Gå til innhold

salami

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser salami, men holder meg unna alt pålegg som har vært åpnet lenge, eller jeg ikke vet hvor lenge har vært åpnet.

Skrevet

Jeg fikk beskjed av jordmor at salami er spekemat, så det skal gravide holde seg unna. Jeg har hatt toxoplasmose, så kan spise det uansett, men ellers ville jeg ventet til etter fødsel. Best å ikke ta sjansen.

Skrevet

Syns det blir litt mye hysteri rundt den salamien........

Skrevet

Ja, jeg spiser som vanlig jeg, er godt med litt kjøttpålegg innimellom :)

Skrevet

Vi kan spise salami. Spekemat og:o)

Skrevet

Jeg spiste salami de første ukene, men så sa både lege og jordmor at jeg ikke skulle spise det fordi det er speket kjøtt. Det er ikke kokt eller stekt og har masse tilsettningsstoffer, så det hjelper ikke steke det. Jeg fikk beskjed om å ikke spise det... Samme med peperoni og andre kjøtt-typer med speket kjøtt i. Ta en titt på matportalen.no. Men alle må sikkert føle på dette selv. Jeg tenker som så at det er mange andre pålegg å spise... Lykke til!

Skrevet

De er rart at jordmødre og leger skal uttale seg så forskjellig om samme ting! Mine sier at spekpølse og salami er ok siden kjøttet i dem er kokt i utgangspunktet. Men spekemat ellers fikk jeg råd om å unngå.

Men altså:

Toxoplasmoseparasitten dør ved frysing under -12 grader og ved varmebehandlig over 65 grader. Dermed er det bare å slenge salamipakka i fryseren noen dager.

Listeriabakterien unngår man bare om alt er helt kokt. Og kokt salami er vel ikke veldig godt...

Men så er spørsmålet: Har noen av dere fått listeria av å spise salami før dere ble gravid? Ikke jeg iallfall, og har nok spist noen kg av det i mine 25 leveår.

Lykke til!

Skrevet

jeg har fått dilla på trønderfår og det kommer vel i samme katogori. spiser masse av det og jordmor sa det var greit så lenge det ikke hadde ligget lenge åpnet

Skrevet

om hva man bør holde seg unna i svangerskapet, og er veldig opptatt av å spise riktig og sunt..men salami har jeg verken sett eller hørt nevnt i det hele tatt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...