Gå til innhold

Dåp...

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har ikke peiling!

hvem inviterer man, familie er selvsagt, venner; alle venner eller bare de nærmeste?

kjole; kjøpe ny, brukt eller leie?

og invitasjon; den må vel være ordentlig?

og takkekort sef.

men hva gir dere selv i dåpsgave til deres små?

takk for alle gode råd og svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi inviterte bare familie. dvs datteren vår sine tanter, onkler, besteforeldre og oldeforeldre. hun har tanter og onkler som faddere

mamma strikket dåpskjole. men det velger man selv om man vil kjøpe eller leie..ev så har kanskje noen i familien en som kan brukes?

vi sendte ingen invitasjonskort... det ble liksom aldri gjort....

takke kort bestilte vi på elkjop.no

vi gav henne ikke noen gave fra oss egentlig. hun får jo alt hun trenger + enda litt til av oss....

Skrevet

Hei!

Det som er "vanlig" er å invitere barnets nærmeste familie bare, som onkler og tanter,besteforeldre,oldeforeldre. Og fadderne da selvfølgelig. Men du står jo fritt.... Du bestemmer jo i ditt barns dåp!! :)

Både kjøpt,arvet og leid kjole er mulig.

Noen sender invitasjon,noen ikke... Litt avhengig av hvor mange du skal be, og hvor langt ut i familien du skal gå....

Ikke alle sender takkekort, men noen gjør.

Noen gir dåpsgave, enten penger eller smykke,eller noe annet. Noen gir ingenting... Selskapet er liksom gaven...

Så som du ser, det er ingen fasitsvar angående feiring av dåp.

Hjalp deg kanskje ikke så mye dette, men du får ha lykke til!!! Det blir helt sikkert en fin dag uansett hvordan dere velger å gjøre det.. :)

Skrevet

Vi inviterer familie + forloverne våre m/fam (beste vennene liksom).

Min mor har sydd kjole som vi kan bruke på evt flere barn + evt gå i arv til barnebarn :o)

Invitasjon kjøpt i bokhandel. Takkekort vet jeg ikke enda hva jeg gjør med (dåp har ikke vært enda, men det skal bli takkekort ja!)

Ingen gave fra oss tror jeg. Gildet koster jo tross alt endel, dessuten sparer vi barnetryg hver måned, lager album osv om oppveksten hans og kommer til å sørge for at han alltid har hva han trenger, så det får holde.

Skrevet

Vi hadde barnedåp på søndagen faktisk.:o)

Vi sendte ikke invitasjoner denne gangen, bare ringte rundt.

Vi inviterte di i familien som vi har kontakt med til vanlig, ellers hadde det blit så uendelig mange.(vi inviterte også noen venner/bekjente)

Tenkte jeg skulle bestille takkekort en eller annen plass på nettet men er ikke sikker på hvor.

Vi ga ikke noe i dåpsgave, hun får jo så mye av oss uansett.:o)

Skrevet

Svigermor strikket foresten dåpskjole til oss, så den har alle 3 jentene våre brukt, så har vi brodert på navn og dato etterpå.

Skrevet

Vi hadde bare familien. Vi valgte også faddere blant dem. Vi var 18 stykker.

Vi hadde dåpskjole som har gått i arv i familien. Det er mulig å leie, men det koster fort 1100 - 1200 kroner. Ny koster rundt 2000 kroner. Ei bekjent valgte å kjøpe kjole, og så solgte hun den etterpå. Fikk 1300 kr for brukt kjole!

Selv hadde jeg bunad i kirken, men skiftet til skjørt og bluse på "festen" pga amming.

Vi laget invitasjon selv. Tok et bilde av snuppa og skrev tekst, og så printet vi ut det på fargeskriver (fotopapir). Hvis du ikke kan gjøre det selv, kan du jo kjøpe invitasjonskort på bokhandler. Et annet tips (enten til invitasjon eller takkekort) er å gå inn på www.japanfoto.no. Der bestilte jeg 20 takkekort til 88 kroner. Kjempe fine!

Vi ga ingenting i dåpsgave til snuppa. Vi holdt selskapet, og så kjøper vi jo hele tiden det hun trenger av utstyr etc...

Lykke til!

Skrevet

Da vi hadde dåp til vår jente som er 2 år nå, inviterte vi den nærmeste familien: besteforeldre, tanter, onkler, søskenbarn, oldeforeldre. Vi hadde også ett søskenbarn av meg og ett søskenbarn av samboeren som var faddere i tillegg til en tante og onkel på hver side. I alt 6 faddere.

Jeg kjøpte dåpskjole på Di`Onge. Den kostet ca. 1000.- og det var med både blått og rosa silkebånd på. Kjøpte lue i tillegg. Vi hadde ingen å låne eller arve av, så dette var det billigste alternativet for oss. Å leie hadde kostet like mye, men nå skal jo kjolen brukes igjen om en stund.. (har en gutt på 8 dager....)

Laget invitasjoner selv. Tok bilde av gullungen, samt tekst. Fikk i kjempefint papir som det ble skrevet ut på. Takkekort laget vi ikke.... hun ble døpt i desember, så julekortet det året ble takkekortet. Dessuten ba vi alle andre som hun fikk gave av på dåpskaffe i dagene etterpå, der vi personlig takket for gavene. Like hyggelig det!

Gave fra oss ble det ikke, hele selskapet for oss kostet ca. 5500.-, kjole i tillegg, samt kostnader for lys, servietter, innbydelser, blomster osv osv. Så det ble vel ca. 10000.- for gildet tenker jeg.

Nå skal vi jo ha dåp snart igjen, så jeg regner med at det blir på den samme måten denne gangen også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...