Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

dersom du har ultralyd termin 25 februar vil du gå ut i permisjon senest 5. februar. siste 10 mnd vil da være fra 5. april :)

Dersom babyen kommer før 5. februar.... f.eks 30 januar, blir siste 10 mnd fra 30 mars. Du kan også gå ut i permisjon i opptil 12 uker før UL termin og da gjelder siste 10 mnd fra 10 mnd før du går ut i permisjon.

Hei. Jeg er desverre ikke like sikker på at det er slik. Jeg forstod det slik at de siste ti mnd FØR FØDSELEN teller, ikke de ti siste før du begynner i fødselspermisjon. Dermed kan du få månedene dine forskjøvet litt. Med termin 25 februar er det altså litt usikkert. Kommer babyen i februar så teller fram til januar. Kommer ungen derimot en uke etter termin (som det er god sansynlighet for, mange førstegangsfødende går gjerne litt over tiden) så vil barnet bli født i mars og dermed vil også februar telle som en av de ti siste mnd.

Sjekk med NAV. Jeg forstod det ihvertfall slik som jeg beskrev over.

Lykke til. :-)

Det er de siste ti måndene før du går ut i permisjon som teller, ikke fødsel med mindre dette skjer prematurt. I så fall vil man beregne at permisjonen startet fra den dagen mor ble utskrevet fra sykehuset. Man kan ta ut permisjon inntil 12 uker før UL termin, og noen ganger kan jo det lønne seg økonomisk, men permisjonen må tas ut senest 3 uker før UL termin, ellers mister du bare de ukene du eventuelt venter etter dette. Jeg måtte spørre spesifikt om dette pga jobbsituasjonen min, og de sa det var datoen du går ut i perm som teller. Men selvfølgelig, sikkert lurt å ta kontakt med Nav. Har hørt rykter om at det blir en del nye regler fx i forhold til det å starte å jobbe deltid under permisjon som kan være fordelaktige....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...