Gå til innhold

Sykemelding?

Dingeling

Anbefalte innlegg

nå lurer jeg på noe dere..

kan man kreve sykemelding hvis man føler seg utslitt eller må det være en "bedre"grunn for å bli sykemeldt?

jeg jobber kun nattevakter i helsevesenet og føler at jeg sliter mer enn sunt er,både for meg og babyen.

skal til legen 28.nov og tror jeg skal be om sykemelding,men hva skal jeg si?

at jeg er sliten og ikke orker mere eller hva?

noen tips?

Fortsetter under...

For det første skal ikke gravide kvinner jobbe nattevakter, det har forskning vist kan være helseskadelig for fosteret. Tror jeg sist så det presentert i media for noen uker siden (søk på "gravide" og "nattarbeid" så finner du aktuelle artikler!).

For det andre så har arbeidsplassen din plikt til å tilrettelegge jobben din for deg når du er gravid og har helseplager, dvs. hvis de uten "særlige ulemper" kan gi deg noe annet å gjøre på dagtid, skal du få tilbud om det. Har du snakket skikkelig med arbeidsgiveren din om det?

For det tredje: Dersom arbeidsgiveren ikke kan tilrettelegge jobben, så trenger ikke legen sykmelde, han kan gi deg noe som heter "svangerskapspenger" - se mer om det på trygdeetaten sine nettsider (www.nav.no) i stedet for.

Lykke til!

visste jo at nattevakter ikke er bra for gravide,men det har gått kjempefint til nå.

har tenkt mye på omplassering men pga.at det er mange tunge brukere her jeg jobber,så vil ikke det være aktuelt.. er vel mere i veien enn jeg får gjort noe. sv.skapspenger kunne jo vært en ide,men tar ikke det veldig lang tid å få ordnet med masse papirer? syns jeg har hørt det en plass..

er vel lettere for alle parter at jeg blir sykemeldt. går ut i perm 12.januar..

får snakke med legen min til uka så får vi se..

Helt enig i at det må være mulig å slippe nattevakter nå. Jeg har ikke tenkt å jobbe natt i det hele tatt, og legen min fyller ut et skjema til arbeidsgiver der han ber om at arbeidet tilrettelegges for meg. Tror dette ordner seg. Ang. tilrettelegging til egnet arbeid, så vil jo dette med å stelle tunge brukere være uaktuelt. Men det kan jo være andre ting, eks. administrative oppgaver de kan tilby osv. Og hvis ikke, så er det svangerskapspenger er det riktige i ditt tilfelle, da det er plager som skyldes svangerskapet og at det ikke er mulig å tilrettelegge for bedre egnet arbeid for deg. Sykemelding skal kun brukes ved sykdom. Fikk akkurat informasjon fra Trygdekontoret om dette nå. Ved svangerskapspenger får dessuten jobben din refundert alt, da det betales av trygdekontoret. Og det er derfor en mer gunstig og riktig ordning for arbeidsgiveren også. Ved sykemelding, må jo arbeidsgiver betale de første 16 dagene. Viktig å ta vare på seg selv utover i svangerskapet, så håper du har en lydhør lege og arbeidsgiver.

Ønsker deg en fin helg Dingeling.

Dette er viktig for dere som har tenkt å bli sykmeldt. Pass på at du har full jobb og står på vaktlisten. Jeg jobber nattevakt på hotell og ventet med å sykmelde meg til jeg var ferdig med de to siste vaktene, før vi stengte hotellet for 3 uker. Jeg jobbet natt til lørdag og natt til søndag, da skulle jeg ikke på jobb før nesten 4 uker senere, men det var ikke satt opp liste med jobbing da jeg ble sykmeldt. Mandagen gikk jeg til legen og ble sykmeldt og jeg regnet med at alt skulle gå bra. I perioder når det ikke har vært noe å gjøre har jeg fyllt ut meldekort til A-etat og det gjorde jeg også denne gangen. Sykmeldingen ble sendt til jobben og alt så ut til å gå bra. Helt til jeg fikk lønningen og jeg ikke hadde fått sykepenger. Det viste seg at da jeg ikke stod på jobblisten men var i en stille periode, så skulle trygdekontoret betale for de første 16 dagene. Ikke nok med det, nå viser det seg at siden jeg ble sykmeldt i en stille periode, så regner de sykepenger ut i fra arbeidsledighetstrygd og det er ikke noe å rope hurra for. Ikke gå å vent med å få sykemelding og tenke på at du skal spare arbeidsgiver for å skaffe vikar, det går kun ut over deg selv. Det var ikke noe problem å bli sykmeldt av legen da jeg jobber som nattevakt, siden forskningen viser at det ikke er så bra for mor og foster.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...