Gå til innhold

Gir opp ammingen. (snufs...)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff, lille gutt er bare 3 mndr, men nå har jeg bestemt meg for å slutte å amme. Men jeg har så dårlig samvittighet!

Begynte å slite med ammingen da han var 2 uker. Fikk da brystbetennelse. Videre ble jeg mye syk og i løpet av en 6 ukers periode gikk jeg på tre antibiotika kurer.

Har pumpet, ammet og gitt mme litt til og fra siden han var 2 uker. Men den siste måneden har jeg virkelig prøvd å øke melkemengden! Drikt masse vann, amme-te, maltblokker, ammet/pumpet hver time (også om natten) men det øker ikke... Tvert imot... (30 -40 ml ved pumping)

Nå er det full puppe-nekt og det er et styr alt sammen :-(

Så nå har han fått mme et døgt (og litt mm på flaske) og i natt sov har 3 timer i strekk!!!! (Har ikke sovet mer enn 1 time om gangen den siste tiden, så jeg er sliten! Har en 4 åring å ta meg av også.)

Nå gruer jeg meg så til å fortelle dette til helsesøster. Slet på samme måte med førstemann.(Ble så sliten, fikk fødselsdepresjon, og fikk klar beskjed fra fastlegen om å slutte å amme.) Men da jeg begynte med mme til henne, mente helsesøsteren at jeg så absolutt ikke ønsket mitt barn det beste, men jeg gjør jo det... Så denne gangen har jeg rett og slett latet som om jeg har full-ammet hele tiden...

Men, men... det blir vel en fin gutt av mme også :-) Storesøster har i alle fall klart seg bra!

Måtte bare få det ut jeg! (Deilig å skrive om det her, når jeg går til helsestasjonen og later som ingenting, får ingen støtte eller hjelp der :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære deg, synes ikke du skal ta dette som et nederlag! Har du ikke nok melk, så har du ikke nok melk, og alle må finne de beste løsninger for at det skal være rolig og harmonisk i baby-perioden.

At noen helsesøstere fungerer som reneste ammepolitiet er bare trist. Stol på deg selv og dine avgjørelser. Er du sikker i din sak, tror jeg ikke det blir så vanskelig å fortelle det til Helsesøster!

Lykke til!

Skrevet

må si at akkurat der veit e korsn du har dæ...nesten i allefall...sleit veldig mæ melka e og..men e fikk ikkje betenelse. men helsestasjon va akkurat likedan mot me. gi mme du!!! ikke noe problem. så får du slappet av og lillemann vokser seg stor og frisk :)

Skrevet

Av og til må man bare gi opp, sånn er det. Du har prøvd hardt høres det ut som. Men likevel går ikke alt alltid. Selvfølgelig ønsker du ditt barn det beste. Barnet ditt/barna dine har det mye bedre med en litt mer uthvilt mor som ikke er stressa og deprimert... (Forresten kan stress føre til mindre melk) Men slapp av du og ta de valgene som er rett for deg!

Lykke til!

Skrevet

Føler veldig med deg og vet hvordan det er å slite med ammingen! Det er så masse følelser rundt dette, men prøv å glemme ammehysteriet, gi mme med god samvittighet og kos deg masse med gutten din i stedet! Jeg strever fortsatt med puppen nå når snuppa er blitt 9 måneder og blir ufattelig sliten av det noen ganger. Hadde gitt opp hele greiene for lenge siden hvis hun hadde tatt flaske og mme...

Skrevet

Tusen takk for trøstende ord! Det var koselig. Føler det jo som et veldig nederlag, men jeg kjenner jeg nærmer meg "en smell" igjen. Gikk så galt sist, da det tok over et halvt år før jeg begynte å komme meg igjen. Hele småbarns tiden gikk bort i tårer den gangen. Nå triller tårene fordi jeg har valgt å slutte å amme, men det er nok det beste på sikt...

Skrevet

Det er ikke noe nederlag å gi opp ammingen. Amming skal være kos for mor og barn. (Klart man kan slite en gang i blant, men ikke som en hovedregel!) Blir det bare slit har både mor og barn det mye bedre med mme!!! Helt sikker på at sønnen din blir mer fornøyd om han får mme og en glad mor enn om han får mm og en utslitt mor!! :o)

Skrevet

PS. Tror de på ammehjelpen er veldig gode til å gi råd om når slutte å amme også. Om du har lyst på trøst fra noen profesjonelle, kan du jo snakke med de. Når de sier seg enig med deg, så føles det kanskje mindre som ett nederlag...

Evt. kan du jo stikke innom ammedebatten her, de som er ammehjelpere her er utrolig flinke og kommer med mange gode råd. Også trøst til de som velger å slutte å amme!!

Skrevet

Huff, kjenner meg litt igjen i innlegget ditt. Skjønner ikke hvorfor det er slik i dette landet at amming er noe man skal gjøre for enhver pris. Det er jo utrolig frusterende når man ikke helt får det til. For det er jo ikke til å stikke under en stol at det er veldig mange som sliter med for lite melk, såre brystvorter og brystbetennelse. Selv om helsesøstre er av en annen oppfatning.

Jeg ammer min jente, men har gitt henne ei flaske mme på kvelden siden hun var 2 mnd gammel. Orket ikke å ha skriking etter mat når hun hadde kolikk i tillegg.

Jeg synes du skal si din oppriktige mening til din helsesøster. Det er jo ikke alle som det flommer melk ut av puppen av. Skal ungen være hysterisk sulten før man begynner med mme eller?

Skrevet

Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet. Man kan ikke amme for enhver pris heller- skal jo ha et liv ved siden av. Synes du har vært flink som har holdt på så lenge jeg tross problemer. Ikke bry deg om hva de sier på HS. Dette er ditt valg!

Fikk forresten vite av mamma her om dagen at hun hadde kun ammet meg i 3 mnd. Hehe- ble da menneske av meg og :-)

Men har full forståelse for at det oppleves som litt vedmodig!

Klem

Skrevet

Vi hadde presentasjon av alle i barselgruppa der vi skulle fortelle om oss selv og hvordan det gikk med ernæring av babyene. Helsesøster sa "Noen ammer, noen sliter med amming, en bruker mme og det er også _helt_ greit". Jeg syns det var så fint sagt for jeg har inntrykk av, som du sier, at helsesøstre på død og liv mener man skal amme. En arbeidskollega av meg sa for kort tid siden at hun hadde fått mme som liten, og var frisk og rask!

Lykke til :)

Skrevet

Tusen takk for mange oppmuntringer. Det trengte jeg ;-)

Ikke lett når man vil og vil, men ikke får det til! Har selv aldri fått morsmelk, men jeg lever jo ennå... Så da er det vel håp for den lille prinsen min.

Skrevet

Blir litt lei meg når jeg ser alle dere som sliter med samvittigheten når ammingen ikke går som dere ønsker. Ammepresset tar jo rett og slett fullstendig piffen av nybakte mødre i dette landet. Barna klarer seg jo fint i andre land uten å ha hengt i puppen på mor i måndesvis. Ta Sverige som et eksempel der de anbefaler amming til barnet er 3mnd.

Hadde du vært svensk hadde du med andre ord vært i mål.

Nei vet du hva, dersom jeg hadde hatt det i nærheten av det du forteller så hadde jeg funnet frem flaskene og starta på et nytt og bedre liv for dere alle sammen. Tenk på deg selv litt nå. Amming er ikke alt. Flott for de som ikke har et eneste problem med det og koser seg med det.

Hilsen ei som ikke hadde problemer med amming men synest det var en befrielse å slutte etter 6mnd.

Skrevet

Så bra at du har klart å amme i tre måneder med så mye slit:) Du har absolutt ingen grunn til å ha dårlig samvittighet. Lykke til videre!

Skrevet

Jeg syns du skal være kjempe stolt av deg selv som har holdt ut så lenge!!!

Det er jo bare i Norge at dette med amming har tatt fullstendig av, ja selvfølgelig er det bra å amme, men ikke for enhver pris. Jeg bor selv i England, hvor man har et meget avslappet forhold til amming.

Her er det veldig vanlig å gi MME og det er det ingen som får pepper for - og barna her virker da vel så friske som de norske barna som får MM!

Lykke til!!

Skrevet

det holder jeg med deg i! husk at ingen har godt av at du stresser sååå mye! d blir me kjekkere for hele familien hvis du slutter å amme! har du holdt ut i 3mnd så applauderer jeg det jeg!

er helsesøster teit, så ring å spør om å få bytte til en annen;) hadde jeg jort!! lykke til! kos deg me den nye tilværelsen;)

Skrevet

Synes ikke du skal se på dette som en nederlag nei. Såklart det er litt trist å måtte slutte med ammingen, men du skal se du får en mye mer fornøyd liten prins og du kommer til å bli uthvilt og få igjen kreftene igjen.Han kommer til å sove mye mer om natten når han er mett og fornøyd. Viktig det slik at dere får kost dere sammen:o)

Hvis helsesøstra sier noe, så blir det rett og slett bare teit. Du har jo tydeligvis prøvd å få opp melkeproduksjonen men desverre uten hell. Klarer hun å amme uten nok melk kanskje???

Nei jeg støtter deg valget du har tatt, og er sikker på at dette kommer til å gå kjempe bra :o)

Lykke til videre med den lille prinsen din:o)

Hilsen ei som også har en liten prins på 3 måneder;o)

Skrevet

Kjære deg!

1. Du trenger ikke å se på dette som et nederlag, du har vært kjempeflink som har holdt ut så lenge:) Han har jo fått masse antistoffer allerede, det sies at det er de første ukene/par månedene som er viktigst.

2. Drit i helsesøsters meninger, kanskje du kan bytte helsesøster evt?

3. Mamming er tusen ganger viktigere enn amming. At du skal slite deg ut på ammingen er ingen tjent med, hverken du eller barna dine. Om et par uker, når du har vennet deg til tanken om mme, tenker jeg du kommer til å kose deg mer...

Det er så synd når mammaer skal slite seg ut og bruke all energi på amming, det er tross alt bare mat! MME i dag er så utviklet at det ville jeg ikke tenkt på:)

Skrevet

Tusen takk alle sammen!

Må si gutten vår er mye mer blid og fornøyd nå, med mme! I natt var han bare våken 3 ganger, mot 6-8 ganger da jeg ammet, var nok sulten stakkar.

Skulle så gjerne byttet helsesøster. Forsøkte å få til dette med dattera vår. Ringte sjefen hennes, men fikk til svar at jeg ikke kunne bytte, da de fleste som hadde denne helsesøsteren ønsket dette, og om alle byttet ville hun ikke ha noen igjen... sier jo litt...

Men helsesøster sier kanskje ikke så mye, siden jeg klaget på henne sist.

Skrevet

Det går jo an å bare droppe hs, gå på kontroller til lege i stedet:) Det er visst "bare" 98% som bruker hs.... Boikott henne alle sammen, så kanskje de tar hintet..

Gjest Riga19 - jente 14.10.06
Skrevet

Fy faen for en helsesøster...blir forbanna på sånne folk! Boikott henne alle sammen, ja!

Høres ut som du har gjennomgått mye slit for å kunne amme, og når det ikke fungerer helt så er vel sjansen stor for at du blir lei deg og kanskje får fødselsdepresjon igjen...og det er jo absolutt ikke bra for ungen din, så du gjør jo det rette å slutte å amme! Du må ikke føle det slik at du gir opp,- du må heller se det på den måten at du velger det alternativet som er best. Er så mye ammepropaganda ute og går, men du ser jo selv at både du og ungen har det bedre med MME, så da er det det beste!:-)

Jeg hadde aldri orket å styre så mye med amminga, så det at du har greid det i 3 måneder står det stor respekt av!

Skrevet

kan man gå til kontroll hos lege altså? Får man tatt vaksiner der da, eller må man få gjort det på helstestasjon?

Jeg får se hvordan det går på 4 mndr kontrollen. Føler det jo litt teit å si at jeg har sluttet å amme, når jeg har latet som om det har gått helt greit hele veien... Men jeg kan jo også si det som det er, at jeg rett og slett ikke har orket å konfrontere henne med det...

Skrevet

vet ikke hvordan de 2% gjør det, men regner med at de også sjekker barnet sitt innimellom... Forklar situasjonen for legen da vel:)

Ja, det siste forslaget ditt var godt, så kanskje hun forstår..

Skrevet

Huff da!!! Hørtes ikke bra ut akkurat...synes du skal gå over til mme jeg og slappe av litt, kanskje få litt mer søvn også =) Håper det valge gjør alt litt lettere for dere! Og...drit i hs, du vet hva som er best for deg og barnet ditt og familien...

Skrevet

Man er vel ikke pliktig til å gå til helsestasjonen...

Og barn under 7 (?) år går jo gratis til lege.

Så om du har en slik helsesøster så har du vel ikke noe utbytte av å gå til henne i det hele tatt. Gå heller til fastlegen din for kontroller, de kan jo sette alle vaksinasjoner på legekontoret også (men mulig de må bestille opp vaksinene en stund i forveien). Eventuelt så kan du jo gå til de oppsatte lege-kontrollene på helsestasjonen, og så ta de andre kontrollene (som skulle vært med helsesøster) hos fastlegen i stedet... Han har kanskje ikke så mye dybde-kunskap om barn, men når du kræsjer med helsesøster har du jo heller ikke utbytte av å gå der... Ta det opp med legen din, kanskje han/hun har noen råd!

(Jeg hadde en elendig helsesøster, men jeg fikk heldigvis bytte, jeg da!) :o)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...