Gå til innhold

Hvis jeg testet positivt på toxoplasma IgG

Anbefalte innlegg

Skrevet

betyr det at jeg har antistoffer til toxo i blodet og dermed er immun, eller er det noe annet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tror ikke det hadde vært så bra om du hadde testet pos..men vet ikke hvodan det er..gå inn på "flere oppslag for deg med baby i magen" på "din side"...

der står det om toxo...

Skrevet

Jeg testet positivt på dette men ikke på IgM versjonen. Det stod også IgG bak prøven for røde hunder også, og det betyr jo at jeg har antistoffene i blodet.

Legen skrev i brevet at prøvene var fine, så det er nok ikke noe farlig:)

Skrevet

åja..skjønnte ikke hva det igm var c..hehe..men jeg hakke peiling på det der..men jeg hadde bare ringt lege hvis jeg hadde lurt på no der ja..

Skrevet

Hvis du har testet positivt på toxoplasmose så betyr det at du er immun. Jeg er selv immun mot dette, fikk testet det før jeg ble gravid.

Skrevet

Jeg kan spise spekemat igjen=) Hurra hurra hurra!

Skrevet

Er det ikke Listeria i spekemat som du også må være forsiktig med? Eller surrer jeg litt nå? For hvis ikke så slenger jeg meg med på spekematen:-) Ikke det at jeg pleier å spise noe særlig av det, men....

Skrevet

Huff, håper ikke det.

Skrevet

Jaja, der brast den drømmen... *snufs*

hmmm, for holde ut i noen måneder til da, og vi som har masse speka reinsdyrkjøtt i kjøleskapet som jeg har siklet over hele dagen... Så for meg den kvelden med spekemat og munkholm jeg nå...

Skrevet

Men hvis du fryser ned spekematen en dag eller to før du nyter den i fulle drag sammen med en iskald munkholm, så kan ikke jeg se at det skulle være noen fare ved det. De fleste bakterier dør i minusgrader?

Skrevet

Og levende stearinlys, så klabert;-)

Skrevet

Da prøver jeg meg på det jeg:) Må leve litt farlig... hehe!

Skrevet

Men nå er jeg skikkelig gledesdreper, reinsdyr, er det ikke også noe med strålingsfare alt etter som hvor den er fanget hen?

Ingen anelse der faktisk. Huff, føler meg litt slem her, som kommer med slik info.

Men alt med måte er uansett mitt motto.

Skrevet

Hvis du har påvist antistoffet toxoplasma IgG tyder det på tidligere infeksjon som har gitt deg og barnet immunitet mot videre smitte. Påvises antistoffet toxoplasma IgM tyder det på fersk infeksjon, og bør sjekkes nøyere.

Heldig du som er immun da - selv har jeg hatt katt i alle år og testet negativt for begge antistoffer..

Skrevet

Fant litt mer info!

Toxoplasmose:

Vanligste parasittsykdom i Europa. Forekomsten varier fra land til land. Hyppigere i fuktig, varmt klima enn i kalde, tørre områder. I de nordiske land er det hyppigere i sør enn i nord. De fleste norske gravide (ca. 90 %) er mottagelige for smitte. Ca 11 % av gravide i Norge har vært toksoplasmasmittet før de ble gravide, hyppigere blant innvandrere. Tidligere infeksjon gir immunitet som beskytter mot smitte fra mor til foster.

Infeksjonen forårsakes av parasitten Toxoplasma gondii. Katten er hovedvert og sprer smitten til andre dyr og til mennesker via parasittegg i avføringen. Hos smittede mennesker og dyr (særlig sau og gris, sjeldnere storfe) finnes parasittcyster i muskulatur og hjerne. Smitten skjer ved spising av rått kjøtt (parasittcyster) eller grønnsaker, bær, frukt (med parasittegg på overflaten), dessuten via hendene ved kontakt med jord og sand.

Parasitten destrueres ved oppvarming >65 grader og ved frysning <-12 grader.

Risikofaktorer

Dersom den gravide smittes primært i svangerskapet, kan fosteret infiseres.Transmisjonsrisikoen i første trimester er < 5%, i andre 30 % og i tredje 70%-80%. Smitten skjer via blodet og placenta.

.

Diagnostikk

Klinikk: Oftest asymptomatisk. En av tre har ukarakteristiske symptomer som feber, influensaliknende symptom, tretthet, evnt lymfadenitt på halsen (uømme glandler, som kan bestå i flere uker)

Skrevet

Oi, er det bare 11% av oss som har hatt det, så veldig heldig jeg har vært da... hehe:)

Reinsdyr er ikke så farlig, men man skal helst ikke spise så store mengder av rein fra noen områder, så det er ikke anbefalt med mer enn cirka en reinsdyrmiddag i uka. Så jeg tror jeg klarer å holde meg innfor den rammen med litt speket kjøtt, er ikke stort jeg klarer å spise av det om gangen uansett:) Så den gleden får du ikke ta fra meg Knasboll... hehe!!

Skrevet

:-) det var bra. Du får kose deg masse da:-). Selv skal jeg kose meg med god og sterk indisk mat, jumjum.

Skrevet

Dersom man tester postivit på toxoplasmose, IGg betyr dette at man tester postivt for "gammel smitte", altså man har dannet antistoffer i blodet pga tidligere smitte. Ved positv Igm derimot, betyr det "fersk/ ny smitte", og det er denne type smitte man er bekymret for å få og som må behandles med antibiotika. Legen din vil mest sannsynlig ta prøve i andre og tredje trimester for å sjekke at du ikke har blitt smittet (pos. Igm).

Skrevet

Her kommer visst den ene skuffelsen etter den andre, så bare for å fortsette:

Listeria-bakterier tåler godt minusgrader, så frysing hjelper ikke for å ta knekken på dem...(toxoplasmose tar man derimot knekken på ved frysing)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...