Gjest Skrevet 16. november 2006 #1 Skrevet 16. november 2006 Blir såååå lei og opprørt over alt det negative som blir skrevet om våre kjære små sjarmtroll. Nå står det i foreldre og barn denne mnd at PREMATURE TAR OFTERE SELVMORD. Hva er vitsen? har vi ikke allerede vært i gjennom vår verste tid i livet? er det ikke nok bekymringer fra før av? Skal vi ha ennå en senskade å forholde oss til? Jeg ble rett og slett virkelig skuffet over bladet. det er greit med fakta om premature, men dette var kun et lite stykke uten noe som helst mer fakta rundt. Unødvendig synes jeg!!!! Er det ikke nok negativt fokus på de stakkars små som mistet litt av den trygge gode tida i mammas mage? Føler innimellom i andres syn at jeg har fått ei jente som allerede før hun har kommet til termin, blir dømt nedenom og hjem, i allefall i de fleste "fakta-hefter" jeg har lest. Måtte bare blåse ut litt...
Stolt trebarnsmamma Skrevet 16. november 2006 #2 Skrevet 16. november 2006 Det er det verste jeg har hørt! Det ma jeg lese. Blir skikkelig provosert! Folk som leser dette som ikke har premature selv, ma jo tro at det er skikkelige porselensdukker av barn vi har. Jeg har preamture tvillinger og er lei av bade dette og a hele tiden fa høre "stakkars deg som har to, det ma være tungt"... Har lyst til a svare at det hadde vært stakkars meg hvis jeg hadde "bare" en, har tross alt vært 3 mnd pa sykehus og kjempet for livene til disse sma! Men det vet jo ikke folk som ikke kjenner meg da. Er litt følsom pa dette punktet...
愛 siusiu 龍 Skrevet 17. november 2006 #3 Skrevet 17. november 2006 den artikkelen må være noe av det mest hjernedøde å skrive om i et "seriøst" blad på en stund. Faens idioter. Den artikkelen er totalt unødvendig ja! Det er så mye rart de forsker på som viser seg å være tull og tøys. Dette er urealistisk. Ingen er mer utsatt bare fordi de er premature.
Gjest Skrevet 17. november 2006 #4 Skrevet 17. november 2006 Grrrr.. Vuderer sterkt å skrive en solskinnshistorie prematur bok. Alt man leser er kun negativt!!!! Men det er slett ikke alle som opplever det slik.
*Maggi* Skrevet 17. november 2006 #5 Skrevet 17. november 2006 Helt enig i at det har vært en del negative "fakta"-programmer og artikler om våre søte små i det siste (tenker både på denne artikkelen og på det TV-programmet som gikk på NRK for noen uker siden). Det jeg er mest redd for, er at våre små skal bli stemplet som "tapere" fra starten av omverdenen som blir tutet ørene fulle av denne skjeve fremstillingen. Det er jo dessverre slik at det er hyppigere forekomst av en del "lidelser" blant premature enn i resten av befolkningen, men likevel så er jo sjansene store for at våre små skal greie seg bra. Det vi må huske på, er at det i de siste 10 - 15 årene har skjedd vanvittig mye innen nyfødtmedisinen og hvordan man best skal ivareta de premature i tiden etter at de har kommet til verden. De barna man har gjort undersøkelser på, og som man bruker i statistikkene er jo de som er mellom 10 og 15 år i dag. Dessuten velger jeg ofte å lese statistikk motsatt; kommer det frem at f.eks. 10 % av premature som vil få problemer av en eller annen art, er det jo faktisk 90 % som ikke vil få disse problemene. Ta iallefall ikke problemene på forskudd; det er greit å ha det i bakhodet, men regn ikke med at de kommer før de virkelig er der. Selv sitter jeg her med et fantastisk eksemplar av en datter som nå er 3 år - født uke 27 + 2, vekt 650 gram, hun er en helt normal 3-åring foreløpig uten noen symptomer på noen av de skadene jeg hele tiden har hørt om. Hun er liten og tynn for alderen, men det kan jeg saktens leve med. Hun var treg grovmotorisk, gikk først da hun var 21 mndr, da begynte vi på barnedans (eller lek til barnesanger) fordi vi hørte at dette kunne være godt for grovmotorikken hennes. Nå hopper og spretter hun som enhver annen 3-åring. Regner med at jeg kommer til å ta kontakt med PPT i god tid før skolestart for å få vurdert skolemodenheten hennes, siden hun er født sent på året, og fordi jeg vurderer at det er bedre å vente et år enn at hun skal få problemer med å henge med på skolen. Det er stadig vekk eksempler på at man kan komme seg opp og fram her i livet også, selv om man er født prematur - i morgen kommer det i VG's lørdagsbilag (tror jeg det var) at Bjørn Kjos (sjefen i Norwegian) veide 600 gram da han ble født.... JA til flere solskinnshistorier - NEI ti skremselshistoriene (iallefall de uten velbegrunnede fakta)! Sorry for at dette ble litt langt, men jeg blir så engasjert av dette her!
Frøken Fjong og Prinsene Skrevet 17. november 2006 #6 Skrevet 17. november 2006 Helt enig med deg hi! reagerte akkurat på samme måte! Hva er vitsen liksom? det stod vell også noe om at premature som i tilegg hadde unge mødre var ekstra utsatt....Så her sitter jeg som ung mor med en liten gutt som er født sju uker fortidlig...jippi...
Anonym bruker Skrevet 18. november 2006 #7 Skrevet 18. november 2006 hva mener de da er prognosene for et prematurt barn med ung alenemor?? hun kom til verden 6 uker for tidlig, jeg hadde akkurat fylt 22 og fra da til hun var 4 mndr var det psykisk misbruk i hjemmet pga at hun kom til verden. Han taklet det ikke.. endte så opp som alenemor.. GRRR
Mamma i uke 28 Skrevet 23. november 2006 #8 Skrevet 23. november 2006 Hei! Jeg ble også utrolig forbannet når jeg leste F&Bs notis om selvmord og prematurbarn. Noe så unødvendig ! Noe av det første legene prentet inn i oss da vi fikk vår vesle sønn i uke 28 var at vi kunne se bort i fra det meste av det som finnes av statistikker for prematurbarn. De baserer seg gjerne på funn for barn i 15-30 års alderen som fikk en helt annen behandling enn prematurbarn får i dag. Jeg nekter å tro at min glade, harmoniske toåring skal være mer disponert for selvmord enn andre barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå