Gå til innhold

Student i utlandet!!!

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg lurer paa akkurat det samme. Naa skal jeg tilbake til Norge i mai, saa jeg kommer til aa bli der det foerste aaret. Men jeg skjoenner ikke helt dette med hvordan stoette fra laanekassen blir for oss. Vi har jo ikke stoette paa samme maaten som de andre--pengene maales paa annen maate. Har tenkt aa ringe dem snart.

• 1 måned senere...

Hei.

Jeg er og gravid og studerer i utlandet. Sånn jeg har forstått det så har man krav på engangstønad og barnetrygd på samme måte som når man bor i Norge. Kontantstøtte har man ikke krav på som utenlandsstudent. Ellers så blir lånet som man får fra lånekassen (ikke skolepengene) "gjort om" til stipend hvis man tar permisjon eller fortsetter å studere. Dette fødselstipendet får man i 10 mnd. Også i sommerferien. I tillegg tror jeg det er et forsørger stipend på ca. 1000 kr pr barn.

Jeg har ikke erfaring med det, men det er noe vi vurderer i fremtiden. Jeg snakket med international student advisor ved universitetet mitt, og hun sa at hvis man skal ta permisjon fra studiet kan man ikke bli i USA. Da maa man hjem. Det finnes imidlertid unntak. Hvis en lege skriver under paa at man trenger en "Reduced Credit Load" fordi studenten ikke klarer aa studere fulltid etter foedselen kan dette innvilges i to semestere (per grad). I visse tilfeller kan det til og med bety at man ikke trenger aa ta noen vekttall et semester--og da kan bli lovlig i USA uten aa studere. Vanligvis blir det vel at man f.eks kan ta 6 credits i stedet for 12. Har som sagt ikke proevd det, men hun sa at flere international students har brukt den loesningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...