Gå til innhold

Lang eller kort fødsel??

Anbefalte innlegg

Hmm,, det lurer jeg liksom på da, hvor lang min fødsel kommer til å være.... Har hørt at som førstagangsf så kan det ta 12-15 timer før man er ferdig, og som flergangsf så ser vi jo at det kan ta bare noen timer... Jeg er førsteg, og jeg vil ikke ha en lang fødsel....synd vi ikke kan bestemme det selv.. Håper jeg er som min mamma, jeg kom på 6 timer... Ihvertfall, jeg gruer meg til latensfasen, d er visst den lengste ventetiden...og det værste jeg vet er å vente, vente og vente.........vi får krysse alt vi har om at det går fort og greit...(det er jo lov å drømme..)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7110755-lang-eller-kort-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan gå altfor fort også... Sist gang syntes jeg det gikk for fort (ca. 4,5 time). Hadde ikke kontroll på smertene, og det er ikke gøy det heller. Jeg håper jeg bruker litt lenger tid denne gangen, selv om det ikke er sannsynlig....

Jeg har født ganske raskt to ganger og her er mine tips til en raskere åpningstid/fødsel:

- Ha en positiv innstilling! Stol på kroppen din, ikke vær redd!

- Stå under hele åpningstiden, i alle fall så lenge du orker. Da åpnes du raskere pga tyngdekraften. (Jeg hang rundt halsen på mannen min hver gang det kom en ri, mens jeg liksom gynget fra det ene beinet til det andre)

- Når du har en ri, konsentrer deg om å PUSTE OG SLAPPE AV så godt du kan i hele kroppen, spesielt i underlivet! Tenk at jo mer du slapper av, jo mer åpner du deg for hver ri.

Jeg er overbevist om at disse tingene hjalp meg veldig. Men vi er alle forskjellige, og det fungerer så klart ikke for alle. Ønsker deg lykke til! Klem.

Første gang gikk vannet, og hadde jeg 10 timer med rier, så fikk jeg epidural -deilig etter så intense rier... Så gikk det 11 timer med ingen rier/smerter, pga.epiduralen:( VIL IKKE ha det denne gangen!!

Endte opp med keisersnitt til slutt:(

Håper jeg får en enkelere fødsel denne gangen, og at det ikke tar mange timer.

Jeg sto ganske mye i den første åpningsfasen, hang over samboer mens jeg gynget frem og tilbake på hver rie. Det hjalp litt.

Annonse

Jenta mi kom 5 1/2 time etter at vannet gikk, hadde bare rier i tre og en halv time. Både sist gang og denne gangen har jordmødrene spurt hvordan mammas fødsler har vært, så det kan tydeligvis være arvelig. Dette stemmer selvsagt ikke hos alle, men du kan jo håpe ;)

Min første fødsel tok 12 1/2 time fra første ri til min datter ble født 12/12 96.

Min andre fødsel tok 1 time og 45 minutter fra første ri. hadde så sterke rier at jeg ikke la merke til at vannet gikk.Det var ambulanse mannen som kunne fortelle meg det .

Vi rakk frem til sykehuset men , fra vi kom inn døra til Joachim var født tok det 7 min.

Mitt 3 barn bare tøyste med oss, var flere ganger på sykehuset og trodde at nå skulle han komme,men nei det ga seg altid. men fra de tok vannet og til han kom tok det 2 timer,

Han stoppet mye opp under fødselen og jeg fikk rie middel .Han kom med fjeset først navlestrengen 2 ganger rundt hodet og var blå i hodet. Dette var en vond fødsel og sa at jeg aldri mer skulle gjennom noe såndt. Men nå er det ikke så mange dager til det er påan igjen.

Min beste fødsel var med nr 2....................

Jeg begynte med rier en fredag kl 2200, de var svake og jeg kunne legge meg litt for å hvile. Fra kl. 0300, lørdagsmorgen var det 5 minutter mellom hver ca. Lørdagskveld kl. 2200 ca. var det mindre enn 1 min. mellom hver ri som varte i over 1 min (veldig effektive). Jentungen ble likevel ikke født før søndagsmorgen kl. 0517. Det var en forferdelig fødsel, jeg hadde ikke mer å gi på slutten - håper at det går bedre denne gangen - har skikkelig fødselsangst denne gangen. Jeg vet jo tross alt hva jeg går til, det gjorde jeg ikke 1. gangen.

Ovenfor ble det gitt råd om å stå under åpningsfasen, jeg gjorde det. Jeg gikk og gikk. Jordmor ga beskjed om at jeg skulle la være å gå, riene ble ikke mer effektive av den grunn, livmoren ble bare mer sliten. Det var derfor en grunn til at det tok såpass lang tid med meg, denne gangen blir det naturlig nok lite gåing.

På tross av at jeg brukte lang tid mener jeg at det nesten er litt bedre å bruke litt mer tid, enn at det går for fort. Dersom fødselen går for fort, har man mye større mulighet for å få store rifter

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...