Anonym bruker Skrevet 16. november 2006 #1 Skrevet 16. november 2006 Det jeg ofte lurer på når folk her skriver " xxx får lørdagsgodt, eller kaker osv. Liker det kjempegodt! Viktig at de også koser seg osv." så lurer jeg ofte på om man overfører en voksen tankegang på de små. Det er ikke det at jeg tviler på at de koser seg med det, men jeg tror ganske sikkert at de hadde koset seg like mye med sunnere alternativ også. Vi er bevisste på kosthold til vår lillegutt - mest mulig hjemmelaget, lite sukker, salt osv. Han har ikke vært vant til mye søtt fra oss - elsker naturell yogurt, spiser grøt uten sukker osv. Snacks for han er ofte gulrøtter, oliven osv. Jeg tror at vi har gitt han en variert start. Han får også kaker o.l. når det er naturlig - vi holder han ikke utenfor, men han foretrekker ofte like gjerne et mindre søtt alternativ. På ferie i Frankrike f.eks. hadde han en kjeks i ene hånda og en potet i den andre. Gnagde ivrig på begge! Han er absolutt ikke desperat etter sukkersug når han får sjokolade osv, som noen her skriver at barn blir om de får lite søtt. Min tankegang er at jeg ikke er bekymret for at han skal få smake mye søtt og godt i sitt liv, men at jeg gir han noe ekstra ved å gi han en variert start. Jeg ser liten vits i å innføre masse sukker og sjokoladeting som jeg synes er godt før han vet hva det er og har lyst på det selv. Hva synes dere?
Gjest Skrevet 16. november 2006 #2 Skrevet 16. november 2006 Jeg er så absolutt helt enig med deg. Min gutt får ikke lørdagsgodt i form av snop. Dette fordi han ikke har spurt etter det. Men han får mandarin og druer som er hans favoritt. Ser ingen hensikt i å tvinge i ham sukker. Selvfølgelig blir det kaker, chips og snop innimellom - men som regel får han det når vi er på besøk. Han liker det også - men det er ingen favoritt enda. Blir ganske provosert når jeg hører voksne sier "...viktig at de også koser seg". Og hinter til at de får noe snop, kaker, brus osv. Vi foreldre må da finne andre former for "kos".
Anonym bruker Skrevet 16. november 2006 #3 Skrevet 16. november 2006 HI her igjen - det er det jeg mener også + at bare fordi vi har vent oss til å spise mye sukkerholdige ting, så betyr ikke det at våre barn automatisk har de samme sugene etter snop. Jeg elsker selv sjokolade og spiser MASSE av det - men ikke rundt gutten min så ofte. Når jeg ser på hvordan han koser seg med sine favoritter, så kan jeg ikke skjønne hvorfor det absolutt skal erstattes med sukkerholdige ting. Synes at det vitner om mangel på innsikt og fantasi...
Anonym bruker Skrevet 16. november 2006 #4 Skrevet 16. november 2006 VELDIG enig med deg, gode prinsipper dere har! Må bare fortelle at slik hadde vi det også med eldstejenta, hun foretrakk vann fremfor saft, frukt fremfor snop, spiste bare grønsaker til middag, ropte etter tran osv og vi syntes vi var verdens mest fornuftige og vellykkede foreldre som ga barnet vårt så gode matvaner i tidlig alder!!!, men så......oppdaget vi at barn er forskjellige!! Lillesøster ramlet ned i stua vår og ropte på snop!!!!! Hun er en liten gluphals som sluker alt hun kommer over og jeg har nok svelget mer enn en kamel når jeg har puttet i henne både søtt og salt for å få slutt på vrælinga!!! Og hun ikke var hun mange mnd før hun bevisst valgte feks yougurt fremfor brødskive m leverpostei!!! Husker jeg ga den største en sup cola og hun rynket på nesen, alt for sterkt, vil ikke ha mer!!! Prøvde d samme på lillesøs og hun ville iallfall ikke ha mer vann den kvelden!!!!!!
Ella i farta Skrevet 17. november 2006 #5 Skrevet 17. november 2006 Det er vel neppe så mange som innfører "masse" sukker til veldig små barn...min sønn elsker frukt og får masse av det, variert kost og vi vil lære han matglede. Når vi er borte på middag el i bursdag får han selvfølgelig smake kake og når vi har vært hos mamma har han fått en sjokoladebit om lørdagen. Han synes rugsprø er helt topp...så gir han ikke marie kjeks nei:) Jeg tror nøkkelen her er måtehold, ikke avhold fra godteri osv. Jeg mener det beste man kan lære ungene sine er at godteri er noe man har i helg/fest, ikke midt i en vanlig uke...Dette er også mye pga at jeg har sett mange unger som har blitt holdt borte fra sukker, og selv om foreldrene lever på sin egen løgn liker de is, brus og boller bedre enn grovbrød og bananer....Jeg har ei vennine som hadde veldig streng mamma der, hun spiser godteri hver eneste dag, mens jeg som fikk på lørdag og når det var noe spesielt, aldri kjøpte noe godteri/kaker på butikken i lunsjen på ungdomsskolen....
*ulvemor* Skrevet 17. november 2006 #6 Skrevet 17. november 2006 så flinke dere har vært Jeg prøver selv også å ha et sunt kosthold til jenta mi, hun får ikke syltetøy på brødskiva og hun drikker stort sett vann. Får utblandet eplejuice en gang om dagen og yohhurt til lunsj. Men hun liker tydelig det søte best, og er en liten søtmons. Siden hun bare er elleve mnd får hun ikke lørdagsgodt enda, og hun elsker kornmokjeks, så hun får det framfor tom & jerrykjeks. Håper jenta mi også blir glad i all slags mat, ikke bare det søte
Anonym bruker Skrevet 17. november 2006 #7 Skrevet 17. november 2006 Enig i mye av det som blir sagt. Det som ofte forundrer meg - er at voksne ofte først gir det søte alternativet - fordi de tenker at det er det som de liker best. F.eks. yoghurt - nesten alle i barnehagen får automatisk yoghurt med sukker. Da blir det selvfølgelig vanskelig å gå tilbake til naturell. Vi bruker naturell, men blander inn bær eller usukret fruktmos. Kjempesuksess! Barn er nok sikkert forskjellige - men jeg tror også at det er utrolig viktig hva de blir eksponert for som små. Det ser vi på fettere og kusiner i denne familien...
Anonym bruker Skrevet 17. november 2006 #8 Skrevet 17. november 2006 Har en jente på 16 mnd, hun får absolutt ikke lørdagsgodt, sjokolade, godter av annet slag og heller ikke saft eller annen sukkerdrikk (aldri fått smake noe av dette en gang). Men hun holdes ikke utenfor ved kaffelag, da får hun smake kaker og dessert. Og hun får Biola og vanlig yoghurt. Hun er forresten veldig glad i Biola (med smak), da storkoser hun seg. Jeg tenker slike søte ting jeg allerede har gitt med måte til rett tid, og ikke i store mengder. Jeg er glad for at jenta mi elsker vann, for jeg blir helt kvalm av foreldre som tillater småttiser å supe i seg sukkerlaker hele dagen lang.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2006 #9 Skrevet 17. november 2006 Jeg synes det er like morsomt hver gang foreldre forteller hvor restriktive de er med å gi ungene sukker, mens de selv smugspiser sjokolade og andre slikkerier. )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå