010307+180209 Skrevet 16. november 2006 #1 Skrevet 16. november 2006 jeg er i uke 27 og har SF-mål på 28cm. er førstegangsfødende, og er vel da mer unormalt... Flere som er store? og har dere fått noe ekstra oppfølging pga dette? lurer litt på hva det kan skyldes...
RompeRock Skrevet 16. november 2006 #2 Skrevet 16. november 2006 Jeg er også i uke 27, dvs, er 27+4 idag. Mitt SF-mål ligger på 27 cm. Jeg har fulgt ukene jeg, dvs. SF-mål var 16 cm i uke 16, 23 cm i uke 23 og altså 27 cm i uke 27. Dersom du ser på kurven, ligger dette innenfor det grønne feltet, men helt i overkant. I følge min jordmor, er dette en helt fin kurve; og det viktigste er at kurven (magen) vokser jevnt og trutt Hun sier dessuten at hun tar litt romslige mål på damene sine. Kan jo hende din jordmor/lege gjør det også? Jeg synes ihvertfall ikke dette er noe å bekymre seg over ) Som sagt, det viktigste er måten kurven stiger på Dersom den plutselig stopper opp, eller stiger brått, da kan det være grunn til bekymring.
godiva med 3 gull Skrevet 16. november 2006 #3 Skrevet 16. november 2006 Hei Jeg er 25 fullgåtte uker idag. både med denne og med forrige lå jeg langt over normalen. Altså utenfor det grønne feltet... Sist fikk jeg en jente på 4900 g og 55 cm. det var grunnen til at jeg lå langt over, nemlig et stort barn. Det er jo ofte det som er grunnen. Denne gangen blir jeg nøye fulgt opp med tanke på stort barn, og event sette igang fødselen litt før termin. Sist fikk jeg ingen oppfølging, og de ble litt paffe på sykehuset da jeg ble skjekket i forbindelse med fødsel og de så str på barnet.' Alt gikk bra sist, men det tok veldig lang tid, Var jeg deg ville jeg forlangt gjevnlig måling av babyen og event ditt bekken.
lisabet med gutt og jinte © Skrevet 16. november 2006 #4 Skrevet 16. november 2006 Hei, slenger meg på det "bolle" sier. Jeg er 25+2 i dag og har sf på 28, målt hos legen i dag. Både legen og jordmor sier at så lenge stigningen er jevnt proporsjonal, er det helt normalt. Trenger ikke å være stor unge heller.
RompeRock Skrevet 16. november 2006 #5 Skrevet 16. november 2006 Jeg har hørt at de ikke måler størrelsen på bekkenet, pga. at eneste måten å måle dette på, er gjennom røntgen. Og det skal jo babyen helst ikke utsettes for )
010307+180209 Skrevet 16. november 2006 Forfatter #6 Skrevet 16. november 2006 jeg er i uke 27, dvs 26+2, og da er SF-målet mitt 2cm utenfor det skraverte feltet på skjemaet. tror ikke jordmor tar gode mål, for hun målte flere ganger, og syntes også d var høyt. Men lå også utenfor det skraverte feltet på forrige kontroll, så det er jo en jevn kurve da...
godiva med 3 gull Skrevet 16. november 2006 #7 Skrevet 16. november 2006 Bare for å poengtere at jeg ikke mener noe er galt. Mine kurver har vært helt gjevne, men over normalen, og det har resultert i stort barn, det er det også denne gangen. Grunnen til at jeg sier det er at det er greit å skjekke str litt før fødselen er igang.... om det er mistanke til stort barn. De kan måle veldig nøyaktig med UL. Og jo de røntger bekkenet om det er mistanke om stort barn. Dette gjøres ikke før på slutten av sv.skapet, så det er ingen fare mht utviklingen av barnet.
RompeRock Skrevet 16. november 2006 #8 Skrevet 16. november 2006 Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg ) Du skal vel på kontroll igjen om en mnds tid? Før jul? Jeg ville tatt det opp med jordmor da, at du har tenkt litt på det med SF-målet, og lurer litt på det. Om det nødvendigvis indikerer at babyen er stor, og hva du da kan forvente av oppfølging når det nærmer seg termin ) Jeg har ei veldig flink jordmor, som er veldig til å berolige og normalgjøre ting; så jeg er heldig der
RompeRock Skrevet 16. november 2006 #9 Skrevet 16. november 2006 Ok, da hadde jeg misforstått litt. Skal på UL like over nyttår (pga. morkakas plassering), og er selv spent på å høre om det er en liten/normal/stor baby Så det er nok noe alle tenker på. Men heldigvis så er det mulig å få oppfølging
Hoppetussa 25 og Ylva. Skrevet 16. november 2006 #10 Skrevet 16. november 2006 Hei! Jeg har ett høyt sf mål,er i uke 27 nå og i uke 25 hadde jeg ett sf mål på 25 cm. Var på sykehuset til ekstra ul i uke 26,og da sa hun også hvor stor babyen var,den var på 960gram og ifølge tabeller rundt omkring skulle den veid 750 den uken. Så sf målet mitt er så høyt pga av at babyen er veldig stor. Gruer meg litt til hvor stor den kan komme til å bli for å være ærlig...
Mars-ma Skrevet 16. november 2006 #11 Skrevet 16. november 2006 Mitt sf mål var også litt over normalen forrige uke (jeg er i uke 24 nå). Da jeg spurte jordmor om dette, sa hun at det så tidlig ikke sier noe om størrelsen på barnet, men at grunnen var at jeg "bærer høyt".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå