Gå til innhold

Nektes fast stilling på grunn av svangerskap!! Noen som har noen gode råd??

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i et 100% vikariat i en barnehage. Jeg vet at stillingen blir fast fra høsten av, og her for noen uker siden sa styrer i barnehagen at de gjerne ville ha meg i den stillingen fom. høsten

-07

Jeg er gravid!! Kjempe glad for at min datter skal bi storesøster ( hvis alt går bra,da. er 8 uker)

Jeg valgte å fortelle styreren dette (dum som jeg er...) og hun gratulerte meg, men slang ved at da kunne hun ikke sette meg inn i stillingen...

Føler meg lurt og diskriminert!! Detter er da ikke lov??

Håper på svar:)

Fortsetter under...

Gratulerer!

Dette har hun ikke lov til, det er diskriminering pga svangerskap, ja. Jeg tror du har en klar sak. Skriv ned alt som ble sagt i samtalen slik at du husker det hvis du må legge det fram som bevis senere. Gjør som flere har nevnt, snakk med fagforeningen din. Hvis du ikke er organisert kan muligens personalavdelingen i kommunen (hvis bhg er kommunal) hjelpe deg.

Lykke til!

Det er vel ingen lovhjemmel som sier at hun må ansette deg fast, med mindre du har jobbet i vikariat i den barnehagen i mange år. Jeg fikk selv fast stilling den dagen jeg gikk ut i svangerskapspermisjon, og de setter da bare inn en vikar for meg det året jeg skal være borte. Men dette var ikke noe jeg fikk automatisk, selvom jeg hadde jobbet der en stund. Det de gjorde var å legge ut stillingen på det åpne marked (jobber i Staten) og jeg måtte derfor konkurrere om stillingen på lik linje med eksterne søkere. Kommunen må også utlyse stillingen hvis de skal ansette noen nye. På den måten kan du søke stillingen og du har jo et kjempefortrinn da du allerede har vært i stillingen, da det er den best kvalifiserte som skal få stillingen. Jeg ville snakket med sjefen om dette og hørt hvordan de skal gå frem for å få en ny ansatt og legge frem saken din for henne. Bruk blant annet argumentet med at hun i utgangspunktet ønsket deg før du fortalte at du var gravid og at du føler at du blir diskriminert pga. graviditeten. Det hjelper ofte å ha et åpent forhold med sjefen, selvom om du egentlig er dritforbanna.

Gratulerer med garviditeten forresten!

Annonse

Hei

Prøv å skremme henne med muntlig avtaale.

Hvis hun har sagt at du skal få den stillingen, bør hun også holde det.

Prøv å få noen med greie på dette til å hjelpe deg!

Jeg sliter med samme problem selv. Min kontrakt skal bli forlenget 1. feb, men da ser de allerede at jeg er gravid, så jeg har allerede sikret meg en muntlig avtale. Håper de holder seg ved denne, ellers blir det bråk!! ;)

Hei hei!

Jeg er faktisk i nesten samme situasjon og må si det er fryktelig skremmende den usikkerheten man er i som vikar, hvis man skulle bli gravid.

Selv har jeg vikariert 100% i et reklamebyrå i 7 mnd. der de kan ansette meg uten overgangs penger til vikarbyrået etter 6 mnd. Jeg fikk hele veien beskjed om at de ønsket å ansette meg, men innen avtalen var i boks hadde jeg blitt gravid (uplanlagt).

I tillegg til dette har jeg en magesykdom som voknet med graviditeten å fikk meg noen prosent sykemeldt. Men ingen vil jo ha en vikar som ikke er på jobb og de hadde mulighet (helt lovlig, uten å sparke meg) å avslutte vikariatet etter 2 uker. Noe som igjen ville resultert i arb. ledig trygd med lav G og igjen mye lavere fødspenger enn jeg i utgangspunktet har "opptjent".

Så jeg ringte allt fra fagforening, lege, NAV og helt opp til likestilligsdep. ...og INGEN kunne si meg hva jeg skulle gjøre, det eneste rådet jeg fikk var å sykemelde meg 100%....(!!) I tillegg til at arbeidssted faktisk har lov til dette. Dette er jo en av grunnene til at bedrifter heller vil ha vikariater enn faste, de slipper jo allt ansvar. Arbeidstaker på sin side mister mange rettigheter som uheldigvis viser seg å slå verst ut for gravide ... og likestillingen generellt spør du meg...

Arbeidsgiveren min var enig å mente allt annet var økonomisk uansvarlig og støtter sykemeldingen han og...

Lattelig at det skal være slik, er det rart at jenter blir sjøvet ut av arbeidsmarkedet, her ser jeg nå frem mot 5 mnd sykemelding FØR permisjon....

Håper det ordner seg for deg, du kan jo nevne for henne et ganske bra sitat fra tv-serien "kronprinsessan"; Det finnes en plass i helvete for kvinner som ikke hjelper hverandre ;)

• 1 måned senere...

Muntlie avtale håll ikke!!!

Du har ingenting å slå i borde me hvis det blir sak av det hær...

Det e dæffor det e lurt å få alt skriftli,det gjelle alt!!!Det kan bli ord mot ord!!!

Kontakt fagforeninga!!!

Har vært i en lignanes situasjon skjøll...

Glæmte å føye til at skjøll om du e gravid,har ikke det nåkka å si for ansættelsn...

Hvis det e sånn dæm ser på gravide,-e det jo ingen "Ung jenter" under trædve eller alle jenter/damer som ikke har fådd barn...som kan ansættes i ny jobb...For sjansn e jo stor for at de flæste vil få barn en dag...-Å sykemelling å permisjon blir nødvendig!!-Det e ny bare engang sånn at det enda e jentan som kan bær fræm ungen,-å som har matn tilgjænngeli til en hver tid!!!!

Lykke til!!!Du har sikkert ordna opp i det for læææænge sia....:)

• 1 måned senere...

Jeg undersøkte med min fagforening. (Sykepleier) Dette gjaldt ikke da jeg var gravid, men hvis man går i en stilling og det stod i utlysningsteksten at det er muligheter for fast senere, så har du krav på stillingen etter å ha arbeidet i den etter en viss tid, og det burde da være det samme om man er gravid eller ikke. Men står det ikke noe om det i utlysningsteksten så tror jeg du ikke har en god sak.

Er ganske sikker på at det er ulovelig. Ta kontakt med fagforeningen, er du ikke medlem så spør alikevel. Hun har jo lovet deg stillingen munterlig, og det skal telle like mye som skriftelig. Hvor lenge har du jobbet i vikariatet? viss det tilsammen utgjør 2 år når du går ut i permisjon har du krav på fast jobb! lykke til.

• 2 uker senere...

Annonse

Hei. Sent svar..jeg jobber som advokat. Dette er ikke lovlig. Du har like gode muligheter som alle andre søkere, og er du best kvalifisert skal du ansettes. Men det kan komme andre søkere som er bedre kvalifisert, og da har du ikke krav på stillingen. Men det skal godt gjøres hvis du fungerer i stillingen. Er det kommunalt skal det være et ansettelsesråd og du kan klage på ansettelsesvedtak. Leder har tabbet seg ut ved å si dette til deg. Dette kan du bruke mot henne ved en ansettelse. Men det spørs hvor mye bråk du orker å stelle istand...

• 2 uker senere...

Dette har hun ikke lov til. Du har like stor rett til å søke som alle andre. Og man skulle jo tro at du som har jobbet der fra før stiller sterkere enn andre.

Jeg er også i et 100 % vikariat i en barnehagen, og fortalte at jeg var gravid allerede da jeg var 6 uker på vei pga av kvalmen og sykemelding. Her om dagen kom sjefen og sa at jeg måtte søke på den faste stillingen selv om jeg skulle ut i permisjon. Han sa at han var pliktig til å fortelle meg dette. Jeg sa da at jeg var usikker på om det var noe poeng i å søke siden jeg var gravid, da sa han at han hadde ikke lov til å nekte meg fast ansettelse pga at jeg var gravid ;)

Så retten er på din side!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...