Gå til innhold

samsoving

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det mange som samsover med babyen hele eller deler av natten? sønnen min er 10 uker og han sover i sengen sin første del av natten,men etter at han har fått mat blir han liggende i sengen vår. vi sovner begge..

men det blir jo anbefalt at man ikke skal samsove..noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sover sammen med han...han er snart 6 mnd. Det er så koselig ...:)når jeg våkner..og han ligger og ser på meg etc:)

skla snart opp i sin egen seng....om 2 mnd..ca

Skrevet

vi samsover deler av natten, synes også det er kjempe koselig. bare redd det kan bli en dårlig vane for han til senere. min er tre mnd

Skrevet

Jeg har lest at forskere har funnet at det er en litt forhøyet fare for krybbedød ved samsoving med babyer under 4 mnd. Hvis en av foreldrene røyker er faren større.

Skrevet

Samsoving anbefales ikke om man røyker eller er beruset. Ellers er det helt greit å ha babyen sammen med seg i sengen. Vi samsov lenge før J begynte å sove i sin egen seng. Hun syntes den var alt for stor og utrygg. Nå liker hun sengen sin, men kommer som regel over til oss tidlig på morgenen å sover videre.

Skrevet

så godt i høre at flere gjør det.. jeg må sove med jenta vår på sofaen jeg- sengen blir litt myk med vekten vår så hun tipper bare rundt:)- men hun er bare 1uke da, men hun er livredd for vuggen sin.... jobber med å ha henne i den på dagen også..

men det jordmoren på sykehuset sa til meg da jeg var litt redd for å ha henne oppi sengen pga krybbedød å sånn, så sa hun at det med samsoving i stor grad var tenkt på under samme dyne som oss.... for da kan det bli for varmt med vår kropp og dyne...så da ha jeg funnet ut ta jeg bare må tørre, for ellers blir det ingen søvn:)

men jeg tenker sånn at så lenge babyen kan trekke friskluft og ikke ligger helt inni meg så kan det vel ikke være så farlig.

Skrevet

HS sa til meg at det var ok med samsoving.. La babyen ligge med egen dyne :)

Skrevet

~mamma~

Du sier at hvis en av foreldrene røyker, er faren for krybedød større.

Dette kommer vel helt an på hvem av foreldrene barnet ligger inntil? Her i huset røyker pappaen og ikke jeg, og vesla ligger ved siden av meg, altså lengst bort fra pappaen. Har høy sengekant på min side av senga, så hun ligger ytterst. Da skal det vel ikke ha noe å si? Faren er vel hvis barnet puster inn pusten til den av foreldrene som røyker.

Skrevet

Vi samsover med snuppa som er 6 1/2 mnd. Har gjort det fra dag 1! Verken jeg eller sambo røyker. Jeg ville aldri vært foruten den kosen vi har hatt siden hun ble født, å jeg tror hun føler seg mer nær meg og koser seg mer "med" meg enn hvis hun hadde ligget i egen seng. Hun kan ligge i laaaang tid å bare ta på ansiktet mitt, å pirke litt på nesa, i øyet, å det er heeeerlig å kose slik!

Nå i det siste har det blitt mer slitsomt å ha henne i senga. Hun tar myyyye plass den lille jenta vår, å hun våkner oftere å vil ha pupp. Holder derfor på å venne henne til å sove i egen seng, selv om jeg heller vil ha henne i armkroken min. Hun bør ha en god nattsøvn uten å våkne, så derfor blir det egen seng....

Skrevet

Jepp, samsover etter første amming! Kjempekos!!

Tror det er trygt så lenge dere ikke røyker eller er fulle. Og så bør babyen sove under egen dyne, så det ikke blir så varmt!

Skal venne av snart, vi. Er veldig kos, men tror han blir litt forstyrret av oss, så han skal snart opp i egen seng. (Han er 4 mnd)... :o)

Skrevet

jupp:) han sovner i sin egen seng for natta..men pleier å våkne sånn ut på natta.. da får han komme opp i senga og ligge mellom oss:)

det er så koselig å bli vekket om morran av fingre i øynene og nesa:)

Skrevet

Hun får komme oppi senga får om morgenen. Ligger der 2-3 timer. Er redd for å skjemme henne bort, men det er så utrolig deilig med litt ekstra søvn:)

Skrevet

me samsover ikkje... gutten vår sover kjempe godt i senga si hele natta:) men han er oppi senga hos oss om morningen..kjempe koseli det:)

Skrevet

Sover sammen hele natta,han har egen dyne:O)

Skrevet

Jeg samsover ikke med min datter. Hun er 2 mnd, hun sover i sin egen seng hele natta.. Vil at hun skal bli vandt til å ligge i egen seng.. Går så fint atte:)

Skrevet

Datteren min er 17 dager og sover mellom oss i senga (på egen ammemadrass). Ble faktisk anbefalt å samsove på sykehuset.

Skrevet

Samsoving er kjeeeeeeeeeeeeeeeeeempe koselig, men vi gjør det IKKE.

Fordi:

1. Babyen bør venne seg til å sove i egen seng, og etterhvert på eget rom. Dette av hensyn til at vi ønsker å ta vare på vårt forhold (sexliv bl.a...) og når det etterhvert blir søsken, er det greit å ha den rutinen.

2. Babyen får bedre lufttilførsel hvis h*n ligger lengst mulig unna foreldresengen. Om faren røyker slik noen her skrev, burde dere IKKE samsove. Det er masse røyk i kroppen hans som pustes ut i senga flere timer etter siste røyk! Så ille er passiv røyking!

3. Livredd for å rulle oppå babyen. Man kan ikke vite om man i søvne gjør dette eller ikke!! Ingen garanti! Mange forskere mener også at krybbedødtallene skyldes ungen som er ligget ihjel. Når ambulanse kommer, tør selvfølgelig ikke foreldrene "innrømme" at de har ligget ihjel ungen, og flytter ungen over til sin egen seng.

Huff..

Eneste vi samsover, er fra 9-10 mens vi egentlig ikke sover, men bare ligger og drar oss litt før vi står opp.

Skrevet

Vi samsover, hun er snart 10 uker og vi har gjort det siden dag 1 ... hvis ikke hadde det nok blitt lite nattesøvn her i hus:o)

synes det er utrolig praktisk, og på barsel ble vi anbefalt samsoving! (såklart har hun egen dyne og ingen av oss røyker)

HS sa også at samsoving er heeelt greit så lenge man tar forhåndsregler;)

Skrevet

Jeg samsov de to første månedene med snuppa. Hun hylte hysterisk bare hun kom i egen seng, og siden jeg var desperat etter søvn, så fikk hun sove hos meg. Ved 2,5 mnd begynte vi med rutiner, og da fikk vi henne til å sove i sengen sin. Hun får alltid lov å bli i sengen min etter siste ammerunde på natten, sånn ca kl 05 - 05.30. Nå er hun 7 mnd, og har oppdaget at jeg ligger på pute. De siste dagene har hun rullet opp på puten min, og så sover vi nese mot nese.........ganske deilig...hehe..

Jeg sover selvfølgelig mye bedre om hun er i sengen sin, men jeg har ikke hjerte å nekte henne å sove hos meg....

Skrevet

Sett fra naturen sin side er vel samsoving det naturlige. Bare vi i Vesten som synes det er såå viktig at barnet skal sove i egen seng, ligge i vognen sin og være flink å ligge alene på gulvet å leke selv :-)

Samsov så lenge du og babyen er komfortabel med det. Så lenge du ikke røyker, er ruset eller har det alt for varmt er det trygt for babyen. Da min jente var så liten som din sov hun under egen dyne i vår seng.

Skrevet

Har hørt at det kun er forhøyet risiko for krybbedød ved samsoving hvis en eller begge av foreldrene røyker. Samsovingen i seg selv er ikke forbundet med økt fare for krybbedød hvis man følger forholdsreglene (ingen røykende foreldre i sengen, egen dyne til barnet for å unngå overoppheting).

Skrevet

Vi samsover fremdeles deler av natten - er jo koselig og lettvint (skulle vel egentlig ønske at vi ikke gjorde det lenger). Ikke alltid jeg gidder å stå opp å legge han tilbake i egen seng.

Når han var helt liten samsov vi hele tiden. Samsov allerede første natten på sykehuset - etter anbefaling fra de der. De sa jeg garantert ikke kom til å rulle meg over han eller noe, og at det ville være bedre for han å ligge inntil meg enn alene i den plastkassen. Så "uvanen" startet allerede da he he.

Hos oss har Guffen hatt en egen del av sengen, og sin egen dyne. Overoppheting er som kjent en av grunnene til krybbedød, og under min dyne kunne det fort blitt for varmt for han tror jeg. Dessuten sa de til meg at det kunne forebygge krybbedød i og med at jeg skumpet rundt på madrassen, og skumpet baby samtidig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...