Anonym bruker Skrevet 16. november 2006 #1 Skrevet 16. november 2006 Hun sier jeg må få i jenta mi brød, får alt for lite fiber sier hun. Hun spiser fullkornsgrøten for 8 mnd, men er ikke nok fiber der sier hun. Dette er mitt første barn så jeg vet så lite om kosthold for de små. Hun er snart 9 mnd. Jeg fullammet til hun var 6 mnd. Nå spiser hun mme, grøt, frukt og middag. Alt må være most og hun brekker seg tom av små små klumper i grøten. Hun har ingen tenner heller. Helsesøster er veldig opptatt av at hun må spise brød og vår middagsmat, men hun vil ikke ha! Kan da vel ikke haste så? Hun påstår at jenta mi er så viljesterk, det sa hun med bakgrunn i at jenta mi gråt da hun mistet en leke i gulvet... Jeg fikk ingen gode råd om hvordan jeg skulle få i henne brød heller, nå hyler hun bare hun ser en skive. ikke lett dette her....=(
Gjest Skrevet 16. november 2006 #2 Skrevet 16. november 2006 syns du skal slappe av og prøve igjen om en stund. ikke bra å prøve tvinge i dem mat heller, slutter gjerne i total nekt! hvis du feks tilsetter litt ekstra havrekli eller annet m mye fiber i grøten skulle det være nok i massevis i en periode!
SK&Maylen Skrevet 16. november 2006 #3 Skrevet 16. november 2006 Visst du vil begynne med brød, så kan du lage små biter med brød og legge de i melk slik at de blir våte og enkle å få i seg, vi hadde og proiblem med klumper i maten, men gikk over etter litt tilvenning, øka gradvis med klumper, om du skjønner Ikkje stress i allefall, helsesøstre må alltid følge boka, det er ikkje alltid det som er rett!
Anonym bruker Skrevet 16. november 2006 #4 Skrevet 16. november 2006 Ja det var kanskje en ide, å legge bitene i litt melk. Bør jeg la henne putte de i munnen selv? Hun får helt hetta når jeg gir henne de i munnen, men har jo ikke forsøkt m melk på da. Hun kaster opp av 8 mnd middagsglass også, men er utrolig glad i mat som er most! Jeg synes ikke det er så rart at hun ikke liker biter for hun har jo ikke en eneste tann. Men helsesøsteren med alle meningene mente hun skulle suge de i seg...ja ja
Line_78 Skrevet 16. november 2006 #5 Skrevet 16. november 2006 Så rart at man får så forskjellig informasjon. Da vi var på kontroll nå (da gutten vår var ni måneder) så nevnte jeg det at han ikke spiste så store porsjoner med fast føde enda. (Når man leser her inne får man jo av og til inntrykk av at alle spiser fulle måltider fire ganger om dagen fra de er 7 måneder :-) ) Så jeg ble jo beroliga da helsesøster sa at dersom vi var kommet opp i to grøtmåltider for dagen kunne vi godt begynne å gi smaksprøver av middag. Og plutselig føltes det som vi lå godt i rute ;-) Og i informasjon jeg har sett står det jo at MM/MME fortsatt skal være hovednæring mellom 6 og 9 måneder, så jeg skjønner ikke helt hastverket til din helsesøster. Når det gjelder brød liker vår gutt å spise det på egenhånd. Lager små terninger med smør eller leverpostei på og legger på bordet foran ham, og så plukker han opp og spiser.
mai mammaen til to Skrevet 16. november 2006 #6 Skrevet 16. november 2006 hva men å gi henne en skalk så hun man sutte på? det liker datteren min å spise på..men hun har to tenner da... men hun bruker ikke de så veldig mye tror jeg... tror nok hun overlever uten brød en stund til og..
Gjest Skrevet 16. november 2006 #7 Skrevet 16. november 2006 vet om noen som puttet skiven med pålegg i blenderen sammen med litt mme, da ble det nok fiber og lettere å få i seg.
SK&Maylen Skrevet 16. november 2006 #8 Skrevet 16. november 2006 Helsesøstre tror alltid de veit best, det er vi som kjenner barna våre, du må gjere som du føler er rett, jenta mi brakk seg og av 8mnd middagsglass i begynnelsen, go sjøl om de får tenner tar det jo ei lita stund før de skjønner kors de skal bruke de! Jenta mi putter jaffal brødbitene i munnen sjøl, kanskje ho skal få gjør det sånn at ho sjøl kan kjenne på ka det her e for noke, å ta det som ho føler
Gjest Skrevet 16. november 2006 #9 Skrevet 16. november 2006 Vil bare si noe om 8 mnds glassene. Jenta mi spiser brød, kjeks osv. Men brekker seg også av 8 mnds glassene. Og ikke kul om en kan suge i seg de klumpene, de må tygges!!! Får det ikke skikkelig most om jeg knør det med en gaffel en gang. Vil også si at prøv å ikke la helsesøstera pese deg. Jenta spiser brød når hun er klar for det. Ikke press henne. Du må tenke på at jenta er ny i "gamet". Har bare spist fast føde noen mnd. Jeg begynte med fast føde da jenta var 4 mnd, da hun drakk så mye mme. Dessuten har jenta mi 4 tenner, og lettere og spise brød da!!! Gjør som du føler er best for dere.
Knætta & Gutteknøtt+Jenteknøtt Skrevet 16. november 2006 #10 Skrevet 16. november 2006 Her i huset spiser knøttet kun maisgrøt med mme, fruktpure, morsmelk, kalkun og mais (hipp-middagsglass 6mnd). Ikke mye fiber i denne kosten.... Han reagerer på alt med gluten og har fått beskjed om å vente med det til han er over året. Liker brødskive med leverpostei, så vi må vel begynne å bake glutenfritt brød etterhvert men.... Er 10 mnd nå....
superdum Skrevet 16. november 2006 #11 Skrevet 16. november 2006 Hei. Jeg tror det er en ide å la henne prøve å spise enten brødbiter, en skalk eller noe selv. Da blir det spennende, som en lek liksom. Det fungerte veldig fint her. Når det gjelder middag så ville ikke min lille gutt spise vår mat før han var rundt ett år. Heller ikke babymaten jeg laget til han. Jeg gav ham glass og tilbud om å smake på vår mat etterpå, og så plutselig en dag likte han det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå