Ompalompa Skrevet 16. november 2006 #1 Skrevet 16. november 2006 Jenta på 2 år, 3 mnd har begynt å dytte de andre barna i barnehagen. Hun gjør det når hun tror hun ikke blir sett, og så løper hun seg vei. Skikkelig bøllete, men andre ord. Vi vil selvfølgelig gjerne at hun slutter med dette, men hvordan bør vi gå fram? Legger til at det har vært mye omrokkeringer på personal i barnehagen de siste ukene, pluss at det har kommet nytt barn på avdelingen vår. Kanskje hun har et behov for å bli sett? Ikke at det er noen unnskyldning, da, hun må slutte å dytte uansett. Noen tips?
anonymusmamma Skrevet 16. november 2006 #2 Skrevet 16. november 2006 Vi forteller jenta vår at den andre som blir dyttet blir så lei seg og kan få veldig vondt. Dette sier vi også når hun sier at noen er dum. Det har funket her, men hun har ikke vært så veldig "bøllete" da. Man ser at hun får et sånt "ånei" uttrykk i ansiktet når jeg snakker til henne, og så må hun trøste.
Bratsj Skrevet 17. november 2006 #3 Skrevet 17. november 2006 Vi har samme problem hos oss, men alle jentene på gruppa bytter på å dytte nå - det går på rundgang. Skikkelig kjipt - men de er alle sammen inne i den alderen de skal teste grenser hos hverandre hele tiden, så det dyttes og slås og av og til bites. (de er alle 25-28 mndr gamle, 6 jenter sammen) De takler det veldig fint i barnehagen - de tar dem, forklarer at den andre får vondt og blir lei seg - gir trøst og oppmerksomhet til den som blir slått/dyttet og den andre får en time-out ved veggen og må sitte på en stol noen minutter - det er lite stas å bli utestengt fra fellesskapet slik, kan jeg love. Vi gjør det samme hjemme, og krysser fingrene for at perioden snart er over - det har vært sånn med jenta vår i ett halvt år nå.
Fredslilja Skrevet 20. november 2006 #4 Skrevet 20. november 2006 Har ikke noe tips men kan si at slik er det hos oss også. Hun har begynt å hevde seg litt og ta litt igjen. Hun og bestevennen ryker stadig i hop og kan fort slå hverandre.De krangler som oftest om en leke. Hun dyttet også men no går det litt meir i slåing, eller kanskje om en annen... Trur og håper det en fase de går igjennom. Her heime virker det som hun forstår hva hun har gjort og blir lei seg....men i bhg vet jeg ikke. De sier at de tar ungene der og da.....men...
Anonym bruker Skrevet 24. november 2006 #5 Skrevet 24. november 2006 vet hvordan du har det. jeg har en sønn på 3 år, og han er skikkelig slem. viss han ikke får viljen sin så slår eller klyper han.... han er skikkelig i trassalderen nå, + det at vi har fått en datter som er 3 mnd....så det har jo ikke akkurat hjulpet... jeg er ganske fortvilet til tider, for jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med han...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå