Gå til innhold

April: Hvor viktig er 30.000 mer i lønn i året?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått tilbud om en ny jobb med høyere lønn. Arbeidsoppgavene høres spennende og ganske krevende ut. Jeg beholder fleksitid, men får kanskje en mer "overvåket" og mindre fri arbeidsdag. Jeg får midre fri i løpet av året. jeg pr i dag fri fra ca 20.12 til 2.1 og fre fredag før påske til over påske, samt 6 uker sommer ferie. Jeg har en jobb jeg trive med, men som kanskje begynner å blir litt kjedelig. Dog er den trygg og jeg er fri som fuglen. Totalt egen herre. Så nå lider jeg valgets kval.....Nye utfordringer og sikkert sunn utviklig med høyere lønn, eller beholde det trygge, frie og mer uspennende gode. Hva hadde du gjort?

Setter enormet stor pris på deres meneing nå jenter!

Fortsetter under...

Så lenge arbeidstiden ikke er drastisk mye "verre" og feriene kuttes utrolig mye (mindre enn totalt 5 uker i året blir det vel ikke, for det har vel "alle" krav på?) hadde jeg tatt nye utfordringer uten tvil. Jeg takket ja til et vikariat som sjef et halvt års tid før jeg ble gravid med Matilde og grudde meg som en hund til det mye større ansvaret og mindre frihetsfølelse. Det var pes som bare det, og må innrømme jeg var litt glad da permisjonen begynte (den begynte omtrent da vikariatet utløp og jeg skulle tilbake i "gamle" jobben igjen). Men nå som jeg har en jobb tilsvarende den jeg hadde før vikariatet så savner jeg så utrolig de utfordringene!! Jeg har egentlig aldri en kjedelig dag på jobb for hver dag er ulik, men jeg savner de oppgavene og følelsen av mestring som den jobben gav meg. Og ikke minst hadde jeg angra som bare det hvis jeg ikke hadde tatt den (uvurderlig lærdom + fin på cv). Og 30tusen mer i året er en god del flere penger å kjøpe klær for i mnd :oD Go for it!!! Inneholder jobben kontorarbeid så er det en fin ting å gjøre mellom Lilles leggetid og feks halv ti om kvelden (vi legger Matilde før sju så vi har lange voksenkvelder), og så har du enda litt tid til kos med gubben før leggetid ;o) Ikke nødvendigvis sånn at du vil føle tiden med Lille som veldig redusert selv om du får en mer krevende jobb.

Vel 2500kr er en del ekstra i måneden, det hjelper veldig mye på det økonomiske.

Og om dei nye arbeidsoppgavene ikke medfører seg lengre arbeidsdager eller uker så ser utfallet veldig bra ut.

Og som Yaddaline skriver - det tar seg utrolig godt på cv`n din. ;)

• 2 uker senere...

Svaret er: Ikke viktig nok på nåværende tidspunkt. Jeg takket nei. Alle synes jeg er litt rar. Jeg har kanskje alltid vært en "karriere-jeger" så dette er nok ulikt meg. Jeg har hoppet på de sjansene som har bydd seg og anvansert forholdsvis raskt i systemet (huff...mye selvskryt her nå ...) Det nye jobbtilbudet ville vært et kraftig steg videre opp i systemet, og det hadde helt klart tatt seg bra ut på en CV (og i lommeboken). Jeg ville fått det fint. Grov fleksitid, med mulighet til å jobbe en del hjemme når det måtte passe meg.....laptop og dekket telefon osv.......MEN jeg har det ikke så vært der jeg er heller. Har da PC og telefon og fleksistid der og. Er det så gjeft å ha muligheten til å jobbe hjemme? Jeg kom til at jeg synes det var fint å IKKE jobbe når jeg er hjemme, jeg. Jeg har det bra der jeg er, jeg liker jobben min. Den kan gjøre uten at jeg er utslitt når jeg kommer hjem - fint for familielivet. Ingen overtid (det hadde det blitt på den nye) Den nye jobber var dessuten HELT annerledes enn den jeg har nå. Kunne ikke flyte særlig på det jeg kan. Måtte brukt masse energi på å finne ut av ting og lære store mengder hverdag. Det kommer også til å bli en del fravær på meg fremover, både pga av Lilles tiltrekningskrafts på viruser og svigemors kreftsykdom. dette ville være en stor stressfaktor i fht en ny sjef. Han jeg har kjenner meg godt og vet at dette fraværet ikke er representativt for meg....dermed blir det ei heller så stressende. På toppen av det hele kikker vi litt etter hus utenfor byen....da spørs det hvor lenge jeg orker å pendle...(ikke lenge vil jeg tro) Så det ble klart for meg: Jeg er nå først og fremst mamma. Ting vektes annerledes nå enn før LIlle kom til verden. Vi er ikke rike, men har penger nok til det vi trenger. Hvis noen ikke er overbevist nå er det bare å ringe :-)

Høres ut som et fornuftig valg, Aprilbaby! Og ikke minst et du trives best med, og det er det aller viktigste. Det byr seg alltid flere muligheter om du skulle savne noe også. Well done :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...