Gå til innhold

Noen som er operert for celleforandringer i livmorhalsen???


Joolimooli

Anbefalte innlegg

Jeg ble operert for tredjegradsforandringer for ca. 1. år siden. De fjernet en del av livmorhalsen med laser. Den gangen sa legen på sykehuset at noen veldig få av de som har tatt operasjonen føder for tidlig, men slett ikke mange. Nå som jeg er gravid (8+6) sier fastlegen min at jeg må ha hyppige gynekologiske undersøkelser for å følge med på om livnorhalsen min "holder", og at de kanskje må sette på en klemme??? Væææ!!! Noen som vet noe om dette??? (fastlegen min tar seg sjelden tid til å forklare...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er på andregradsforandringer, så har ikke operert, men har jo blitt forklart, siden sannsynligheten for at jeg måtte det en stund var absolutt tilstede... det de gjør er å lukke igjen livmorhalsen, slik at livmoren får kunstig hjelp til å holde på fosteret, siden det i noen tilfeller kan være vanskelig for den... MEN for veldig mange er ikke dette ett problem, og den klarer det fint selv.. er mange i min familie som har gjort dette, blitt gravide, og født uten problem...

Håper du ble klokere....

 

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan stemme at noen få føder for tidlig og at noen trenger "klemme", men dette er veldig få og det er forskjellig fra person til person. Jeg har også hatt celleforandringer og fjernet en bit for en del år siden, og legen min sa at hvis jeg ikke aborterte mer enn vanlig, så ville de ikke gjøre noe spesielt. Jeg hadde vel takket ja til undersøkelser (greit å følge litt ekstra med) og så ikke tenkt så mye mer på det før det eventuelt er aktuelt med noen tiltak. Leste litt om disse "klemmene" når jeg studerte i USA og det virker ikke så skremmende som det kanskje høres. Spør legen din om en forklaring neste gang du er der.

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åkei...Nå ble jeg ganske letta da... Oppfattet det som om det var ca. 50-50 sjangse for å få sånn klemme, jeg... Tusen takk for oppklarende svar! Og lykke til videre for dere også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har og hatt conisering av livmorhalsen med laser, hva grad aner jeg ikke??!!har aldri hørt om at halsen ikke skulle holde..har både hørt og lest, at ved conisering hvor di skjærer istedefor laser, kan det forekomme at det tas bort litt for mye,og dette kunne gjøre at det senere kunne bli problemer, spurte kirurgen som utførte operasjonen om dette, hun kunne si at det var stor fordel og ta med laser, for da trenger di ikke ta for mye, skulle di ikke få alt ville dette alikevel bli brendt bort av laseren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg har også fjernet noe av livmorhalsen med laser pga. celleforandringer (litt under et år siden). Er i 13. uke, og veldig spent på hva dette har å si for graviditeten. Skal til gynekolog i morgen, så håper på å få svar på om det ble fjernet så mye at jeg bør "få hjelp" til å holde livmorhalsen lukket.

 

Får jeg noe konstruktiv info, kommer et lite referat her i morgen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...