Nye sprell Skrevet 16. november 2006 #1 Skrevet 16. november 2006 Etter at noen her inne hadde hørt at matten var skadelig, sendte jeg igår en e-post til Statens Forurensningstilsyn. Under kommer svaret jeg fikk, mitt oppfølgingsspørsmål og påfølgende svar fra SFT. Jeg har redigert dette sammen, slik at min første e-post kommer først. Håper flere enn jeg synes dette var grei info. Hei. Fant e-postadressen deres på SFTs nettsted, på siden om produkter farlige for barn. Vi har kjøpt en s.k. puzzlematte fra Nille, for at vår sønn på 6 mnd skal ha noe å leke seg på. Det er en matte i myk plast (?) som består av flere ruter og tall, som kan settes sammen til et kvadrat. Så har vi i ettertid lest/hørt at denne inneholder kreftfremkallende stoffer, og at barn max bør ligge på matten i 10 minutter, og ihvertfall ikke slikke på den. Lettere sagt enn gjort! Kan dette stemme? Jeg finner ikke noe om matten på nettstedet til SFT. Er den testet? Jeg har inntrykk av at denne matten er veldig populær blant småbarnsforeldre. En blir jo veldig skremt av disse opplysningene! På forhånd takk for raskt tilbakemelding. Hei Når det gjelder slike puzzlematter har vi fått noen henvendelser fra forbrukere tidligere ift lukt. Dette kan være rester av løsemidler og vil da forsvinne ved god lufting. Jeg tror kanskje du blander sammen med airexmattene (trimmatter som har vært mye brukt bl.a. på helsestasjoner)? Dette er myke plastmatter som kan inneholde ftalater. Ftalater er en stoffgruppe som er forbudt i småbarnsprodukter fordi noen av disse stoffene kan være reproduksjonsskadelige. Mattene inneholder et ftalat som er forbudt i Norge og EU i leker og produkter til barn under 3 år. Vi har derfor sagt at mattene med ftalater ikke kan markedsføres som et småbarnsprodukt. Mer info om mattene kan du finne i en nyhetsmelding lagt ut 26.01.06 om ftalater: http://www.sft.no/artikkel____31005.aspx. Mer info om ftalater kan du finne på www.miljostatus.no . Info om forbudte produkter vi finner på markedet finner du på www.sft.no. Firmaet Klubben som selger airexmattene selger nå trimmatter for barn/babyer uten ftalater. Se www.klubben.no Når det gjelder puzzlematten du har kjøpt kan jeg ikke svare sikkert på om denne inneholder forbudte/uheldige stoffer, men jeg tror ikke den er laget av PVC. Den inneholder derfor sannsynligvis ikke ftalater. For å være på den sikre siden anbefaler vi småbarnsforeldre om å legge et teppe over plastmatter slik at babyen ikke suger på matta. Det du skriver med kreftfare og 10 min bruk har jeg aldri hørt om. Det kan jo være at noen har misforstått noe rundt vår melding om airexmattene. Generelt vil jeg si at du bør stille krav til produktene du kjøper til barnet ditt og spørre i butikken hva produktene inneholder av helse- og miljøfarlige stoffer. Du har krav på å få svar. Velg miljømerkede produkter dersom dette finnes og velg ellers produkter fra butikker som har høyt fokus på helse og miljø, f.eks. IKEA, H&M, Coop m.fl. (se http://www.ecolabel.no/ ). Håper dette var til hjelp for deg. Med hilsen Cecilie Kristiansen seksjonssjef for produktkontroll SFT Hei. Tusen takk for godt svar. Jeg har tidligere hørt og lest om airexmatten, og har derfor ikke kjøpt den. Jeg har således ikke forvekslet informasjonen om den med Puzzlematten. Dessverre finner jeg ikke emballasjen jeg kjøpte matten i, men jeg skal gå innom Nille i morgen for å sjekke hva den er laget av. Vi forsøker å være bevisst på hva vi kjøper, men et tilbakevendende problem er at de butikkansatte har liten kunnskap om hva produktene innholder. Videre har jeg ikke fullt ut tillit til de svar som gis fra produsent og selgere, de vil vel neppe opplyse at varene inneholder skadelige stoffer (om de har kjennskap til at stoffene er farlige?). En av de jeg vet om som skulle kjøpe puzzlematte på Nille, fikk dessuten beskjed om at den var på tilbud fordi den var skadelig.. Igjen takk for svar, selv om jeg ikke ble helt ut beroliget. :-) Hei Nei, det er ingen grunn til å være helt beroliget. Vi vet at leker og andre produkter på markedet kan inneholde skadelige stoffer så både importører, myndigheter, organisasjoner og foreldre har en viktig jobb å gjøre. Heldigvis får vi mer kunnskap etterhvert som gjør at vi kan stille strengere krav, f.eks. vil ftalatforbudet snart omfatte alle leker og ikke bare leker for de minste. I tillegg ser vi at vår kontroll, mediaoppmerksomhet og krav fra småbarnsforeldre er viktig for å få fokus på dette. Når det gjelder å få gode svar så vil jo kunnskapen hos den som står i kassa variere som du selv skriver, men forhandler/importør har plikt til å svare deg ang. farlige stoffer enten de har lyst eller ikke (se produktkontrolloven § 10). Hvis de nekter er det bare å gi oss beskjed. Hvis svaret fra Nille er riktig gjengitt så viser jo dette at butikken ikke har fokus på forbrukernes helse og at man bør handle andre steder for å få gode produkter. Vårt råd er alltid at man ikke bør handle barneprodukter i butikker der man ikke får gode svar, og heldigvis finnes det importører/forhandlere som tar helse og miljø på alvor. I de tilfeller der man har handlet varer som man mistenker er forbudte/kan være skadelige, vil vi gjerne ha beskjed slik at vi får stoppet salget. Med hilsen Cecilie Kristiansen
Fikk maibaby06 Skrevet 16. november 2006 #2 Skrevet 16. november 2006 Kjempefint at du tok tak i dette!! Følg gjerne opp med et innlegg om hva Nille svarer. Vi hadde tenkt å anskaffe denne matten, men er usikker nå.
-carina- Skrevet 16. november 2006 #3 Skrevet 16. november 2006 Tusen takk for at du har tatt tak i dette! Nå har jeg kjøpt lekematte et helt annet sted, men det er viktig at det finnes sånne som deg der ute, som setter fokus på barnas sikkerhet! Det er viktig å være en bevisst forbruker! )
Nye sprell Skrevet 16. november 2006 Forfatter #4 Skrevet 16. november 2006 Jeg har bare tenkt å undersøke om matten er laget av PVC, som hun nevner. Jeg stoler ikke mye på de opplysningene jeg evt får fra de ansatte. Vurderer kjøpe ny matte fra en av de butikkene/nettstedet hun viser til i stedet. :-)
Safir Skrevet 16. november 2006 #5 Skrevet 16. november 2006 Tusen takk for at du informerer. Jeg har også lekematten fra Nille, og lurer på hvorvidt den er farlig eller ikke. Gir du en liten oppdatering om du finner ut noe mer?
Beama Skrevet 16. november 2006 #6 Skrevet 16. november 2006 Så flott at du tar tak i dette... du får gi en tilbakemelding på hva du finner ut. har selv den nille matten, og en tilsvarende men dyrere matte fra lekebutikk... stoler ikke på noen av de jeg... så de er nå pakket vekk på ubestemt tid...
Lykke ♥gutt05 & jente08♥ Skrevet 16. november 2006 #7 Skrevet 16. november 2006 ble litt glad da de trakk frem ikea som en bra plass å kjøpe matte på, siden vi kjøpte lekematten som lillegutt brukte fra han var nyfødt og til han begynte å krype der:)
Bussi Skrevet 16. november 2006 #8 Skrevet 16. november 2006 Hei, Flott at dette ble sjekket ut. Vi kjøpte nylig en slik matte og det står ingen forbrukerinformasjon på matten annet enn at produktet er produsert i Kina og importert av Per Aarskog A/S i Ytre Enebakk
Mamma´n til A og F Skrevet 17. november 2006 #10 Skrevet 17. november 2006 Hvordan ser airexmattene ut? For 3 år siden kjøpte jeg en rød, ganske tjukk matte med riller på fra Baby-shop. Er det denne?? Den har nemlig blitt spist på.....hjelp!....
Mamma til Isaac og Lucas Skrevet 17. november 2006 #11 Skrevet 17. november 2006 eneelig kom det svar på dette..selv om det var et utydig svar!!!!å til alle dem som fyrte seg unødvendig...det var jo bare et tips.
Ingen_nick_ledig Skrevet 17. november 2006 #12 Skrevet 17. november 2006 Dersom du har kjøpt den på Baby-shop inneholder den nok ikke det der skadelige stoffet. Jeg har også kjøpt en rød, tykk matte med riller på barneutstyrebutikk, og den inneholder ikke fla..... (hva det nå het...)
Luca Skrevet 17. november 2006 #13 Skrevet 17. november 2006 Airex står det på mattene hvis det er de, og de selges stort sett i sportsbutikker. Den fra Babyshop er ikke Airex-
Nye sprell Skrevet 17. november 2006 Forfatter #14 Skrevet 17. november 2006 Var innom to Nille-butikker i dag. På den første kunne de opplyse at de var utsolgt for denne matten, og at de neppe ville ta den inn igjen på en stund (litt påfallende?). På den andre hadde de et eksemplar. Det står ikke på emballasjen hva matten er laget av. Da jeg spurte i kassen, svarte ekspeditøren at de ikke kunne vite sikkert hva den inneholdt, siden den ikke var merket... Jeg vet ikke om en kan trekke en konklusjon ut av dette, men føler meg ikke beroliget av Nilles varekunnskap i alle fall. :-)
Mamma til Isaac og Lucas Skrevet 17. november 2006 #15 Skrevet 17. november 2006 hehe...knall bra butikk
Anonym bruker Skrevet 18. november 2006 #16 Skrevet 18. november 2006 hei jeg har jobbet 4 år på Nille- det jeg vet at er at : Aarskog og co er veldig flinke til å ta varer inn igjen hvis det er noe med de, også for mange mindre alvorlige ting enn dette. og at en Nille butikk har opplyst om dette uten at vi andre har fått de samme opplysninger , høres for meg meget merkelig. sånn gjøres det ikke på Nille. Jeg vet også at de aller fleste som jobber på Nille, ønsker og møte kunden med kunnskap og vite det meste om varene, men vi har over 5000 forskjellige varer og det er helt umulig og vite alt om alle disse.
Nye sprell Skrevet 18. november 2006 Forfatter #17 Skrevet 18. november 2006 Men hadde det ikke vært like greit at det sto på emballasjen hva matten er laget av? :-) Jeg er ikke "ute etter" de ansatte på Nille, men jeg synes det er en uting å selge produkter (spesielt for barn) som ikke er merket - og dette bør kjeden ta fatt i!
Fikk maibaby06 Skrevet 18. november 2006 #18 Skrevet 18. november 2006 dytter opp denne fine informasjonen fra Ekte sprell.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2006 #19 Skrevet 18. november 2006 Bra innsats! Jeg har valgt å kaste matta på dør siden den er så tvilsom. Kjøpte en heeeeelt trygg ny matte i dag på Refex til den nette sum av 700.-
Marge Simpsons Skrevet 7. mars 2007 #21 Skrevet 7. mars 2007 VIKTIG INFO! Derfor babymattene i babybutikkene er så dyre! man får det man betaler for, sikkerhet! Vi diskuterte dette nå, og har bestemt oss for å kjøpe en orntlig trygg matte, det har vi økonomi til ) Blir jo ihvertfall et barn til, så like greit å ha i hus
~Tjorven,overtid~ Skrevet 10. mars 2007 #23 Skrevet 10. mars 2007 Takk for bra info ) #dytter den opp jeg#
2 prinsar å 1 prinsessa;) Skrevet 10. mars 2007 #24 Skrevet 10. mars 2007 Eg va innom på nille å sporte, hu sa hu hadde ringt inn å mattene va gokjende..så eg kjupte..jør eg någe gale nå?
Suprise! Skrevet 11. mars 2007 #25 Skrevet 11. mars 2007 Hva er det dette stoffet Ftalater eller hva det nå var,gjør med ungen om den spiser på matten da? Bare lurer i og med jeg ikke har hørt om det før:/ Takker for svar! )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå