Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann :o)

Leste lenger nede på revmatisme-tråden at du har Lupus (SLE).

Dette er jo en sjelden sykdom, og jeg lurer og håper på om du kanskje kan svare meg på noen spørsmål.... :o)

Saken er at for 3-4 år siden, trodde vi at sambo hadde fått denne sykdommen. Ble haste-innlagt med plevritt (bukhinnebetennelse) og utslag på blodprøver som hadde med revmatiske lidelser å gjøre. Han ble "innskrevet" på Revmatisme-sykehuset i byen her og vi fikk oppfølging. Var igjennom "tusen" tester, tapping av væske i lunger, UL, CT etc etc. Han ble advart mot å være i solen, samt at han fikk medisinen Plaquenil og en betennelsesdempende som heter Mobic.

Nå viser det seg, etter utallige undersøkelser og oppfølging at han mest sannsynlig IKKE har denne sykdommen. Blodprøvene er fine og han selv har ikke hatt noe sykdom i det hele tatt (la meg nå banke i bordet!!)

Nå kommer poenget ;o) (er ekspert på å skrive laaangt...håper du holder ut ;o)

Jeg og sambo har et barn som vi lagde på forsøk 1 i 2000. Behandlingen hans med bl.a Plaquenil hadde han ca 1,5 år etter at sønnen vår var født og han brukte dem i ca ett år.

Nå har sambo redusert sædkvalitet. Har du erfaringer/ lest/ hørt etc om at medisinen kan være medvirkende til dette? Eller selve sykdommen i seg selv?

Kan nevne at etter han gikk på denne medisinen har jeg hatt to spontanaborter og et svangerskap utenfor livmor.......

Vet ikke om du skjønte dette laaange innlegget, men håper det ;o)

Hvor er du i prosessen? Hvordan fungerer dette med IVF i forhold til SLE? Jeg leste jo endel om dette da sambo var til utredning.

Håper det går bra med deg og at du klarer å holde sykdommen i sjakk/ evt har få "utbrudd".

Vi skal i gang med 2."ordinære" IVF i desember. Har hatt 1 "ordinært" og 3 fryseforsøk til nå......

Klemmer fra (en nysgjerig....) :o)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7116455-krin-o/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisan Lene:-)

Ja dette var jo langt men det gjør ingenting. Skal prøve å svare så godt jeg kan.

Har hatt sykdommen i mange år og kjenner den på godt og vondt. Men bank i bordet nå er jeg bra og håper jeg jeg fortsetter med.Sist svangerskap var jeg oxo det.

Jeg har aldri hørt om noen som har hatt lupus og blitt helt frisk igjen for de sier jo den bare går i dvale. Men hvem vet, får jo håpe at din samboer er frisk og at han fikk feil diagnose den gangen.

En lege sa en gang det å få lupus er en kombinasjon av dårlige gener og dårlig flaks. Gener kan vi jo ikke gjøre noe med.

Får å få diagnosen må du ha et hvist anntall kriterier oppfylt. Disse kriteriene husker jeg ikke men noen av dem er spesielle anti stoffer etc.

Bladet Revmatikeren selger et hefte om lupus hvor disse kriteriene står i.

Har ikke hørt om slike bivirkninger annet ved bruk av cellegift. Jeg er ikke lege så jeg skal ikke påstå dette når det gjelder menn, men hos kvinner tror jeg ikke Plaquenil el Mobic skulle ha noen slike bivirkninger.Plaquenil skal være ute av kroppen etter 3 mnd.

Kan jo ikke si noe om den egentlige årsaken til dårlig sædkvalitet hod sambo og det er jo ikke sikkert at det bare er det som er årsaken. Ei venninne av meg (som ikke har lupus) hadde det som dere.At det klaffet på første forsøk. Men da de skulle forsøke å få søsken aborterte hun 6 ganger før det klaffet den 7 gangen. De fant ingen årsaker til disse abortene de var begge friske og ble undersøkt fra topp til tå uten resultat. Nå er de blitt en familie på seks. Fikk siste gang tvillinger oxo den gangen uten hjelp men oxo uten aborter først. Så det finnes håp

Dere burde ta kontakt med Regionssykehuset i Trondheim. Det har de ei mødre avdeling for ( det er ikke bare for kvinner) Revmatikere der de fremste ekspertene jobber. Har hørt om flere menn som har vært der og fått veldig god informasjon.

Håper jo for deres del at det klaffer denne gangen 1.2.3. og på det 4. skal det skje er det noe som heter. Lykke til..........:-))))))))

Klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7116455-krin-o/#findComment-7120762
Del på andre sider

Tusen takk for svar!!

Godt å høre dette fra en som virkelig vet hva det dreier seg om....

Som sagt så er sambo "utskrevet" fra revmatismesykehuset fordi ikke mange nok av kriteriene for Lupus er oppfylt. Jeg er forsåvidt veldig glad for det, men har er ikke helt frisk, og ingen finner liksom ut hva som feiler han.... Har vært på 3 gastroskopier bl.annet, bare siste året.....

Godt også å høre dine teorier ang Plaquenil og Mobic. Syntes det var så ekkelt å tenke på at medisinene kunne ha ødelagt noen av "soldatene".....

Jeg har jo nettopp fått vite at jeg har en tett eggleder, så det er jo flere årsaker til at ikke vi har lykkes helt siste årene......

Nei er det liv er det håp!! Og vi skal lykkes begge to - satser på 2007 babyer!!???

masse masse lykke til videre for dere også!! Måtte det klaffe for oss SNART :o)

Fortsatt god helg!! :o)

Stor klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7116455-krin-o/#findComment-7129933
Del på andre sider

Hei på deg!

Det er fint å høre at sambo ikke har lupus men det er jo leit å høre at han ikke er bra. Håper de finner ut av det. Må jo være en dobbel belastning når dere nå er oppe i prøverørsforsøk oxo. Vi får håpe han blir frisk snart og at dette bare er en forbigående periode.

Ja vi satser på 07 babyer!!!!!!!! DET GÅR HELT SIKKERT BRA FOR OSS Her er det bare å være positiv selv om det er veeeeeldig vanskelig av og til.

God helg til deg oxo=o)

Varme klemmer fra

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7116455-krin-o/#findComment-7131299
Del på andre sider

Med fare for å blir stemplet som teflon-hjerne.....men når skal du i gang med forsøk?? Eller er du i gang...? ;o) (hukommelsessvikt ;o))

Klarer liksom ikke helt å følge med lenger. Når jeg ikke er i forsøk selv, så glir jeg litt bort herfra, men liker å holde med noenlunde orientert om dere :o)

Jeg ringer inn mens om 2 uker og da er vi i gang men IVF igjen... :o)

Planen er uttak i uke 4 på St.Olav :o)

XXXXXXXXXXXXXXX for oss - wohooo 2007-babyer ;o)

Enda en klem fra meg :o)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7116455-krin-o/#findComment-7136872
Del på andre sider

Hei Lene!

Jeg er på mitt første forsøk og fikk satt inn 1 egg 9 nov og kan teste 23 nov. Føler det er litt lenge til torsdag men skal prøve å holde ut til da.

Lykke til med deres neste forsøk da det blir spennende...... Det er jo ikke så lenge til du er i gang igjen. Jeg synes selv denne tiden jeg er i nå er den som virker lengst det er liksom så vanskelig å ikke tenke på når jeg kjenner masse stikkninger og i magen hele tiden.

Skjønner veldig godt at det er vanskelig og følge med alle.

God klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7116455-krin-o/#findComment-7137323
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...