Gå til innhold

Et lite spm... om å være student

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynner på et 5 år langt studie i januar. I juni har jeg termin. Kan lånekassen være kjipe og si at jeg ikke har rett til fødselsstipend? (Kravet er at man har hatt rett på lån og stipend i 6 mnd før fødselen.)Mangler derfor noen uker...

Setter stor pris på svar!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får holde igjen noen uker, å håpe på at babyen kommer litt sent da, hehe :-)

Skrevet

Ja jeg har hørt at de er veldig strenge på det der. Var en som skrev inne på studentsidene at hun fødte to uker før termin, og fikk dermed ikke fødselsstipend. (manglet 1 uke fra å ha studert i 6mnd....)

Skrevet

Uff.... veldig slitsomt å skulle bekymre seg over dette. Prøvd å ringe Lånekassen i én uke nå men selvom jeg ringer 1 min etter åpningstid sier de at "de har enorm pågang og at jeg må ringe igjen senere".

Også sendt mailer til lånekassen, men de nekter å svare på tilfellet mitt - svarer bare generelt at "du må ha hatt rett til lån og stipend i 6 mnd for å få rett til fødselspenger"

I KNOW!!!!! MEN HVA LEGGER DERE I 6 MND!!!

Hrmf... tror jeg blir nødt til å reise opp dit å dra svarene ut av dem. De koser seg sikkert veldig med at "ja, deseverre - ser visst ut som du akkurat faller utenfor der ja... "

Utrolig stressende å vite at jeg må gå et par uker over termin - ellers blir det ingen penger eller permisjon til høsten....

Skrevet

Med 6 mnd regnes 6 mnd fra skolestart. Det vil si at hvis første skoledag er 3.januar, så må du føde etter 3.juli for å få fødselsstipend. Men hvis du ikke har vært på ultralyd ennå, så kan det godt være at du blir satt et par uker tilbake, altså at du får termin i juli i stedet. Det er ganske vanlig å bli satt tilbake på ultralyd.

Skrevet

uff... har termin 4 juni - skal litt til at de utsetter terminen en måned på ultralyd...

Er ikke utbetalingene for lån og stipend den 15. i måneden? Derfor syns jeg 15. juni burde vært mer enn nok. Da har man fått 6 utbetalinger - dvs at man har fått rett på lån og stipend i 6 mnd!

Uff... så kjipft å ligge sånn på vippen...

Skrevet

Jeg tror nok Lånekassen har gitt deg svaret, "du må ha hatt rett til lån og stipend i 6 mnd for å få rett til fødselspenger", så du kommer nok akkurat utenfor, dessverre. Vet om flere tilfeller som deg, som akkurat kom utenfor og ikke fikk støtte. Kjedelig, men de må jo ha regler å forholde seg til.

Skrevet

For å avslutte... hvis det er noen andre som lurer, så har jeg nå fått svar fra lånekassen. For å få rett til fødselsstipend må du ha vært i "støtteberettiget utdanning minst de siste 6 mnd før fødsel" og da teller de på dagen fra fødselen... Det vil si at du ikke må ha fått lån og stipend i 6 mnd, men du må ha vært i utdannelse som gir rett på det.

I mitt tilfelle, siden skolen starter 15 januar kan jeg tidligst føde 15 juli (=6 mnd). Noe som ikke er så lett å få til...

Men siden jeg har vært student siden januar 2006, men ikke søkt om lån og stipend, kan jeg likevel ha rett på fødselsstipend, hvis jeg kan dokumentere at jeg har vært student i høst. Det har jeg jo, betalt semesteravift og vært tatt opp på årsenheten i psykologi, men måtte utsette eksamen pga kvalme og oppkast. Så nå får jeg sjekke om lånekassen "godtar" meg som student i høstsemesteret selvom jeg ikke tok eksamen...

Blir nok til at jeg må ta en tur opp dit igjen for å få svar på det... :)

Skrevet

Vil tro du får penger da - du har jo "hatt rett til støtte til utdanning" i mye mer enn 6 mnd hvis du har studert fra januar 2006.

Lykke til - må være noe slit det der.

Skrevet

Takk :) helt avhengig av å få den støtten hvis jeg skal klare meg. Ellers må den lille plasseres bort mens jeg fortsetter på studier eller jobber - den ønsker jeg virkelig ikke..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...