honeybunny Skrevet 16. november 2006 #1 Skrevet 16. november 2006 Hei. Jeg er litt ny både her inne og med situasjonen. Min samboer og jeg har prøvd å bli gravide i 2 år uten å få det til og nå har vi fått konstatert at min samboer er steril. Fortvilende og trist ettersom vi så gjerne ønsker oss barn. Nå prøver jeg å lete meg frem til hva slags muligheter som finnes før oss og har forstått at en kan benytte seg av donorsæd her i Norge. Er det noen av dere som har gjort det og kan fortelle litt om erfaringer/tidsperspektiv/kostnader osv. Jeg ser også at det er mange av dere som har dratt til Danmark og fått hjelp der (flott!)! Er det noen av dere som har prøvd begge, og i så fall hvilket vil dere anbefale.
skorpion68 Skrevet 18. november 2006 #2 Skrevet 18. november 2006 Heisan! Jeg er ganske sikker på at dere må være gift (!) for å få donorsæd her i Norge. Derfor drar mange hetrofile par også til København og klinikkene der. Lykke til videre i prosessen! Jeg har vært på Stork klinikken og er veldig fornøyd med de.
honeybunny Skrevet 18. november 2006 Forfatter #3 Skrevet 18. november 2006 Takk! Jeg tenker mer og mer på at Danmark høres som et fint alternativ for oss!
❤lille stjerne❤ Skrevet 18. november 2006 #4 Skrevet 18. november 2006 Og siden du er sammen med en mann, så blir han automatisk faren til barnet helt fra starten, i motsetning til for lesbiske som må adoptere sitt eget barn.
-<<- Skrevet 18. november 2006 #5 Skrevet 18. november 2006 Det er vel ingen automatikk i dette dersom de ikke er gift?
❤lille stjerne❤ Skrevet 18. november 2006 #6 Skrevet 18. november 2006 Jo, jeg tror faktisk det. Er du sammen med en mann og får barn, så regnes han som faren uansett om sæden er donert eller ei.
-<<- Skrevet 18. november 2006 #7 Skrevet 18. november 2006 Tja, samboer kan påta seg farskapet og få det, eller han kan idømmes det om det bevises at han har samtykket til donasjon. Men automatisk går det ikke; barnelovens pater est-regel gjelder kun tilfeller hvor mor er gift med en mann.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå