Gå til innhold

Ballen er begynt å rulle:)

Anbefalte innlegg

Hei

Nå er skrittet mot utredning tatt, har snakket med legen i dag, han skal sende henvisning til utredning.

Har 1000 spørsmål i hodet. Kontrastveske i eggledere, har noen prøv det? Er det vondt?

Sambo har testa svømmerne sine, skal hente resultatet i dag. Hva er normale verdier, noen som vet hvor jeg finner info?

Gruer og gleder meg til hva som skal skje.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7109602-ballen-er-begynt-%C3%A5-rulle/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til lykke med utredning cmoi C";)

Det er vel godt at det endelig skjer noe...

Hei Cmoi C";).

Det føles vel godt å komme et steg videre,slik at en kan få svar på om noe er galt.

Jeg kan kanskje hjelpe deg litt med tolkingen av sædprøven...

Volum :Gjennomsnittlig 2ml

Under 1 ml kan tyde på et patologisk problem som en foreliggende eller nylig tilbakelagt infeksjon.

Stort volum betyr en fortynnet konsentrasjon av sædceller.

Lavt volum kan tyde på retrograd ejakulasjon eller problemer med tilhørende kjertler,sædblærer eller prostata.

Lite volum og ingen sædceller kan tyde på en tilstand som medfødt fravær av sædledere på begge sider.Da kan partneren bli sendt til urolog for å behandle problemet,eller til assistert befruktning.

Væsketetthet:Normalt ejakulat er tykt med en gang men blir tyntflytende etter 10 min ved hjelp av enzymer.Hvis ikke det skjer i løpet av en time blir det vanskelig for sædcellene å svømme opp livmoren.Dette er ikke noe alvorlig problem,da spermiene kan vaskes og insemineres.

Surehetsgrad :Sæd er normalt alkalisk med en ph som sjelden er under 7.Normalen ligger mellom 7,2 og 8.

Surt ejakulat uten sædceller skyldes antagelig manglende sædledere.

Agglutinasjon:Mobile sædceller klebrer seg sammen via antistoffer.Antistoffer=proteiner som danner et lag rundt sædcellene og holder dem tilbake i slimet i livmorhalsen,slik at de ikke klarer å svømme mot egget...Noen antistoffer er cytotoksiske,dvs at de dreper sædceller.

Antistoffer:Finnes vanligvis ikke i sæden.De skyldes skade eller operasjon.Skaden gir sammenbrudd i blodtestikkel-barrieren som gjør det mulig for blod og sæd i testikkelvev å få kontakt,slik at antistoffer dannes.Det er bare når de finnes i store mengder at de kan påvirke fruktbarheten.Antistoffene kan hindre sædcellene både i å bevege seg og å finne veien til egget.Antistofftester er dyre,og blir derfor ikke utført før alt annet er utelukket...

MAR=Antistofftest.

Konsentrasjon av rundceller:Rundceller er enten umodne sædceller eller hvite blodceller.En konsentrasjon av over 1 million hvite blodceller pr 1 ml rundceller eller 5 millioner rundceller kan tyde på en infeksjon,prognosen avhenger av alvorlighetsgraden.En antibiotikakur kan helbrede lidelsen,men en sterk infeksjon kan føre til varige skader.

Spermakonsentrasjon:Dette er antall sædceller i sæden.

Minst 20 millioner i 1 ml regnes som normal fruktbarhet.Gjennomsnittet er 60-80 millioner /ml.

Et lavere antall regnes som oligozoospermi.Ingen sædceller i ejakulatet regnes som azoospermi.Hyppig ejakulasjon reduserer konsentrasjonen.Godt dokumenterte resultater viser at antallet sædceller er sterkt påvirket av livstilsfaktorer som forbruk av kaffe,tobakk,alkohol og drugs,kosthold,trening og stress-nivå.Endringer i livstil kan gjøre stor forskjell.

En konsentrasjon under 5mill/ml tyder på kromosomavvik.Slike avvik kan i blandt føre til at du aborterer.Hvis partneren din har en delesjon i y-kromosomet kan det påvirke dannelsen av sædceller og kan ikke rettes opp.Assistert befruktning og PGD (PREIMPLANTASJONSDIAGNOSE) kan anbefales.

Bevegelse/Motilitet:Sædceller må være flinke til å svømme.

Referanseverdien på motile spermier er på progressivt motile spermier 29-65 %,mens på raskt progr.motile spermier 12-56%

Morfologi:Form på sædcellene,store eller små hoder,ujevne hoder,to hoder eller snodd hale.Slett morfologi kalles teratozoospermi.

Referanseverdiene blir som følger:

********************************************************************************

Volum :1,4-8,9 ml

ph : 7,6-9,2

Spermiekonsentrasjon:10- 274 mill/ml

Totalt antall spermier: over eller = 16 mill

Progresivt motile spermier:29-65%

Raskt prog. motile spermier :12-56%

Hodefeil: 68-98%

Nakkefeil:19-64%

Halefeil:1-23%

Cytoplasmatiske dråper:0-5%

Teratozooindeks:1,27-1,87

Spermie-antistoff :Negativ.

**********************************************************************************

Skrive kløe i dag jeg...hehe

Hilsen

Annonse

bente69;)

Mange av de normale verdiene sto på testen, men ikke alle. Sambo har topp kvalitet på mange plasser, men der det ikke står hva som er normalt kunne jeg tenke meg og finne ut. Hopp i det du også, føler meg faktisk mye mere avslappet etter at jeg nå vet vi får hjelp.

Det er flott Cmoi! =)

Det er godt å ha komt igang med utredning. Da føler en i hvert fall at noe skjer.

Håper du får gode nyheter når det gjelder svømmerene til mannen din!

Du må fortelle oss hvordan det går.

Ang. healeren som du skrev du var hos, og som sa at alt var i orden hos dere... Det kan jo være at det er nært forestående hos dere, selv om det ikke skjedde denne gangen. Derfor må du holde troen og motivasjonen oppe!

Du skal se den sitter snart!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...