denne fasen, men... Har selv tenkt til å prøve, men uten noen form for testing - vil bare ha samleie jevent og trutt og håper det vil føre til en ny spire. Men det er klart at noen holdepunkter skulle jeg ønske at jeg hadde...

Hei Haapefull,

Jeg tenker saann som du, men er ikke helt sikker, da jeg ikke har noe aa sammenligne med. Foerste gang jeg er mer bevisst rundt proevingen. Men jeg forstaar at noen kan faa veldig tidlig EL etter SA/MA, at noen faar til vanlig tid, og at noen ikke faar i det hele tatt, saa jammen ikke lett aa vite. Derfor har jeg bestemt med for aa EL-teste denne pp. Samleie jevnt og trutt hoeres fornuftig ut... =o)

Hei igjen.

Da har det gaatt 5 dager, og det er i dag jeg regner som foerste mulige EL dag egentlig. Jeg har testet 5 dager men ingen utslag for EL. Mener kanskje det har vaert noe som virker som EL, men det har ikke slaatt ut paa testene, ikke har jeg vaert i noe mood for noe aktiviteter med sambo heller...hehe. Merker - snodig nok - at selv om jeg var saa utrolig giret paa aa komme i gang, saa er det ogsaa helt i orden dersom det gaar en pp til foer det skulle skje. Det er jo fint da, saa er stressnivaaet litt lavere. Men synes det er spennende med EL tester, og holder paa hver dag. Regner jeg foreste dag av SA som foerste dag mens, saa er det i dag, i morgen eller dagen etterpaa det burde kommet EL. Vi faar se... Tenker IKMuke50 enn saa lenge, saa faar jeg heller justere.

Hva med dere andre? Hvordan ligger dere an?

Jeg hadde første lille blødning 3. november, men selve SA skjedde 7.november. Jeg hadde eggløsning 18-20. november, iallefall fikk jeg stikkinger og slim da. Jeg testet ikke med el test. Det vil si jeg fikk eggløsning ca 12 dager etter SA omtrentlig...

Mannen min kom hjem 20. november, så håper virkeilg vi rakk det nå :)

Jeg vet at hormonene henger igjen i kroppen i lang tid etter en sa, slik at jeg kommer nok til å vente lenge med å teste meg etter IKM.

Og så vil jeg nok bestille time hos lege for blodprøve for sikkerhetsskyld.

Lykke til til dere alle som prøver igjen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...